Direktlänk till inlägg 17 januari 2023

Några tankar bara.

Av wiolettan - 17 januari 2023 06:15


Dessa två veckor cirka, på det nya året har gått så fort. Dagarna har bara flutit på och jag har inte hunnit någonting. Hade ju tänkt att bli lite ”energisk” och börja med att rensa i skåp och lådor, men jag har inte ens städat undan julen.



  

Jag läser de trösterika orden på min almanacka i köket.


På tal om almanackor så damp det ner en försändelse i brevlådan med just en almanacka i, detta var före jul. Jag blev så glad, för den är så fin. Varje månad har sin egen blomma, så vacker.



 

Den kom ifrån Gotland. Bosse Lidéns fru Solveig som har fotat de tjusiga blommorna. Än en gång: Hjärtligt tack.



Bosse hade en tävling i november på sin blogg och där jag hade tur att få två lotter som pris. Nu har han en fototävling, här i januari, där vi kan få gissa och leka om vi har lust.


Jag har ända sedan jag var barn, älskat detta med tävlingar. Vi var ju många syskon och vi hade ju inte så mycket annat att göra på fritiden än tävla och leka då vi var små. Min Mysing är inte någon tävlingsmänniska och vill helst inte ens spela något spel. Då vi är uppe i Ångermanland så brukar jag och mina syskon spela olika spel och tävla och då kan Mysingen vara med. Jag vill då alltid vara med i hans lag, för han är duktig och det är inte jag. Min yngste bror och Mysingen är ungefär lika allmänbildade.


I går fick vi se solen, inte så mycket men vi fick se att den inte alldeles har glömt bort oss. Vi tog en kort runda på morgonen, efter det att regnet hade dragit förbi.  Det känns så bra att kunna gå ut en stund och inte är det halt heller.


När allt kommer omkring

så är det bättre för oss,

när vi inte vill ha så mycket

av världen och betraktar det,

som den frivilligt ger oss,

som slumpartade fynd.


Att kunna vara nöjd med det lilla, är ibland en stor konst.





 
 
Anna-Lena

Anna-Lena" title="http://blogspot.com]Anna-Lena" target="_blank">blogspot.com]Anna-Lena

17 januari 2023 08:37

Vacker almanacka!
Spelar gärna spel, är med på quiz och löser melodikrysset emellanåt.
Men faktum är; jag följde Bosse ett tag. Köpte bl.a hans bok om Halmstad. Men slutade när det blev en massa tävlingar på hans sida.
Man tänker olika. Tur att det är så
Idag ska jag träna på att inte göra så mycket.
Det materiella... ja, Hu, så mycket man har som man absolut inte behöver. Kram

http://femfemman. blogspot.com

wiolettan

17 januari 2023 16:26

Ja, det är så många och vackra blommor från naturen.
Melodikrysset försöker vi också lösa varje vecka, men jag är dålig på nya artister. Äldre låtar kan jag också bättre än moderna.
Vi människor är olika och det är ju det som gör det hela intressant och givande.
Skulle tro att du behöver en hel del träning på det område, du är nog inte så bra på att göra ingenting om jag känner dig rätt. Många järn i elden.
Rensa är ordet, men det blir inte av.
Kram!

 
Znogge

Znogge

17 januari 2023 09:26

Så fin almanacka som du fick av Bosse och Solveig. Förstår att du uppskattade den. Den pågående tävlingen känns lagom komplicerad för mig just nu och man kan ta det i sin egen takt. Husse och jag spelar aldrig spel tillsammans men med barnen blir det och då tycker jag att det är väldigt trevligt.

I det lilla bor ofta det stora tycker jag.

Kram och god tisdag nu!

http://znogge.wordpress.com

wiolettan

17 januari 2023 16:32

Jag gillar mycket den almanackan med alla bilder på blommande växter som är fotade.

Ja, den är inte komplicerad, Bosses lek och jag tycker att det är bra att det inte är tidspress, har svårt med det, nu för tiden.
Egentligen gillar jag hellre kunskapsfrågor än att bara gissa.
Din Husse är kanske som min Mysing i det fallet.

Tack detsamma. Kram!

 
Ingrid

Ingrid

17 januari 2023 10:34

Jag har fått en almanacka av Bosse jag också, men den är det inga blomsterbilder på, utan gotländska fiskelägen. Fin är den också!
Du är duktigt som är med på hans tävlingar. Dem har jag inte tålamod med.
Ha en fin tisdag!
Kram

http://https://ingrids.home.blog

wiolettan

17 januari 2023 16:36

De har tydligen gjort flera typer av almanackor. Vänligt att skicka oss ett exemplar.
Nej, jag är inte duktig, nu för tiden är det mest gissningsfrågor.
Min Mysing gillar inte då jag har tider att passa då det gäller frågorna, men nu är det ju inte så, bra det.
Tack och detsamma.
Kram!

 
Geddfish

Geddfish

17 januari 2023 12:52

Vilken fin almanacka!
Jag gillar också att spela och tävla till viss del.
Ha det så bäst, fina du❤️
Varm kram, Gerd

http://https://gerd-geddfish.blogspot.com

 
wiolettan

wiolettan

17 januari 2023 16:38

Ja, den är fin denna blomsteralmanacka.
Det är trevligt med tävlingar, men ju äldre jag blir, ju sämre blir jag även i det. Inget att göra något åt.
Tack snälla Gerd.
Hoppas att du också har det fint och att det går framåt med armen och axeln.
Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Znogge

Znogge

17 januari 2023 17:08

Jag föredrar helt klart också kunskapsfrågor framför att bara gissa. Jag giller att fundera och klura nämligen.

Kram och god kväll!

http://znogge.wordpress.com

wiolettan

17 januari 2023 17:52

Ja, jag har förstått det, men du är ju duktig på att gissa också.
Tack och detsamma.
Kram!

 
Hanneles bokparadis

Hanneles bokparadis

17 januari 2023 17:29

så är det ibland att man inte orkar så mycket, men dagarna lite längre och ljusare nu. Jag är dålig på tävlingar, har en väggalmanacka med bilder på bokaffärer runt om i världen.

http://hannelesbibliotek.blogspot.com

 
wiolettan

wiolettan

17 januari 2023 17:54

Ja, dagarna blir lite längre för varje dag och ljuset kommer också tillbaka, till mångas glädje.
Vi människor är olika och vissa gillar inte tävlingar.
Det är ju en almanacka som passar ditt intresse jättebra.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Lena i Wales och Spanien

Lena i Wales och Spanien

18 januari 2023 07:17

Den senaste tiden har bara sprungit iväg, fått ut julen, men inte så mycket mer. Fördelen med att vara pensionär är att man kan skynda långsamt.
Fin almanacka du fått av Solveig från Gotland.
Varma kramar!

http://lenaiwales.wordpress.com

 
wiolettan

wiolettan

18 januari 2023 08:59

Det är kanske bra att tiden går fort denna årstid, snabbare kommer ju vår och sommar, för de som tycker det är bra.
Absolut, inte några jobbtider att passa, bara det är ju en stor vinst.
Jag tycker också att almanackan var så fin.
Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
wiper

wiper

18 januari 2023 10:05

Vilken vacker almanacka du fått i present. Så bra hon är på att fota. Tack för tipset gällande Bosses tävling. Det är så tråkigt för jag kan inte ta några bra bilder nu i och med att den nya kameran gick sönder.

Jag är själv ingen tävlingsmänniska men önskade att jag var det. Fast under uppväxten så var det både kortspel och andra spel man höll på med men nu görs ju det mesta över nätet. Dåligt med personkontakt tyvärr

Visst kan man vara nöjd med det lilla men det känns ändå nervöst med en låg pension och mer att betala medans politikerna höjer sina löner med 75.000 kr.

Ha nu en jätteskön onsdag
Kramar från Malin

http://wiper.bloggplatsen.se

wiolettan

18 januari 2023 21:13

Ja, det är mycket fina bilder, bra skärpa. Jag kan inte ta så fina kort på blommor. Roligt att jag fick almanackan.
Synd att din kamera har gått sönder, du som fotar så mycket också, på era promenader.
Ja, det har blivit skillnad nu i och med den nya tekniken, det håller jag med om. Men annars är det mycket trevligt att ägna sig åt frågespel, det finns ju otaliga sådana.
Jag tror att det överlag var flera som ägnade sig åt "vanliga" spel förr.

Håller med dig om detta med politikernas, som jag kan tycka, orimliga lönehöjningar. Förstår inte vad de tänker på. Begriper de inte att det ger fel signaler?

Tack Malin. Hoppas att ni också har det fint.
Kram!

 
Ingen bild

Tove

18 januari 2023 11:26

Först din lilla röda; den tilltalar mig också - som de andra! Den stora konsten finns idet lilla!L
Vilken fin kalender du fått av Bosse med frun; hon tar fina bilder!Bosses har jag inte besökt på länge, men den där gissningsleken ... hm få se.
Tävlingsmänniska är jag inte - tror jag .. Senaste jag spelade kort var med familjen min där jag underhöll med att inte förstå mitt eget bästa för att vinna.
Tiden går och renset består, kanske det börjas en vacker vårdag då det ändå regnar ute?
Må nu så gott, hälsningar från mig med kram!

 
wiolettan

wiolettan

18 januari 2023 21:18

Håller med dig, för så är det och vi kanske inte tänker så mycket på det i vanliga fall, men ibland så kommer det en liten blänkare.
Ja, den almanackan är så fin.
Vi är olika vi människor och du har ju så många andra kreativa talanger. Tävlingar är mer som lek och jag verkar inte ha vuxit ifrån lekar.
Vem vet, jag kanske får energi så det räcker och blir över till lite rensning, vi får se.
Tack och detsamma önskar jag dig Tove.
Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Bosse+Lidén

Bosse+Lidén

19 januari 2023 07:32

Du är visst en duktig kvinna. Det har du bevisat väldigt många gånger genom åren.
Vackra och sanna avslutningsord. Jag blir glad när jag går in här och läser att ni är ute igen på promenader. Det gäller också att passa på när det inte är halt.
Kram, Bosse

http://gotlanduppochner.com

 
wiolettan

wiolettan

19 januari 2023 11:44

Det var mycket länge sedan, knappt att jag minns det, som jag räknades som en duktig kvinna, men din tanke gläder mig, Bosse.
Det känns så skönt att vi har kunnat gå ut, lite mer och mer, efter allt.
Det är nyttigt med frisk luft och motion i benen.
Halkan är ett elände.
Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Ditte

Ditte

19 januari 2023 22:03

Väldigt fint att läsa dina tankar. Och detta med att städa. LÄste idag hos en bloggvän om att städa 15 minuter /dag och en viss yta. Och eftersom jag har knepigt med ryggen och den och höften lätt krampar så testade jag detta idag.Fungerade fint så det ska jag fortsätta med. Maken är ju suverän när det gäller men jag vill ju också...
Så fin din almanacka är. Jag hade också glatt mig åt den.
Vilken fin vinst och stort grattis. Solveig har verkligen fotograferat så fint.
Och visst är det skönt och fint att glädjas åt det lilla.
Varm kram och många tankar till dig

http://https://dittemitti.se

 
wiolettan

wiolettan

22 januari 2023 08:54

Tankarna kommer och går och som pensionär så har jag mycket med tid att tänka.
Tack Ditte. Det var inget dåligt förslag, tvärtom något att ta efter tror jag. Städa lite i taget. Jag har nu Mysingen som är bra på att städa och som nu har fått orken tillbaka. Men att plocka undan julen, nya dukar att stryka och sådant, det brukar alltid falla på min lott.
Helt rätt, man vill själv försöka så gott man kan. Inte lätt med svag eller dålig rygg.
Jag tycker om almanackan, bra tagna bilder, mycket fint.
Vi får göra så gott vi kan och som sagt, vara nöjd med att vi har det som bra ändå.
Tack och detsamma till dig.
Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Augusta

Augusta

23 januari 2023 10:35

Hej Wioletta, trevlig måndag till er båda.
Fina bilder i almanackan. Blommor är vackra att titta. Mycket fint i naturen att se.
Följ din inre kompass, den tala om när du är reda att ta tag i dina lådor som skall städas, haha. Då blir det bra.
Jag ensambarn men inte alls tävlingsinriktad. Men min mamma hade syskon och mer tävlingsinriktad. Man blir nog det med syskon.
Jag skall besöka Bosses blogg och se bilderna där.
Ha det bra. Kram till er

http://nouw.com/gulahuset

wiolettan

24 januari 2023 09:52

Hej Augusta!
Tack och jag hoppas att din dag också blir bra och trevlig.
Almanackans bilder lyser verkligen upp. Bra fotade är de också.
Bra förslag, utom att jag misstänker att min inre kompass inte är så ivrig på att jag och min kropp vill städa i lådor och garderob.

Kanske är det så. Med syskon är det enkelt att få någon att spela med och förr i tiden fanns det inga mobiler och andra tekniska saker att roa sig med.
Bosse lägger ut en nu gissningsfråga en gång i veckan. Lycka till, säger jag.
Tack och detsamma till dig.
Kram!

 
wiper

wiper

23 januari 2023 16:45

Jag fick köpa en ny kamera så nu kan jag fota igen ;) Jag har hört att sällskapsspel börjar komma tillbaka igen. Folk vill umgås och inte bara sitta vid datorn. Jag funderar själv på att köpa ett bra sällskapsspel då vi har besöka av sonen och min mans bror. Quiz har blivit väldigt populärt nu.

När man ser den lilla summan man fick i höjning på pensionen så blir man lite besviken


Ha nu en skön kväll
Kramar från Malin

http://wiper.bloggplatsen.se

wiolettan

24 januari 2023 09:56

Fint att du nu har en kamera så att du kan fota. Du är ju så bra på att hitta motiv på din och din mans vandringar.

Det vore ju väl om det var så att folk börjar att umgås på detta enkla och trevliga sätt igen. Vi har flera spel här hemma, men min Mysing är inte mycket för detta så det blir då mina syskon kommer. Mathias gillar också att tävla.

Ja du, allt blir dyrare, mat, el och hyra, men pensionen följer inte riktigt med, i alla fall inte för oss.

Tack Malin. Ha det fint och kram till dig.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards