Alla inlägg den 5 oktober 2015

Av wiolettan - 5 oktober 2015 09:45


Tänkte på en sak i morse då vi tog vår obligatoriska  runda.


Finns det inga nyckelpigor längre? Jag har inte sett denna vackra insekt på flera år. Det kanske inte är så konstigt här i storsta´n, men jag såg inga uppe i norr heller. Insekt? Nja jag tror att den räknas som skalbagge.


Nyckelpigan förknippar jag med lycka, vet inte riktigt varför. Jag är ju uppvuxen på rena rama bonnlandet, med många husdjur och där fanns det gott om olika kryp och insekter. De kanske trivdes ibland våra kor, hästar, grisar och får. Vi barn fick tidigt lära oss att vara rädd om vår natur och allt däri. Vi fick lära oss att spindlar, myror, skalbaggar, ja alla småkryp, också hade en funktion här på jorden, de fanns till för något eller någon.


Nyckelpigan, den skulle man vara aktsam om för den spred lycka. Jag tyckte att det kändes lite speciellt att få se en nyckelpiga. Det tycker jag fortfarande. Den är ju vacker med sin röda rustning och sina prickar och liten är den.


Nu ny vecka och vi har inbokat en del, får se hur det går för min mysing har blivit förkyld. Det började med ont i halsen och snuva. Han skulle ha varit med och sjungit i Huskören i Centrumkyrkan i går men det blev inget av med det så vi fick lyssna på Gudstjänsten på TV i stället.  Ämnet var änglar och hur de vakar över oss och finns vid vår sida för att hjälpa. Prästen berättade om en händelse där hon starkt trodde på att en ängel hade ryckt in. Hennes man stod på taket och slängde ner stora sjok av plåt. Deras treårige son stod på farstubrun och tittade på och mannen ropade till sonen.


"Stå kvar där",  och så tog han i med all kraft och plåtskivan föll mot marken och samtidigt såg mannen i ögonvrån sin lille son stå under där skivan skulle landa. Men, han såg också att skivan måste ha ändrat riktning och nästan stannade till och sonen fick endast ett litet märke på pannan.


Glöm inte bort att änglarna finns,

att dom är här för att se hur du har det.

Och dom kan hjälpa dig fast dom inte syns.

Glöm inte bort att änglarna finns!


 

Denna bild tog jag på morgonpromenaden, nu i början av oktober. Inga vårlökar, denna årstid, men bra likt.


 

Denna växt blommar så snällt, hemma hos oss fortfarande, med en blomma då och då, som står några dagar.


Nu dags att inhandla lite frukt, grönsaker, mjölk och pappersnäsdukar, bl.a


Sköt om er mina bloggvänner.

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6
7
8 9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards