Alla inlägg den 12 maj 2023

Av wiolettan - 12 maj 2023 09:02


Är man 29 år eller 82, båda kan i sitt hjärta ha förmågan att förundras över sån´t som händer, mirakel, att häpna över stjärnlika ting och storslagna tankar, att väcka till liv den barnsliga nyfikenheten över vad som ska ske härnäst. Kort sagt. Att glädjas över det äventyr som vi kallar livet.

 

Så känner jag det. Det finns mycket fortfarande att titta lite extra på, glädjas över och även kanske utforska lite närmare. Det känns nästan som om vi måste passa på, ingen av oss vet vad som döljer sig bakom nästa krök.

 

Min Mysing har fått lite åldersnoja, tycker att han är gammal. Men vaddå?  Han är ju yngre än mig och dessutom frisk. Undrar om det beror på att han ser mig, gammal och skraltig och automatiskt tror att, ”då är jag också gammal”.

 

Eller så är det bara att allt är så annorlunda än på 1940-talet då vi föddes. Vår vardag, det dagliga livet har gått igenom mycket, både på ont och gott. Tänk bara på dessa uppfinningar, alla dessa prylar som inte fanns då vi var små, men som förenklar vårt liv. Också vad mycket som har hänt de senaste åren. Bara i början av 1940-talet hände en hel del. Jag ska nämna några händelser, eller något som var aktuellt 1941, mitt födelseår.  ”Utan inbördes ordning”, som de säger i en del utslagstävlingar.


I Stockholm öppnar Konsum Sveriges första snabbköp.

Smörgåsbordet förbjuds på de Svenska restaurangerna.

Den svenske författaren Hjalmar Söderberg avlider, 72 år gammal.

I Malgovik, Vilhelmina kommun, uppmäts den kallaste temperaturen någonsin i Sverige. 53.3 grader.

Omsättningsskatt införs i Sverige på all varuförsäljning.

Ljus ransoneras i vårt land.

Trådbussar tas i bruk i Stockholm.

Kung Gustaf V inviger en stor gengasutställning i Tennisstadion Stockholm.

Kött ransoneras i Sverige.

Tyskland invaderar Grekland och Jugoslavien.

Stockholms stadsfullmäktige fattar beslut om att tunnelbanan skall byggas.

Tyskland anfaller Sovjet och därmed inleds operation Barbarossa.

Finland går i krig mot Sovjet på tyskarnas sida.

Kryddor ransoneras i Sverige.

Ägg ransoneras i Sverige.

Elektrochockterapi börjar man med på Beckomberga sjukhus. Man ger elektriska stötar mot huvudet på psykiskt sjuka.

Författarinnan Karin Boye begår självmord.

Stockholms stift inrättas.

 

Listan kan göras lång, mycket längre än denna. Det hände många tråkiga och hemska saker det år jag föddes.  Andra världskriget höll ju på som värst under mina första levnadsår. Jag kommer inte ihåg så mycket av det, utom min mammas skräck. Den satte spår i mig också. Bara det att det kom ett flygplan över vårt hus, blev dramatiskt och jag var rädd, smittades kanske av min mammas rädsla. Jag var ju yngre än 4 år. Mörkläggning, en annan sak som var aktuell då. Allt detta påminns jag om nu i denna tid, med krig och elände i så många länder och så nära oss.


 

Detta blev ett tråkigt inlägg, men ni behöver inte läsa om ni inte orkar.


 Kontentan av det jag vill få fram, eller skriva av mig. Vi får vara mycket tacksamma att vi har det så bra som vi har det. Glädjas även över de små tingen och försöka hjälpa våra medmänniskor.



 

Vackra tulpaner såg vi på vår morgonpromenad.


 

Ser ni hjärtat?

 

Allt vad ni vill

att människorna

ska göra för er,

det ska ni också

göra för dem.          Så står det i Bibeln,  Matteus 7:12 



 

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards