Alla inlägg den 26 maj 2023

Av wiolettan - 26 maj 2023 09:31


Jag har tyckt om att läsa böcker ända sedan jag var tonåring. Som barn kommer jag inte ihåg att jag läste, mer än läxorna då, men inte mycket mer. Men, sedan då jag kom upp i 12-13 årsåldern så växte mitt intresse för böcker.


Vi hade inte så många böcker hemma hos oss, men jag fick låna en del ifrån skolans bibliotek. Jag kunde sitta i timtal och läsa, om jag fick vara ifred. Vet att jag sprang upp till skogen och satt och läste, där var jag för mig själv. Mina föräldrar kunde ropa på mig om jag skulle hjälpa till med något.


”Var är hon”?  "Hon sitter väl och läser som vanligt någonstans”.


Biografier och memoarer, tyckte jag om och gör det än i dag. Att få komma någon närmare inpå livet och kanske få reda på vad som rör sig i deras hjärnor. Jag har inte varit mycket för sagor och sådant. Deckare däremot hade jag en period då jag läste många.



Nu har jag nyligen läst ut en bok som verkligen fångade mitt intresse. Det var allt i ett på något sätt, i den boken. En persons liv, plus dåtids historia.



   

Den handlade om denne hjälte Allan Mann. Pappa till en av mina bloggvänner, Ditte.


På baksidan av boken står det.


Allan Mann från Töreboda är 18 år när han 1939 anmäler sig som frivillig på finska sidan i Vinterkriget mot Sovjetunionen. När sedan Tyskland invaderar Norge går han över gränsen och deltar i strider som leder till Hitlers första nederlag. Svårt sårad på sjukhuset värvas han av brittisk underrätteletjänst och blir agent och kurir mellan Sverige och Norge. Han utbildas till närstridsexpert och fallskärmsjägare och under krigets slutskede släpps han längs fiendens linjer i ett mardrömslikt Norge.


Har ni inte läst boken så gör gärna det. Den handlar om denne Allan Mann som var en modig och orädd yngling som inte tänkte på sig själv utan på att rädda andras liv.  Han gjorde otroliga insatser för sina medmänniskor. En ödmjuk person som alltid stod upp för det han trodde på, och visade det inte bara i ord utan också i handling.  Han slogs för rättvisa bland annat mellan människor, deras rätt till sitt land. Samtidigt så handlar den också om hur det var under andra världskriget. Historia, som vi kanske inte tänker på och vet så mycket om, i detalj. Nyttig och lärorik, inte minst i dagens turbulenta tid.


En i mitt tycke mycket spännande och innehållsrik bok som fångade mitt intresse direkt, jag hann inte läsa långt. En sådan bok som jag vill sträckläsa för att få veta hur det går, veta vad som händer, men som jag samtidigt måste läsa sakta och vila mellan kapitlen för att inte gå miste om något och för att verkligen ta in det som händer i boken.


Mod är att kunna stå emot rädslan,

att övervinna rädslan,

inte att inte vara rädd.        Sa Mark Twain.


Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards