Direktlänk till inlägg 21 november 2016

Sundbyberg.

Av wiolettan - 21 november 2016 08:17


För drygt en vecka sedan gick mysingen och jag på en lite kortare promenad i stan här bara.


Kom då att gå förbi en staty av Sundbybergs grundare, Löfström.


 

Jag tycker att den ser helt underbar ut i novemberdiset, i strålkastarskenet, med en ny väst och mössa av snö. I morse hade snön smält bort såg jag.


Löfström var en driftig man som för cirka 150 år sedan köpte in mark och styckade tomter som sedan såldes, rätt så billigt, så att arbetarfamiljerna hade råd att bygga sig en bostad. Före detta så var Sundbyberg en jordbruksbygd på landet. Från november 1877 till januari 1878 såldes över 40 tomter. Det gick undan värre.


Under 1800-talet började också verkstäder och fabriker byggas. Befolkningen ökades med drygt tusen invånare under tio år. 1888 bildades köpingen Sundbyberg, "skilde" sig ifrån Bromma och blev självständigt.


Kan ni gissa vad det första var som man skaffade i den nya köpingen? Jo, en polis och ett fängelse. Nu har vi mer än 46.000 invånare här men ingen polis. Sundbyberg var inte någon fin och välsedd kommun på den här tiden.


1898 kunde man i Stockholmspressen läsa:


"Sedan mörkret brett ut sig över nejden bör man inte gå ut i Sundbyberg. Och, den som ej är försedd med gummistövlar gör klokast om han regniga kvällar far Sundbyberg förbi". Undrar om det var lervälling på gatorna?


De mest kända av industrierna som började i Sundbyberg var bland andra, Marabou, Knäckebrödsfabriken Kronan, Nybergs mekaniska, Alpha och Max Sieverts.


Köpingen växte och 1927 blev Sundbyberg stad,  rikets 13:e stad, en av landets första förstäder. Från 1949 har det varje årtionde byggts ut med ett nytt bostadsområde.


Men ändå, Sundbyberg är till ytan Sveriges minsta kommun. Vi drygt 46.000 personer bor på knappt 9 kvadratkilometers yta. Närheten till allt gör att det blir en småstadskänsla över staden, småbutiker, många caféer och restauranger gör sitt till. För att inte tala om kommunikationer. Vi har gångavstånd till buss, tunnelbana, pendeltåg, tvärbanan, flygbussar till Arlanda och från där jag bor tar det kanske en halv timma att gå till Bromma flygplats.


NU tycker jag att det räcker. Men det tycker inte stadens ledning. Fortfarande  byggs det för fullt, alltid är det något nytt projekt på gång och det är inte billigt eller lätt att bosätta sig i den här staden längre. Hyrorna på de nya bostäderna är dyra och bostadsköerna långa. Jag är rädd för att de snart börjar bygga bostäder vid Tornparken också. En stor yta med många träd och planteringar på. En fin utsikt ifrån vår balkong.


 

Den här bilden är tagen i maj för många år sedan men det syns ju att det är grönt och fint. Till höger, utom bild, finns en lekpark och bredvid där, bänkar och många fina blomsterplanteringar. En stor yta, som inte är bebygd, undrar hur länge den får vara det? Den som lever får se.







 
 
Gunnel

Gunnel

21 november 2016 10:07

Intressant att läsa om Sundbyberg. Inget jag kände till sen tidigare. Det är ungefär samma här i vår kommun. Alla fina grönområden bebyggs och det finns mindre och mindre öppna ytor i samhället. Ha det bra.

http://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.com

 
Ingrid

Ingrid

21 november 2016 10:26

Så intressant att läsa om Sundbyberg. Det kanske var med rätta den kallades för Sumpan, om det nu var så lerigt och dant.
Hoppas att du har en fin måndag!
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

 
Comsi comsa

Comsi comsa

21 november 2016 11:00

Så intressant läsning och fantastiskt rolig snöstaty... :)

Varm kram ♥

http://egopyret.blogspot.com

 
Geddfish

Geddfish

21 november 2016 11:18

Jag känner inte till Sundbyberg mer än att vi hade sommarbarn därifrån. Och så ifrån Solna.
Intressant läsning! Och statyn, så träffande med snön, haha!

Varm kram ♥

http://gerd-geddfish.blogspot.se

 
Tove Olberg

Tove Olberg

21 november 2016 11:44

Det var intressant läsning du bjuder i dag, får tankar om förr och nu, det är ju historisk detta inlägget. Noterar det där om en polis och ett fängelse, nu finns ingen polis. Bilden på grundaren är suverän.
Tack så mycket!
Varm kram

http://toveolberg.blogspot.se

 
znogge

znogge

21 november 2016 12:03

Sundbyberg visste jag inte så mycket om innan men nu har jag lite koll i alla fall. Men visst är det märkligt att det inte finns en enda polis. Borde väl behövas kan man tycka...

Kram och ha en bra dag!

http://znogge.wordpress.com

 
Susie på Stjärnarve...

Susie på Stjärnarve...

21 november 2016 13:09

Kul bild på grundaren av sumpan och typiskt att det numera inte finns någon polis, men det är väldans tunnsått med dom överhuvud taget nu för tiden. Förr såg man dom ute på vägar och gator, men nu sitter dom tydligen inne framför datorn och löser brott.....
Du undrade hur jag hade gjort bilden på Santos. Jag har för massor av år sen laddat ner ett gratisprogram som heter Pic Monkey och där hittar man massor av roliga saker.
KRAM - Susie

http://stjarnarve.blogspot.se

 
Lena

Lena

21 november 2016 18:02

Hi hi ja visst har Herr Löfström fått en Kung Bore kostym!! hi hi ;)

Jag älskar att läsa om svunna tiders historia, tack för denna, i Sundbyberg bodde min morfar som liten med sina föräldrar, men kärleken till Väster Dalarna var för stor, där rötterna fanns, så så fort han var vuxen nog, så flyttade han tillbaks *hjärta*

Varm kram till er båda! *hjärta*

http://frallorna.bloggplatsen.se

 
gun

gun

21 november 2016 20:50

Intressant läsning om Sundbyberg (Sumpan).
Blev aldrig av att jag var så mycket ute i din del av storstaden när jag bodde där uppe.. Nacka blev min hemvist under mina år där.
Fin kostym han hade fått Löfström.
Önskar dig en fin vecka.
Kram gun

http://anthilias.bloggplatsen.se

 
Preciosa

Preciosa

21 november 2016 20:55

Hej Wiolettan!
Tack för inf om vår stad. En del visste jag förstås. Tycker inte omm att det byggs så otroligt :( Jag hade en bra utsikt för några år sen. Inte nu längre. En bergknalle sprängdes bort och upp byggdes ett fult hus :( Är sur varje gång jag tittar ut fortfarande. Sturegatan har blivit trist...Och verkar bli ännu tristare. Vi får se hur det blir, bävar...
Ha det bra! Kram P ♥

http://www.spanienblogg.se/preciosa

 
Lisbeth

Lisbeth

21 november 2016 21:12

Trevligt att läsa om din stad. Hoppas de inte förstör parken. Präktig "snögubbe"!
Kram

http://lma7/wordpress.com

 
Ditte

Ditte

21 november 2016 21:27

Eftersom jag bott i Solna, Huvudsta, mellan 1959 och 1970 så har jag varit mycket i Sundbyberg och alltid tyckt om att vara här.En fin småstad.
Vi har haft och har fortfarande vänner som bor kvar i Sundbyberg och det känns alltid trevligt att komma hit. Men de som flyttat har gjort det för att det byggdes så mycket och det blev svårt att ta sig fram. Trist!
Men visst är det ogenomtänkt när det byggs så mycket att det genuina får ge med sig.
(Maken har också bott i Sumpan ett antal år så lite hemma här är det för oss.)
Hoppas att Tornparken inte bebyggs, men det känns oroväckande.
Bilden på Sumpans grundare är så härlig med smömössa och snöväst.
Trevligt med en repetition av Sundbybergs historia.
Stor kram och tack.




http://akker.blogg.se

 
Kicki

Kicki

21 november 2016 22:38

Vilken historiaberättare du är, intressant. Ha det bra och sovgott kramkram

http://kicki-olsson-58.bloggo.nu

 
Lena i Wales

Lena i Wales

23 november 2016 08:56

Tusen tack för ett mycket intressant inlägg.
Visste så lite om Sundbyberg, men nu vet jag mer.
Hoppas på att en dag kunna komma dit också. Blir mer och mer intresserad genom dej och det du skriver.
Ha en skön dag!

http://lenaiwales.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards