Alla inlägg den 13 mars 2023

Av wiolettan - 13 mars 2023 09:44


...efter det att jag lagt mig och som vanligt riktat mina tankar och böner till Gud.


Ber människor nu för tiden aftonbön, som det var så vanligt förr. Jag tror inte att det finns många 90- eller 100- åringar som inte fick lära sig, som liten:


Gud som haver barnen kär, se till mig som liten är.

Vart jag mig i världen vänder, står min lycka i Guds händer.

Lyckan kommer lyckan går. Du förbliver Fader vår.


Jag tror att det är många som kan den bönen. Det är vad jag tänker. Men hur är det nu? Vet inte varför jag tror att det var mer vanligt förr att föräldrar bad aftonbön tillsammans med sina barn.  Jag hoppas att det är så nu också.


Lärarinnan i söndagsskolan undervisar om bönen och vänder sig sedan till Arne:
”Ber du aftonbön när du har lagt dig på kvällen”?
”Näe, men jag tror att mamma gör det”.

”Jaså, varför tror du det”?
”Varenda kväll nästan, säger hon: Tack och lov att ungarna äntligen är i säng”.


 


En gammal major gästade sin brorsons familj. När han gått och lagt sig på kvällen, fick familjen till sin förvåning höra honom läsa ”Gud som haver” med så ljudlig stämma, att det ekade i hela huset.

 

Vid frukosten dagen efter kunde inte brorsonen låta bli att säga:

”Det var ju vackert att farbror läser sin aftonbön, men farbror måste tro att Gud är döv.”

 

”Skämta inte med heliga ting, din pojkvasker”, svarade gubben, ”jag måste läsa högt annars somnar jag innan jag har kommit till amen”.



I dag ska vi få snö, regn och ruskväder med hård blåst. Gul vädervarning över vårt område. I morse då vi vandrade ut var det uppehåll minus fyra grader. Fint promenadväder.



 

Vissa ställen var det sandat och det gick bra att gå, på andra ställen var det att gå försiktigt och se upp. Vi såg en tjej som höll på att stå på näsan, det var glashalt där. Men hon kunde parera och log så fint mot oss. Kanske tänkte hon: "Bra att det var jag och inte någon av dom där två gamlingarna som höll på att ramla".



 

En fin handske hängde på en buske.


 

En tappad kofta såg vi också. Förstår inte att det finns så många tappade klädesplagg ute.


Hoppas att ni mina läsare får en finfin vecka. Var rädda om er och varandra.





Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards