Alla inlägg den 16 maj 2023

Av wiolettan - 16 maj 2023 09:13


Jag och min Mysing tog en liten biltur för ett tag sedan. Han ville tanka bilen och jag ville komma ut lite och framför allt se om jag kunde sitta i bilen ett tag, utan att få alltför ont. Det gick bra och det blev inte så många timmar som vi var hemifrån. Men ändå kände jag då jag satte nyckeln i dörrlåset, och jag sa det också. ”Så skönt att vara hemma igen”.


 

Vi bilade iväg, som vanligt på småvägar, för att få se så mycket som möjligt. Tänk att jobba där uppe, inget som jag skulle önska för egen del.



  

Vi åkte till Täby kyrka, men den var låst.


 

Dragonstenen från Löttinge, finns utanför kyrkan. Till minne av Täby dragoner och båtsmän.


 

Som vanligt då jag hör något i luften som surrar så vänds blickarna uppåt. Det som var förvånande var att det slutade inte att surra, helikoptern snurrade. Vet inte hur länge den kretsade över där, nästan på samma ställe.


 

Tog en närbild och såg då att det var polisen. Någon dom sökte tydligen, men inte oss eftersom de inte landade.



 

Denna gamla kyrka ifrån slutet av 1100-talet är Vallentuna kyrka. Ända sedan medeltiden har den varit sockenkyrka i Vallentuna socken.


På 1580-talet fick kyrkans torn  en träspira, men den brann 1856. Kyrkan träffades av blixten och det blev en enorm förödelse. Det mesta av inredningen brann upp.  Vid återuppbyggnaden ersattes tornspiran av sadeltak. 1935-1938 restaurerades kyrkan såsom den är idag.


Kyrkan var öppen som tur var. Det var en speciell känsla att gå inne i denna gamla helgedom.


   


 

Detta stod bredvid kalendern som var mycket intressant att se, men svårläst, vilket ni kan se på bilden här nedanför.



 



 

Läktarorgel, byggd 1959 av Grönlunds orgelbyggeri, Gammelstad. Det fanns både en läktarorgel och en kororgel. Troligen fick kyrkan sin första orgel 1858.


 

Predikstolen. Den, orgelläktaren och bänkarna, är från tiden efter branden.


 

Detta var i minityr, alltså för de mindre barnen.


 

Det fanns uppsatt små lappar med böneämnen som barnen hade skrivit.



 

Lite underfundiga ibland.


 

Men, verkligen rakt på sak.


Ha det fint, mina bloggvänner.






Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards