Direktlänk till inlägg 2 december 2022

Tråkigt allvar är roligare än tråkigt skämt.

Av wiolettan - 2 december 2022 09:32


Det gammalmodiga begreppet att vara tillfreds

med sig själv och världen är, trots all framstegstro,

vare sig vi vill anse det som sanning eller inte,

nyckeln till lyckans hemlighet.

 

I morse tänkte jag, men hjälp, det kan väl inte vara fredag redan, men det var precis vad det var det och dessutom den 2 december.  Det regnade ute men vi tog en liten promenad till återvinningsstationen.


Denna vecka har gått fort för det har rört något omkring oss nästan dagligen och då går det snabbt. Vi som pensionärer hinner inte så mycket som då vi var yngre. Jag till exempel, skulle vilja ha endast ett åtagande per dag. Eller vissa dar så känns det som inget åtagande räcker mer än väl. Då får det väl bli så.


I går blev det flera stycken, jag ska nämna två.


Vid niosnåret åkte vi tunnelbana in till storstan för att besöka min hjärtdoktor. Det var dags att kolla batteriet på pacemakern igen.  Det var ju bara 3-4 månader sedan jag kollade senast men nu kan det gå fort, sa han förra gången. Och, det hade det tydligen gjort så han skickar en remiss till S:t Görans sjukhus där de ska byta batteriet. Jag har haft detta nu i 11 år. Det var 5 dagar efter min 70-årsdag som jag fick pacemakern inopererad. Operationen blir kanske i januari, vi får se.


Sedan var jag och köpte mig ett par rediga vinterstövlar. Tänk jag fick tag i ett par som jag tror ska vara perfekta. Men, å andra sidan så har jag trott så förr. Då jag har provat i affären har de varit perfekta, men sedan då jag varit ute på en morgonpromenad så har de inte uppfyllt mina krav. Men, nu hoppas jag verkligen på dessa. För jag höll på länge och provade, många olika och det vore väl roligt om det lyckades denna gång.


Det är inte kul att åka tunnelbana och röra sig ute bland mycket folk, då man är som jag. Men Mysingen var mitt stöd och vi kom hem ordentligt.



   

Häromdagen fick göra som kungen, vända blad och det gjorde jag på min almanacka till sista månaden i år, där det står detta. Med ljus och hyacinter.





 
 
Gunnel

Gunnel

2 december 2022 11:11

Så bra att du hittat ett par sköna stövlar. jag är på jakt efter ett par kängor, men det verkar svårt att hitta några som passar mina fötter. Min hjärtläkare sa, att jag nog fick räkna med att få pacemaker så småningom. Jag gruvar mig mycket för det, men det verkar som du haft det länge och det har gått bra. Kram

http://https://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.com

wiolettan

2 december 2022 16:39

Detta med nytt på fötterna är varje gång ett problem. Men, jag får tro på dessa nu, kanske går det bra.
Hoppas att du hittar något som passar dig.

Jag har haft min pacemaker i 11 1/2 år, och det går fint. Batteriet brukar hålla c:a 10 år beroende på mycket det är igång.
Det är en finfin uppfinning detta med pacemaker och har räddat många liv. En liten dosa bara som opereras in. Jag har inte haft något besvär med den.
En rätt så vanlig operation nu för tiden.
Ha det bra och kram till dig.

 
Hannele

Hannele

2 december 2022 11:12

Min 90-åriga mor är nöjd med sin pacemaker. Visst är det så att allt går lite långsammare, man vill inte ha för många ”måsten”. Hoppas du blir nöjd med stövlarna, ha en fin helg! 💕

http://hannelesbibliotek.blogspot.com

wiolettan

2 december 2022 16:41

Jag är nöjd med min också och den har hjälpt mig mycket.
Helt rätt, inte många måsten, då känns det som bäst, jag måste hinna med också.
Jag hoppas också att det var rätt köp med stövlarna.
Tack. Hoppas att du också får en fin helg.

 
Oneinamillion

Oneinamillion

2 december 2022 11:21

Fint att det funkar så bra med pacemaker. Och skönt med stövlarna.
Här i Danmark är det min kærestes födelsedag idag den 2 december.
Varm Kram till dig

http://www.sarplaninac.bloggplatsen.se

wiolettan

2 december 2022 16:43

Den är toppen, den där lilla dosan.
Stövlarna är det tredje paret jag köper i år, så nu hoppas jag att det är rätt.
Hoppas att du har det jättefint i Danmark hos din kärlek.
Tack och kram till dig.

 
Ingen bild

Tove

2 december 2022 12:03

Instämmer med din röda text; det är nyckeln. Min farmor sa något liknande - det kommer plötsligt upp i minnet när jag nu läser.
Då blir det batteribyte och du kan gå skönt och lugnt i nya skodon!
Men ljus o lycka i sinnet
och hyacint i minnet
varm kram och en fin andra advent önskas!

wiolettan

2 december 2022 16:47

Förnöjsamhet är något som verkar fattas i dagens samhälle, men var ett välkänt begrepp förr i tiden, i synnerhet hos de äldre.
Jo, det blir batteribyte, att läggas under kniven igen, men en lätt operation, enligt vad jag kan förstå.
"Ljus och lycka i sinnet" fint uttryckt av dig.
Tack. Detsamma önskar jag dig.
Kram!

 
Znogge

Znogge

2 december 2022 12:28

Det är ju bra att din läkare har stenkoll på både dig och batteriet. Jag måste ändå säga att det har hållit väldigt länge.
Hoppas dina nya stövlar ska visa sig vara både sköna och fotriktiga. Själv får jag lätt skoskav så det gäller att jag väljer med god omsorg. Tyvärr är det som känns skönt på fötterna när man är i affären inte alltid lika skönt när man är ute och går.

Önskar en fin andra adventshelg!

Kram

http://znogge.wordpress.com

wiolettan

2 december 2022 16:50

De senaste åren har jag varit hos hjärtläkaren många gånger för koll av batteri och hjärta. Han verkar duktig och är så vänlig.
Ja, batteriet har hållit i över 11 år, det är bra.
Håller med dig om detta med att välja skor, bra i affären och sedan så känns det inte alls lika bra då man har gått några kilometer.

Tack Znogge. Hoppas att du också får en fin 2:a Adventshelg.
Kram!

 
Anna-Lena

Anna-Lena" title="http://blogspot.com]Anna-Lena" target="_blank">blogspot.com]Anna-Lena

2 december 2022 12:57

Hoppas att stövlarna uppfyller dina förväntningar. Jag använder "gåskor" ännu. Men snart kommer snö och då får det bli kängor.Eller dubbkängor. Inte alls lika bekvämt.
Så bra att pacemakern funkat så länge. Och att den verkligen kollas upp.
Ha en fin andra advent! Kram

http://femfemman. blogspot.com

wiolettan

2 december 2022 16:54

Jag hoppas på det bästa vad gäller stövlarna. I dag kändes de bra, hoppas att det håller i sig.
Mina skor är jättebra men tyvärr lite för kalla då det bara är någon plusgrad ute.
Dubbkängor låter bra, om de inte är för tunga och "höga". Kan vara klumpiga att gå i, tycker jag, men det är viktigt att inte frysa eller halka.
Det är toppen. Min hjärtläkare är bra.
Tack så mycket och jag önskar dig också en fin 2:a Advent.
Kram!

 
Ingrid

Ingrid

2 december 2022 13:44

Så skönt att de håller så väl koll på dig.
Hoppas att du kommer att trivas med dina nya stövlar. Mina är jättegamla, men jag trivs så jättebra med dem, så det blir en sorg de dagen de behöver bytas ut.
Ha en fin helg!
Kram

http://https://ingrids.home.blog

 
wiolettan

wiolettan

2 december 2022 16:58

Det är viktigt att läkaren håller koll på pacemakern och hjärtat, livsviktigt.
Idag gick det bra, men jag var inte ute så länge i regnet.
Så är det. Man trivs så bra med de som är så att säga "ingådda", och vill ha dom kvar så länge det bara går. Mina förra stövlar har Mysingen lagat, men nu är de också snart på upphällningen.
Tack detsamma önskar jag dig.
Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Ditte

Ditte

2 december 2022 17:03

Kloka tankar i rubriken.
Fint att du kunde ha Mysingen med dig till hjärtdoktorn. Och så skönt att ditt batteri kollas upp. Fint om du får operationstid i januari så att du kan få det bytt.
Hoppas och önskar att du hittat bra stövlar. Men visst är det svårt att veta i butiken hur det kommer att bli när en går ute.
Håller tummarna för att det blir bra.
Varm kram

http://https://dittemitti.se

 
wiolettan

wiolettan

2 december 2022 17:43

Det är fint att batteriet har kollats upp med jämna mellanrum och att det fungerar fint.
Utan Mysingens hjälp skulle det ha varit mycket svårt att åka tunnelbana, eftersom jag är lite ostadig och vinglig, men får jag håll honom i handen så går det bra.
Ja, det kanske blir operation i januari, han trodde det, men det beror ju också på köer.
Stövlarna var bra i morse, men vi får se på en längre tur och jag är osäker om det blir kallt hur dom är. Men, bra så långt.
Tack Ditte.
Kram till dig.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
wiper

wiper

3 december 2022 19:29

Håller verkligen med dig om att veckan gått fort. Då har du haft pace maker ett tag så det är bra att läkaren håller koll. Detta med skor och kängor har varit ett problem för mig också men nu har jag några som stämmer med fötter och rygg. Då kan man röra sig mycket bättre och längre

Toppen att du har sånt fint stöd av Mysingen. Jag gillar inte heller att åka tunnelbana. När vi bodde i Katrineholm så åkte vi ofta till Stockholm och jag bävade för tunnelbanan

Fin almanacka du har

Ha en skön lördagskväll
kramar från Malin

http://wiper.bloggplatsen.se

 
wiolettan

wiolettan

4 december 2022 09:28

Veckorna flyger nästan iväg men det betyder ju också att snart så är våren här igen, med värme och sol.
Ja, jag har haft pacemakern i 11 1/2 år, så batteriet har räckt länge, men är nu på upphällningen.
Det har du så rätt i Malin, det ska vara fotriktiga skor och sådana som gör att inte ryggen belastas fel. Så länge som man kan gå ut och gå så gäller det att passa på och då är skor eller stövlar mycket viktiga.

Mysingen håller min hand och då går jag tryggt. Lite osäker annars med yrsel och sån´t, men det är bra att vi är två.

Det är också, för det mesta mycket med folk på tunnelbanan och jäktet gör att man stressar upp sig.
Tack Malin.
Detsamma till dig.
Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards