Direktlänk till inlägg 10 mars 2023

Snötyngda tankar.

Av wiolettan - 10 mars 2023 09:02


Nu har vi också fått en hel del snö. Vet inte hur mycket men det har varit en del för snöskottarna att jobba med. Det blev ju ett ordentligt snöoväder här i Stockholmstrakten, häromdagen, dessutom hårda vindar så det var besvärligt ute i trafiken. Som bra var så behövde vi inte ut den dagen och tog inte heller någon morgonrunda. Det skulle ha varit svårt för mig att gå på oplogade trottoarer.



 

Så här såg det ut på ena sidan av lägenheten då jag skulle försöka att fota snön utanför fönstret, genom rutan.



 

Även den andra sidan var det svårt att se något. Men, jag förstår barnen, så trevligt de ska ha det nu då de får leka, åka pulka eller kälke i den vita snön.


Den tiden är förbi då jag älskade att leka i snön. (Åldern skyller jag på)


Kommer ihåg att då jag var ung och bodde i Ångermanland så var bland det bästa jag visste, då vi barn var ute och lekte på vintern, att göra snögrottor, snölyktor och bygga labyrinter. På dessa stora ”lägdor” (ett norrländskt ord för fält eller äng) var det hur roligt som helst att göra, i ett barns ögon, enorma gångar och sedan försöka att hitta utgången. En rolig tävling.


På tal om Ångermanland så mötte vi en dam i går morse på vår morgonrunda som också är därifrån. Ett lustigt sammanträffande. Förr om åren såg vi ofta henne, stannade och pratade ibland, men nu händer det mera sällan.


Hon sa att hon var hemma och bakade bröd den dagen ovädret var och då sa jag att vi äter mest hårt bröd.

”Inte tunnbröd, väl?” frågade hon. ”Jo”, sa jag  ”som ung bakade vi vårt eget tunnbröd i vår bagarstuga”:

”Tunnbröd är gott, jag kommer från Norrland, där äter man gott tunnbröd”, sa hon.


”Varifrån i Norrland”?  Ångermanland, en ort utanför Sollefteå”. Tänk så liten världen blir ibland. Nu bor vi grannar här i Sundbyberg.


Vi skulle kunna prata sinsemellan så få skulle förstå.


"Man gå som na ranglet på na blåis´n och nalta sevlet å. Ett erbarmlet vä´r så man vorte sänke".

Vilket betyder ungefär:

Man går så ostadigt på blankisen och lite sävligt också. Ett eländigt väder så man blir försenad.


 

Vid vår runda i går så var det så här fint då solen började komma upp.




 

Snön är verkligen vacker. Jag tycker i alla fall det. Mars månad, då får det gärna vara snö om det inte blir halka också, men här har de varit duktiga med att ploga och sanda.



 

Många snötyngda träd och buskar.



Länge sedan jag skrev någon liten barnhistoria. Denna är sann.


I Svenska Kyrkan i London gick flera av diplomaternas barn i söndagsskola. En söndag talade man om Paulus och Silas som kastats i fängelse, som det står om i Bibeln. Läraren frågade barnen:
”Vad tror ni att det kunde finnas för anledning till att så goda och snälla människor, som ville alla väl, kunde hamna i fängelse”?
En sexårig diplomat son svarade mycket allvarligt:
”Ja, om jag inte är fel underrättad, så var nog den onde med i spelet”.





 
 
Ingrid

Ingrid

10 mars 2023 11:26

Jag har samma minnen av hur roligt vi hade på vintrarna när det var mycket snö. Jag är ju född 1940 och på 40-talet var det många ordenliga vintrar även här på ön.
Vilken söt barnhistoria! Vad blev det av den lille gossen månntro?
Ha en fin helg!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

wiolettan

10 mars 2023 11:40

Det har du rätt i, det var mera snö på den tiden och ofta kallare. Jag kommer ju ihåg det så, men i Ångermanland var det längre vintrar också.
Vi lekte ju utomhus och några mobiler eller datorer fanns inte, inte TV heller.
Jag vet faktiskt inte vad han blev av, den lille gossen, men präglad av sin uppväxt det var han säkert. Uttryckte sig diplomatiskt.
Kram!

 
znogge

znogge

10 mars 2023 11:33

Vilken vinter ni har fått hos er i huvudstadsregionen. Här märkte vi knappt inte av det och har haft barmark hela tiden.
Jag minns också barndomens vintrar. Även vi i Skåne hade mer snö och det behövdes inte mycket för att roa oss barn. Alla var ute på gården och lekte tillsammans och fantasin var det ingen fel på minsann :D

Önskar en en fin fredag!

Kram

http://znogge.wordpress.com

wiolettan

10 mars 2023 11:44

Ja, det kom mycket med snö och det snöade nästan ett dygn, till och med i dag har vi fått snöbyar.
Hörde ju på TV att Skåne också hade haft det besvärligt, men du bor tydligen så att du slapp snökaoset.
Det var ju inte mycket som vi hade att leka med utom det som naturen gav. Så snön var ju välkommen av den anledningen också.
Fantasin, en bra följeslagare och den ska vi inte släppa.

Tack och jag hoppas att du också får en finfin fredag.
Kram!

 
Hanneles bokparadis

Hanneles bokparadis

10 mars 2023 13:17

Snön fint genom fönstret, riktigt busväder i går, plusgrader, snöstorm och sedan typ minus tio, rena isbanor på vägarna. Bron i Göteborg uppfälld två timmar. Ingen bro, inga bussar i Göteborg! Maken på afterwork med arbetskompisar, han slutade ganska tidigt, och han tog spårvagnen så långt den åkte, promenad vidare, en mil kanske... Otrolig tur att grannen såg honom på vägen, fick skjuts sista biten hem. Idag också få bussar på morgonen.

http://hannelesbibliotek.blogspot.com

wiolettan

10 mars 2023 17:21

Ja, det var det, riktigt busväder och tydligen över en stor del av Södra Sverige.
Isgator, det är det värsta med vintern, men ännu så länge har vi kunnat gå ut nästan varje dag, inte behövt tänka på att det skulle vara för halt i alla fall. Kommunen halkbekämpar mycket bra.
Men, så jobbigt för din make. En mil, det är långt det i vanliga fall och då i ett sådant väder. Fint att en granne stannade och han fick åka med.

 
Anna-Lena

Anna-Lena

10 mars 2023 14:59

Haha!
Oj! Gav ni er ut i snö och is? Modigt!
Nä vet, du.... jag kan inte se någon glädje med snön. Bara besvär. Vi har sammanlagt en halvmeter nu. För fyra dagar sedan var jag ute på en "vårlig" promenad över fält och i hagar. Det ändrade sig fort. Där går man inte gärna idag....
Jobbade ju igår. Träffade barn från åk 3- 6. Majoriteten av dessa var inte ett dugg glada åt snön. De vill, precis som de flesta vuxna, ha vår och sol och gympaskor och fotboll och gagaboll och spring på asfalt och i fjolårsgräs.
JAja, inget att göra åt vädret. Bara att vänta ut eländet! Kram

http://femfemman.blogspot.com

wiolettan

10 mars 2023 17:31

Ut och få luft måste vi göra om det inte är alldeles för hopplöst. En dag gick det inte alls.
Det är många som inte gillar snö och vinter och jag kan förstå det om man måste skotta och ta sig fram till jobb och sådant då det är nästan omöjligt. Men som pensionär utan sådana måsten så njuter jag i alla fall. Utom då det är halt.
Här var det också vårblommor för några dagar sedan.
De barn som jag ser här är de som går på fritids eller förskola och leker och har så kul här utanför oss.
Du har så rätt, bara att vänta.
Kram!

 
Hannele

Hannele

10 mars 2023 17:19

Sonen bakar tunnbröd ibland, de hyr en bakstuga, hans fru kommer från Västerbotten.

http://https://hannelesbibliotek.blogspot.com

 
wiolettan

wiolettan

10 mars 2023 17:45

Men, så trevligt, då får du färskt nybakat tunnbröd. En speciell känsla tyckte jag då jag var ung, fast det var lite jobbigt också.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Ditte

Ditte

10 mars 2023 19:49

Oj, jag hade skrivit en lång kommentar som bara försvann. Ja, sånt händer.
Minns också vintrarna när jag var barn och all lek och skidåkning i snön. Dagens barn är ju inte så vana vid snö men ser att de gärna leker när tillfälle ges.
Fint att det är hyfsat plogat hos er att ni kan ta promenader. Även här är det plogat så jag tog en sväng ut idag.
Tunnbröd! Så gott. Köpte alltid med mig från Höga Kusten men nu när det är slut köper jag här. Har aldrig varit med och bakat det men skulle gärna vara.
Tack för din historia. Gav mig ett gott skratt.
Var nu rädd om dig.
Varm kram

http://https://dittemitti.se

 
wiolettan

wiolettan

10 mars 2023 21:23

Roligt att du inte gav upp då allt försvann. Är man inne länge på sidan så kan det bli så, har jag upptäckt på Bloggplatsen.
Snö är vackert men kanske inte så ofta här på våra breddgrader, blir fort smutsigt.
Som barn lekte vi mycket i snön också och det verkar som om det gjordes mer så förr i tiden, ja, då vi var yngre. De små barnen tycker ju om det.
Härligt att du redan kan ta en promenad, du är modig och duktig. Beundrar dig och ditt driv.
Åt en tunnbröds smörgås i kväll och det var gott, som alltid. Fint att det finns att köpa och vi slipper att baka själva. Fast det var ju också en upplevelse, på den tiden.
Vi behöver skratta.
Tack snälla Ditte och du med.
Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Tove

11 mars 2023 20:06

Vilket härligt vintrigt inlägg. Inte så lätt vara ute, men ut en tur behöver en. Första bilden är fantastisk svartvit!
Jag saknar mitt vinternorrland.
Jättetrevligt att träffa kvinnan när ni har Ångermanland gemensamt. Tunnbrödet; icke att förglömma, jag köper ibland här. Vintrarna som barn och så med egna barn och barnbarn, fantastiska minnen.
Historien på slutet gav mig ett gott skratt.
Varm kram och trevlig helg!

wiolettan

13 mars 2023 09:38

Vi har nu fått vinter och det är rätt så mycket med snö, lite jobbigt att gå ibland. Jag försöker gå ut varje dag, men det går inte alltid.
Tack Tove, roligt att du tyckte om den.
Vintern i Norrland är ju speciell och jag förstår att du saknar den.
Det var en överraskning att hon också kom ifrån Ångermanland, men roligt eftersom vi har pratat med varandra i så många år någon gång då och då.
Tunnbröd äter jag också ofta, i varje fall varje morgon en liten bit.
Tack och hoppas att du har det fint också.
Kram!

 
Anki

Anki

12 mars 2023 06:59

Jag har nog aldrig varit någon vintermänniska, men det är roligt att läsa om dina minnen.
Det blev ett trevligt möte ... och många fina bilder!
Tack för den fina barnhistorien!
Önskar dig en fin söndag!
Kram

http://ankisbildblogg.wordpress.com

wiolettan

13 mars 2023 09:40

Det är ju olika detta med hur vi tycker om de olika årstiderna. Jag gillar vintern, men nu som äldre så har jag så svårt för halkan så den årstiden är inte så efterlängtad nu som förr.
Tack Anki.
Hoppas att du får en finfin dag.
Kram!

 
Lena i wales och lite överallt

Lena i wales och lite överallt

12 mars 2023 16:46

Vilket trevligt sammanträffande.
Kul att få prata på sin egen dialekt och bli förstådd.
Samma väder och kaos här utanför Göteborg i veckan. Fortfarande vitt här.
Ta det varligt!

http://lenaiwales.wordpress.com

 
wiolettan

wiolettan

13 mars 2023 09:43

Det var ett märkligt sammanträffande och efter så många år så fick vi reda på det. Roligt.
Har läst om att ni också har haft ett besvärligt väder förra veckan och i storstäder är det så mycket svårare då snön kommer och det blåser hårt på det.
Nu ska det visst bli plusgrader. Återstår att se.
Tack och var rädd om dig också.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
andreaa

andreaa

27 juli 2023 11:27

Jag gillar verkligen snön, det gör det omgivande landskapet mer romantiskt. Men ibland påverkar det också dagliga aktiviteter

http://dmvpracticetest.io

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards