Direktlänk till inlägg 13 mars 2023

Jag började fundera i går kväll...

Av wiolettan - 13 mars 2023 09:44


...efter det att jag lagt mig och som vanligt riktat mina tankar och böner till Gud.


Ber människor nu för tiden aftonbön, som det var så vanligt förr. Jag tror inte att det finns många 90- eller 100- åringar som inte fick lära sig, som liten:


Gud som haver barnen kär, se till mig som liten är.

Vart jag mig i världen vänder, står min lycka i Guds händer.

Lyckan kommer lyckan går. Du förbliver Fader vår.


Jag tror att det är många som kan den bönen. Det är vad jag tänker. Men hur är det nu? Vet inte varför jag tror att det var mer vanligt förr att föräldrar bad aftonbön tillsammans med sina barn.  Jag hoppas att det är så nu också.


Lärarinnan i söndagsskolan undervisar om bönen och vänder sig sedan till Arne:
”Ber du aftonbön när du har lagt dig på kvällen”?
”Näe, men jag tror att mamma gör det”.

”Jaså, varför tror du det”?
”Varenda kväll nästan, säger hon: Tack och lov att ungarna äntligen är i säng”.


 


En gammal major gästade sin brorsons familj. När han gått och lagt sig på kvällen, fick familjen till sin förvåning höra honom läsa ”Gud som haver” med så ljudlig stämma, att det ekade i hela huset.

 

Vid frukosten dagen efter kunde inte brorsonen låta bli att säga:

”Det var ju vackert att farbror läser sin aftonbön, men farbror måste tro att Gud är döv.”

 

”Skämta inte med heliga ting, din pojkvasker”, svarade gubben, ”jag måste läsa högt annars somnar jag innan jag har kommit till amen”.



I dag ska vi få snö, regn och ruskväder med hård blåst. Gul vädervarning över vårt område. I morse då vi vandrade ut var det uppehåll minus fyra grader. Fint promenadväder.



 

Vissa ställen var det sandat och det gick bra att gå, på andra ställen var det att gå försiktigt och se upp. Vi såg en tjej som höll på att stå på näsan, det var glashalt där. Men hon kunde parera och log så fint mot oss. Kanske tänkte hon: "Bra att det var jag och inte någon av dom där två gamlingarna som höll på att ramla".



 

En fin handske hängde på en buske.


 

En tappad kofta såg vi också. Förstår inte att det finns så många tappade klädesplagg ute.


Hoppas att ni mina läsare får en finfin vecka. Var rädda om er och varandra.





 
 
Anna-Lena

Anna-Lena

13 mars 2023 17:00

Konstigt att man inte håller bättre reda på sina saker.
Tur att det inte var som halkade!
Nä, tyvärr, ingen aftonbön.
Kram

http://femfemman.blogspot.com

wiolettan

14 mars 2023 10:38

Lagt ifrån sig sin kofta, eller kanske den är tappad ifrån någon cyklist och någon annan har hängt upp den.
Det var bitvis halt, men vi gick försiktigt och det gick bra.

Aldrig försent att börja.
Kram!

 
Tove

Tove

13 mars 2023 17:30

Min farmor bad aftonbön! Tyst, med knäppta händer och slutna ögon. Om jag ville kunde hon lära mig någon bön, men jag kunde lika gärna hitta på en själv sa hon också. Dina röda säger en hel del med humor!
Vädret här idag är som hos dig!
Ha det fint du med i veckan!
Varm kram!

http://toviska54.bloggo.nu

wiolettan

14 mars 2023 10:42

Fint minne du har av din farmor. Jag ber också tyst och inte bara på kvällen.
Det hade din farmor så rätt i, det finns många böner nerskrivna, men jag ber ifrån hjärtat.
Humor tycker jag är så viktigt, det blir lite tråkigt annars.
Märkligt väder, ibland snö och strax därefter regn, verkar det som, här lite söderöver i alla fall.
Tack och detsamma önskar jag dig.
Kram!

 
Anki

Anki

13 mars 2023 18:43

Farmor bad aftonbön med mig när jag var liten ... men jag har aldrig gjort det sedan ...
Läskigt halt ute idag! Tur ingen av er halkade!
Kram

http://ankisbildblogg.wordpress.com

wiolettan

14 mars 2023 10:47

Det var visst farmödrarna som bad. Ja, kanske var det vanligare bland den äldre generationen, men det är inte försent.
Halka gillar jag inte, den kan vara så lurig, du får vara rädd om dig då du är ute med Muffin.
Kram!

 
znogge

znogge

13 mars 2023 19:43

Mina föräldrar bad aftonbön med mig när jag var liten men själv har jag aldrig gjort det med mina barn. Av någon anledning var det vanligare förr. Varför vet jag inte men...

Jobbigt när det är halt så det gäller att vara försiktig. Att bryta något känns inte tilltalande alls.

Kram och god kväll!

http://znogge.wordpress.com

 
wiolettan

wiolettan

14 mars 2023 10:52

Det var en fin sed som du har med dig ifrån din barndom, tycker jag. Jag tror också att det var vanligare förr men hos många är det fortfarande ett behov och en glädje att få göra det.

Där du bor har ni kanske inte någon halka, men här har det varit lite fram och tillbaka. Bäst att vara försiktig, det går fort att ramla och slå sig.
Tack Znogge. Hoppas att du får en finfin dag.
Kram!


http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Augusta

Augusta

14 mars 2023 11:11

Det finns säkert föräldrar som lär sina barn att tacka Gud för dagen, fortfarande.
Fast svensk kyrka är väl inget direkt mål. Min dotters pappa har annan religion. Vi gick skilda vägar då min dotter var 5 år. Han arbetade i Seoul och där blev vi osams. Sedan tog jag hand om min dotter.
För att hon själv skulle få välja sin väg då hon blev vuxen, fick hon börja i kyrkans barnkör. Åka veckoläger på sommaren i kyrkans regi.
Jag kan berätta rätt otrevliga saker om detta. Visst det som hände vid ett tillfälle, bad personen om ursäkt sedan. Visst min mun sa, nej tänk inte på det. Men vad sa mitt hjärta.
Både jag och min dotter har gått ur svenska kyrkan. Min dotter är 25 år idag.
Ha en bra dag. Kram till er båda

http://nouw.com/gulahuset

wiolettan

14 mars 2023 16:57

Ja, det tror jag med och det är fint att lära barnen det i tidiga år.
Det finns ju många religioner i vår värld och många tror på ett annat sätt, eller på en annan religion.
Bra gjort av dig att ta hand om din dotter helt själv, det är inte lätt.
Du gjorde vad du tyckte var rätt och du kunde ju inte veta att det skulle bli så som det blev.
Jag känner vanmakt då jag hör om folk som säger att de är kristna men gör tvärtemot vad kristendomen säger.
Nu tillhör jag inte den Svenska statskyrkan utan en frikyrka men det finns ingen garanti för att människor som man litar och tror på, följer lagen och alla moraliska regler. Det verkar finnas rötägg lite varstans, om jag får uttrycka mig så. Många kanske också "gömmer sig" bakom religionen, om du förstår vad jag menar.

Det är svårt att glömma saker som gör en illa, det vet jag själv av egen erfarenhet, men det är viktigt att förlåta, annars förstör man bara för sig själv.

Tack Augusta och ha en bra dag du med.
Kram från oss.

 
wiper

wiper

14 mars 2023 13:21

Jag är inte religiös och är inte uppvuxen i ett sånt hem men mamma bad ändå Gud som haver för mig som barn vid sängdags. Jag läste en bok för min son istället.

Vi har haft regn i natt och vi har knappt nån snö kvar längre.

Det är verkligen dåligt med sandande numera. Fast här hör man plogbilen tidigt på morgonen och som hos er så är en del gångvägar sandade

Ser att du också hittar kläder och annat i din omgivning

Ha nu en skön tisdag
Kramar!

http://wiper.bloggplatsen.se

wiolettan

14 mars 2023 17:03

Din mamma kanske kände en trygghet i att lära dig be till Gud, hon kanske själv hade blivit uppfostrad så.

Likadant här, det har snöat och sedan har nästan allt regnat bort. Fast i skogen och på mörka platser finns det kvar.

Här brukar det för det mesta vara bra sandat, nu för tiden, men de kanske inte alltid hinner med då vi är så tidigt ute på våra promenader. Cykelvägarna sandar de snabbt.

Det förvånar mig varje gång, då jag ser saker som ska sitta på någon person, i stället hänger på ett träd.

Tack Malin och jag önskar dig en fin kväll.
Kram!

 
Göran

Göran

14 mars 2023 14:33

Det var vanligare förr att man läste aftonbön. Min mamma gjorde det med mig och säkert med mina syskon men hon gick ju bort strax före min sexårsdag och efter det har jag inga minnen av det. Kan inte heller att jag då förstod varför, det var liksom bara en vana. Och då var hon heller inte speciellt religiös av sig. Men hon kanske själv hade vuxit upp med det. Eftersom jag själv inte är troende så har jag inte heller gjort det med mina barn.

http://singelfarsan.bloggplatsen.se

 
wiolettan

wiolettan

14 mars 2023 17:08

Det har du säkert rätt i, verkar så i alla fall. Fint av din mamma tycker jag.
Så tragiskt, att bli moderlös i så tidig ålder, då har du kanske inte så många minnen av din mamma.
Skulle tro att hon hade fått det hem ifrån, att be aftonbön och tyckte att det kändes rätt och tryggt.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Hanneles bokparadis

Hanneles bokparadis

14 mars 2023 20:12

Aftonbön fick jag lära mig, min far tjatade även när jag var vuxen, det tyckte jag inte om. Söndagsskola gick jag också. Min far pratade med en Jehovas man på söndagar när jag var liten. En natt vaknade jag av smällar och ljus, när jag var 9 år, jätterädd. Tänkte att nu är det Jordens Undergång... men det var Nyårsnatt...

http://hannelesbibliotek.blogspot.com

 
wiolettan

wiolettan

14 mars 2023 22:09

Aftonbön, jag tycker det är fint men att tvinga någon känns fel i mina öron. Man kan peka på vad man själv har funnit som värdefullt i livet, men att tvinga någon annan att tro, det går inte.
Förstår din rädsla i natten, det måste ha känts otäckt för en 9-åring att höra smällar och inte veta vad det var.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Ditte

Ditte

14 mars 2023 22:40

Aftonbön läste jag också som liten . Minns den. Och jag läste den både på norska och svenska. Det ingick på något sätt. Först godnatt saga och sedan aftonbön. När våra döttrar döptes fick de "Victorias bönbok" i present av hovpredikant Hans Åkerhielm . Han döpte döttrarna och var en väldigt god vän till pappa. Dessa böcker finns nu här i ett skåp, men jag ska absolut lämna dem vidare. Kom att tänka på böckerna nu när jag läste ditt inlägg.
Skönt med promenaden och jag kan verkligen känna att jag längtar ut. Och i morgon blir det en utflykt. Till Vinterviken. Så glad för denna.
Var rädd om dig.
Varm kram

http://https://dittemitti.se

wiolettan

20 mars 2023 07:52

"Det ingick på något sätt". Det var nog så som det var, det har du rätt i. Det var vanligt förr, det skulle så vara. Det "lästes" en bön, inte direkt att man bad en bön. En fin sed och jag tror att det är bra och nyttigt att få lära sig det.
Jag kommer däremot aldrig ihåg någon god natt saga ifrån då jag var liten. Men, det är också fint, gemenskap är viktigt.
"Victorias bönbok" den har jag också.
Du har ju mycket nu som ska tas tillvara av minnen efter din berömde far.

Promenader blir som ett måste och jag förstår att du saknar att inte kunna gå som vanligt efter operationen. Men, det kommer, med din energi.

Tack Ditte och var rädd om dig du också.
Kram!

 
wiper

wiper

16 mars 2023 13:44

Mamma hade kanske blivit uppfostrad så själv som du säger. Jag har inte hört att min mormor, morfar och morbröder talat om gud så jag vet inte riktigt. Man pratade inte om allt förr som man gör nu

Vad härligt att ni har bra sandat där hos er.

Kram från Malin

http://wiper.bloggplatsen.se

 
wiolettan

wiolettan

20 mars 2023 07:56

Överlag så var det tydligen vanligare förr, att det bads aftonbön, eller lästes.
Det var mycket som vi inte visste om våra mor- och farföräldrar, mycket var lite dunkelt. De hade sin tro och pratade kanske inte så ofta om det.

Vi är så glada över att det för det mesta är bra sandat. Nu har snön nästan försvunnit, efter regnet.
Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards