Alla inlägg den 23 december 2022

Av wiolettan - 23 december 2022 08:40


Dan före doppareda´n är det idag och jag känner att julfriden har planterats i mitt inre. Är så glad och tacksam att vi får vara så pass friska som vi är och att vi än en gång får uppleva julens tid. Det är inte alla förunnat. Särskilt tacksam är jag över att vi båda tillsammans får fira jul, efter all turbulens som har varit. Mysingen är frisk efter att ha varit så nära att inte klara sig. Glädje och tacksamhet.



Fröjdas vart sinne julen är inne, Frälsaren kommen är.

Se huru ljusen brinna i husen, prisande vännen kär.

 

Natten förjagas, redan det dagas, sällhetens sol uppgår.

Herden för hjorden, mänska är vorden. Nu är det jubelår.

 

Gamla och unga, låt om oss sjunga. Ära ske Jehova.

Ljude de orden vitt över jorden.  Amen, halleluja.


En gammal psalm som skrevs redan 1881 av Nils Frykman.




Nedanstående rader har min systerdotter hittat efter det att min äldsta syster avled. Det är några rader som jag försökte skriva på rim då jag var i  början av tonåren. Vi ungdomar hade en tidning som vi gav ut och i den hade jag bland annat skrivit följande. Jag bodde då i Ångermanland där det alltid var snö till jul.



Nu julens tid snart inne är, det märker en och var

för dagarna blir kortare och himlen sällan klar.

Snön har lagt sitt täcke på både skog och mark,

det gör att vår längtan sig växer mera stark.


Då gäller det att skynda och göra allting klart,

det ena med det andra i en väldig fart.

Man städar, putsar, fejar tills allt blir fint och rent,

det blir ej mycket tid till vila och ofta ganska sent.


Med bakning, fisk och skinka man ordnar ganska lätt,

men värre blir att söka en julgran fin och nätt,

som duger till att ställas här i vårt lilla hus

och prydas av girlander, glitter och juleljus.


Sen blir det juleklappar och många små bestyr,

som måste ordnas innan den stora dagen gryr.

Men då man glömmer mödan och alla små besvär.

För tänk ändå att julen, nu äntligen är här.


Det haltar en hel del, men andemeningen kom fram. Jag var ju inte så gammal då jag skrev detta.


Vill önska er alla mina läsare och bloggvänner en riktigt GOD JUL.



 


 


 




Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards