Direktlänk till inlägg 1 mars 2023

Nattlig aktivitet.

Av wiolettan - 1 mars 2023 09:18


Lillördag är det idag. Så hette det förr i tiden, eller kanske rättare sagt piglördag. Den dag mitt i veckan som pigorna hade ledigt. Vi får fira lite extra också, dagen mitt i veckan. Det finns det många som gör. Något lite extra just denna dag.


Jag skulle känna för att fira, eller njuta lite mera denna dag, för i natt har jag sovit alldeles utmärkt och jag känner mig rätt så pigg. Till skillnad emot igår. Rörig dag, ingen ordning efter en konstig och annorlunda natt.


Då vi hade gått till sängs så somnade Mysingen rätt så snart och jag låg vaken. Just som jag hade slumrat till så började en väckarklocka att ringa.


"Vad är detta? Är det morgon? Har vi en tid att passa idag också?"


Jag puttade till Mysingen: "Kan du stänga av klockradion, den ringer"? Han har en klockradio på sin sida och jag har en väckarklocka.


Mysingen sträckte ut armen. Tryckte och tryckte, muttrade och muttrade. "Det går inte, vad är det för fel"?

Han steg upp, kröp ner på golvet och skulle dra ut sladden till klockradion. Inget hände, nästa sladd, neej. Men så fick han tag i rätt sladd och radion blev mörk. Men, det slutade inte ringa. "Vad är detta, det går inte, den ringer ändå"? Det ringde och ringde och jag tyckte att ljudet blev högre och högre. Inbillning.


Då kom jag på det. Min klocka var det som ringde. Jag håller på att tappa lite hörsel också så jag hörde inte var ljudet kom ifrån och Mysingen var för trött. Jag stängde av min väckarklocka, ringningen slutade, men musiken hördes fortfarande och mycket högt, märkte vi nu. Stackars grannarna, klockan var cirka halv tolv på natten.


"Vad är det"?, undrade Mysingen. "Du får gå in i Mysrummet och stänga av radion där, jag tror att det är den som har satt igång så här mitt i natten", sa jag. Klart att han steg upp och gick och stängde av radion. Och, det blev äntligen tyst och lugnt.


Det som är så bra med min Mysing är att han ifrågasätter inte något som jag ber honom om, han bara gör det. Han litar kanske så helt och fullt på mig, eller så är han för snäll och vill göra som jag vill så jag inte bråkar. Ja, ni kan ju gissa vad som är rätt.


 

Det var denna radio som också satte igång och spelade musik. Det hela berodde på att det hade varit strömavbrott och då "säger" den här radion till, då strömmen återvänder, likadant som min väckarklocka gör.

Det är en radio, men den spelar grammofon, CD, kasett och USB. En fin liten allt i allo - som Mysingen.




 

En bild som jag tog i morse. Det är inte rök utan moln.


Men ska hon inte sätta in någon bild med ett hjärta idag? Jo då. Den uppmärksamme har säkert sett att det finns ett rött litet hjärta, till höger på bilden med radion.



Jag tror inte människor blir

okänsligare med åren.

Men vi blir litet duktigare

på att dölja vår känslighet.



 
 
Anna-Lena

Anna-Lena" title="http://blogspot.com]Anna-Lena" target="_blank">blogspot.com]Anna-Lena

1 mars 2023 10:22

Så bra att det löste sej! Så bra att ni använder er multimediaspelare. Vi har en likadan. Används ytterst sällan. Beroende på att den står i samma rum som tvn. Samt att jag tycker att det är gott med lite tyst ibland.
God onsdag! Kram

http://femfemman. blogspot.com

wiolettan

1 mars 2023 11:43

Ja, det tog lite tid i natten, men sedan gick det bra.
Vi lyssnar inte så mycket på radio egentligen, men ibland så blir det.
Står den i samma rum som Tv apparaten, då förstår jag att den inte sätts på so ofta.
Håller med dig om tystnaden.
Tack, detsamma till dig.
Kram!

 
Znogge

Znogge

1 mars 2023 11:27

När man vaknar så mitt i natten tycker jag att man blir helt förvirrad och har svårt att avgöra varifrån ett ljud kommer. Nu löste det sig till det bästa även om det tog lite tid. Skönt att nattens sömn blev desto bättre. Själv sov jag ganska så oroligt vilket inte gillas. Man är så beroende av en god nattsömn tycker jag.

Nu önskar jag er en fin start på den första vårmånaden!

Kram

http://znogge.wordpress.com

wiolettan

1 mars 2023 11:47

Visst så är det. Lite virrig och man vet inte heller direkt kanske vad det är för ljud som låter.
Det blev bra till slut, men för mig dröjde det innan jag somnade om, för Mysingen tog det inte lång tid. Han har lätt för att somna.
I natt sov jag som en prins, som det heter.
Håller med dig om vikten av en god sömn, det betyder mer än vi kanske tror. Hoppas att natten som kommer blir bättre för dig.

Vårmånaden, ja det är det fast det inte märks ute. Jo, solen skiner nu.
Tack och jag önskar er detsamma.
Kram!

 
Lena i Wales och Spanien

Lena i Wales och Spanien

1 mars 2023 12:38

Lillördag användes i min barndom.
Ibland är tekniken underbar, men ibland kan den också ställa till det, som det gjorde hos er.
god sömn betyder mycket och med åren blir dett mindre och mindre av den varan.
Ha det bra!

http://lenaiwales.wordpress.com

wiolettan

1 mars 2023 20:47

Nu för tiden hör jag nästan aldrig lillördag, ´men du har så rätt, förr användes ordet mera.
Visst är det bra med tekniken, men att klockan sätter igång och ringer om det har varit strömavbrott har jag aldrig tyckt om.
Att få sova på natten är guld värt, jag kan inte klaga på den fronten, äter inga sömntabletter.
Tack detsamma önskar jag dig.

 
Ingrid

Ingrid

1 mars 2023 13:18

Vilken natt ni hade och bara för att det varit strömavbrott. Man kan väl bli förvirrad för mindre. Det var inte att undra på att dagen efter blev lite rörig.
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

wiolettan

1 mars 2023 20:49

Ja, den blev lite i ovanligaste laget och inte speciell lugn heller. Dum klocka och radio som sätter igång så där.
Så skönt att jag fick sova nu natten som var ordentligt.
Kram!

 
Göran

Göran

1 mars 2023 18:19

Som man och som f.d både sambo och sedan äkta make vet jag precis vad som får din man att göra det han gör. I stunden handlar det om att få lugn och ro och att få sova ifred men är förstås i grunden en kärlekshandling. Du kan skatta dig lycklig som har honom! Eller kanske snarare att NI kan skatta er lyckliga som har varandra. Det är minsann inte alla i er ålder som har sin partner kvar. Grattis till det!

http://singelfarsan.bloggplatsen.se

 
wiolettan

wiolettan

1 mars 2023 20:54

Så bra att du för vidare din erfarenhet, det känns fint att få veta det.
Att han vill ha lugn och ro det köper jag, för det stämmer bra och ännu mera stämmer detta att han gör det av kärlek till mig. Helt rätt.
Ja, vi är båda så tacksamma att vi har varandra på ålderns höst, nu då vi inte träffades som unga. Jag var 67 år cirka och han 66 då vi började att dejta och sedan gifte vi oss 2010.
Tack Göran!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Hanneles bokparadis

Hanneles bokparadis

1 mars 2023 21:45

Lycka när man har en bra nattsömn. Minns en gång vi höll på missa ett flyg när väckarklockan stannat på natten av elavbrott, men som tur så ringde min mor på morgonen. Jag har också svårt att höra riktning.

http://hannelesbibliotek.blogspot.com

 
wiolettan

wiolettan

1 mars 2023 22:08

Att få sova gott på natten är en gåva. Dagen därpå blir så pass mycket lättare, tycker jag.
Oj, så bra att din mor ringde så att ni kom upp och iväg i tid.
Ja, att inte veta varifrån ljudet kommer, känns inte alls bra.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Ditte

Ditte

1 mars 2023 23:36

Visst såg jag det lilla röda hjärtat bredvid radion. Men sicken natt det blev- En del oro och värst att inte få tyst på ljudet. Ja, så kan det bli.
Men Mysingen ordnade ju till det. Skönt att det blev bättre sömn i natt. Vilken intressant radio som kan användas till lite av varje. Just en liknande skulle vi haft användning för nu. Går igenom många kartonger som tillhört pappa och där det finns en del kassettband. Men ska se i en second hand butik om de kanske har en kombinerad radio kassettbandspelare.
Önskar dig nu ett fint slut på veckan och en god helg.
Varm kram och många tankar till dig.

http://https://dittemitti.se

wiolettan

2 mars 2023 21:17

Ja, det blev en märklig och konstig inledning på natten och sedan var jag ju uppe i varv på något sätt. Konstigt att jag inte direkt kunde höra var ljudet kom ifrån.

Ja, det är bra med Mysingen, han klarar en hel del.
Radion är en riktig allt i allo och kan lite av varje. Då radion är på så står det också vad som spelas, vilken låt, ja eller vad programmet nu kan handla om.
Det vore en perfekt apparat för dig nu med alla dina band. Vi har köpt den genom en annons i en veckotidning för ett par år sedan.

Tack Ditte och jag önskar dig detsamma.
Kram!

 
Geddfish

Geddfish

2 mars 2023 16:29

När jag klickat bilden större så såg jag hjärtat❤️
Ja, fy vad ljud och oljud kan ställs till det!
Jag är också beroende bra nattsömn.
Så tacksamt som
ni har det!
Varm kram🤗 Gerd

http://gerd-geddfish.blogspot.se//Gerd

 
wiolettan

wiolettan

2 mars 2023 21:22

Bra att du tänkte på det.
Ja höga ljud på natten gillar jag inte och kan verkligen ställa till det. Dessutom inte kunna höra vad det kommer ifrån, det verkar ju så här i efterhand mycket märkligt.
Att kunna sova ordenligt på natten känns mer och mer behövligt. Vi behöver den vila som sömnen ger.
Jag håller med dig Gerd. Vi får vara tacksamma att vi har det så bra som vi har det.
Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Augusta

Augusta

5 mars 2023 23:25

Det var en mystisk kväll/natt hos er, allt blev som fel. Tur att mysingen har dig som vet som händer hos er, haha. Annars kan ni inte sova.
Vilken fin docka som står där lutad mot bokhyllan.
Ha en bra vecka.
Kram

http://nouw.com/gulahuset

wiolettan

7 mars 2023 08:43

Det var det verkligen, mycket ovanlig. Det händer ju inte ofta att strömmen försvinner här hos oss.
Håller med dig och jag är glad att jag har honom också.
Visst är det en fin docka. Jag har massor med dockor som sitter på soffkanten, på en soffa som vi sällan använder, bara om det kommer nattgäster.
Tack och hoppas att du får en finfin vecka också.
Kram!

 
Ingen bild

Tove

6 mars 2023 16:30

Men vilken natt! Ring så spelar vi inte -vi blir bara uppjagade och sömnen bli störd. Visst ser jag hjärtat vid fina Vagner apparaten. En sån hade jag som nyckelring men lilla Pontus ville då ha den för då kunna han tänka på farmor på riktigt.
Du skriver så fint om Mysingen din! Sista bilden är mycket fin!<
Varm kram och sköt om dig, skrivpärlan!


 
wiolettan

wiolettan

7 mars 2023 08:49

En natt att minnas, verkligen. Störd nattsömn är inte bra. Visserligen sover jag oroligare och mindre nu än förr, men har jag äntligen somnat så är det inte trevligt att bli väckt att klockradion sätter igång.
Mysigt av Pontus, vill tänka på farmor, så fint.
Tack snälla Tove.
Sköt om dig du också. "Skrivpärlan" härligt ord.
Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
mirany

mirany

28 juni 2023 03:37

Jag tycker verkligen om dina noveller, hoppas att du kommer fortsätta dela med dig av dessa berättelser

http://uno-online.co

 
wiolettan

wiolettan

28 juni 2023 11:38

Tack det var vänligt sagt. Jag tycker om att skriva och ofta blir det om livet, just här och nu, direkt ur verkligheten som detta är.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards