Direktlänk till inlägg 20 februari 2023

Morgonpromenader och morgontankar.

Av wiolettan - 20 februari 2023 08:56



Vaknade i morse till en blåsig, snöig och kall vinterdag. Vi gick till Solna gränsen till Droppens konditori för att köpa några semlor, de första för i år. Men, oj vad det blåste, kändes som det var minus 12 grader fast det var bara två. Droppens konditori har fått högsta poäng många år för sina goda semlor. Det brukar vara en lång kö där utanför varje Fettisdag. Så vi passade på i morse, en dag innan.


Veckan som var blev det inte många dagar som jag gick ut, endast tre av dagarna. Lördag skulle vi ha kunnat ta en morgonpromenad, men det blev inte så, men däremot i går.


Det var minus 2 grader och jag klädde mig därefter, men det skulle jag inte ha gjort. I vindbyarna och motvinden kändes det som minus 8 grader.


  

Vi gick ner mot Tuletorget och såg då att solen började att komma fram. Längst upp på ena ”pizzahuset”  speglade den sig ifrån huset mittemot.


    

Vi gick vidare och tänkte gå runt Lötsjön. Inte en människa såg vi där.

 Upptäckte att det blåste hårt och vi började att frysa så vi tog bara ena sidan av sjön.


  

Fick se att det fortfarande var is på sjön och mycket med avbrutna grenar låg vid sjökanten. Såg skräpigt ut, kanske den hårda vinden var orsaken.

  

Det var länge sedan vi gick här, men svanen med sina ungar var kvar därute i vattnet, med is omkring sig.


 

De bygger vid Lötsjön


 

Förstår inte vad detta ska vara bra för.



 

Får hoppas att det blir bra, men jag tycker att det är bra som det är med de fina gångvägarna runt sjön.



    

På hemvägen vid Tulegatan såg vi dessa långa, mörka längder. Vad i alls sin dar är det?


 

Aha, det är bara våra skuggor som har växt till sig och vill sträcka sig emot solen.



   

 Då vi äntligen kom hem och skulle gå in genom porten så såg vi detta hjärta. Vet ej om det kanske är städarna som har lyckats, eller misslyckats. Men, ett hjärta fick jag på morgonkvisten. Bra så.


Promenaden tog sin tid och det var kallt men jag får tänka på det kinesiska ordspråket.


Var inte rädd för det långsamma

framåtskridandet.

Var bara rädd för

stillaståendet.



 
 
Hannele

Hannele

20 februari 2023 10:56

Blåsigt har det varit här också, skönt att komma ut ändå. Vilken rolig skuggbild på er 💕

http://https://hannelesbibliotek.blogspot.com

wiolettan

20 februari 2023 16:36

Håller med dig, det är skönt och framför allt nyttigt att komma ut och få lite frisk luft.
Det blev mest bara långa ben av skuggorna.

 
Znogge

Znogge

20 februari 2023 12:29

Även om vädret inte är helt optimalt så är det ändå skönt att komma ut.
Trots att det finns fina promenadstigar så kan det kanske bli ännu bättre så här, vem vet...

Önskar er båda en fin start på den nya veckan!

Kram

http://znogge.wordpress.com

wiolettan

20 februari 2023 16:39

Jo, men visst är det så och på vägen tillbaka så blev det ju lite medvind också och då kändes det betydligt bättre och lugnare.
Vi får hoppas att det blir bättre och framför allt att det inte blir färre som går runt där då.

Tack Znogge och vi önskar dig detsamma.
Kram!

 
Ingrid

Ingrid

20 februari 2023 14:35

Här töade morgonen snö bort, och solen kom t o m fram en stund. Blåste som attan gjorde det, men jag gick ut en vända i alla fall. Jag skulle ju försöka få ett protokoll justerat och en av justeringskvinnorna bor i Klintehamn, så dit gick jag. Fick namnteckningen och vandrade sedan hem igen.
Ha en fin fortsätting på veckan!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

wiolettan

20 februari 2023 16:42

Samma som här nu då. Mitt på dagen började snöandet gå över i regn och då smälte nästan all snö så nu är det inte helvitt ute längre.

Det blev en promenad för dig där då, förenade nytta med nöje, eller hur man ska uttrycka det.

Tack Ingrid och jag önskar det detsamma.
Kram!

 
Anna-Lena

Anna-Lena" title="http://blogspot.com]Anna-Lena" target="_blank">blogspot.com]Anna-Lena

20 februari 2023 16:10

Gott med lite frisk luft. Trots att den är väldigt rörlig. Ganska många plusgrader, men det blåser ordentligt.
Ni måste varit tidigt ute, med tanke på de långa skuggorna.
Hoppas att semlan blir till belåtenhet! Krsm

http://femfemman. blogspot.com

 
wiolettan

wiolettan

20 februari 2023 16:45

Det är härligt med frisk luft men om det blåser mycket friskt så är det svårt att ta sig fram, tycker jag. Men på tillbaka vägen så var det medvind för också, betydligt trevligare.
Jo, det blir ofta att vi går ut i ottan, men för det mesta är det ljust nu då vi går i alla fall.
Tack den var otroligt god.
Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
wiper

wiper

21 februari 2023 08:04

Då har ni samma väder som hos oss. Vilka märkliga hus dom två höga. Vilken stor häftig prydnadssvan. Det känns verkligen mycket kallare när det blåser så mycket. Härligt att ni tog en tidig promenad. Tråkigt att det byggs i onödan när det är bra som det är

Det var verkligen långa skuggor från er ;) Du är verkligen förföljd av hjärtan ;) och det är bara positivt

Bra och sann text längst ner

Ha nu en skön tisdag
kramar!

http://wiper.bloggplatsen.se

 
wiolettan

wiolettan

21 februari 2023 17:09

Vädret är lite fram och tillbaka, men då det blåser hårt kan det vara jobbigt att ta sina promenader.
Husen är 16 våningar höga och byggdes för några år sedan.

De håller verkligen på att bygga här hos oss, förstår ej men kanske det behövs, vad vet man. Vi tycker ju att det räcker och det behöver inte förtätas mer.
Skuggorna var så långa och de såg så roliga ut.
Hjärtat i dörren hajade jag till inför, det såg så märkligt ut, men tydligen något efter städarna.
Tack Malin och jag hoppas att du har det fint.
Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Ditte

Ditte

21 februari 2023 17:14

Lite knepigt både med väder och vind- Och stundtals halt- Tack fö ren fin promenad vid Lötsjön. Men precis som du funderar jag på varför bryggorna ska hit. Kanske för vinterbadare.
Tycker promenadvägen vid sjön är så fin-
Så bra att ni fick köpt semlor i god tid. Jag och väninnan Agneta var idag inne på Lindqvists kondiori på Odengatan. DEt var på håret att vi fick plats och kön för att köpa semlor var jättelång.Tänkte inte alls på att det var semmeldag- Men den jag åt var riktigt god. Tror här det fanns ett 15-tal olika varianter- Men jag tog den klassiska-
Önskar dig en fin vecka.
Varm kram

http://https://dittemitti.se

 
wiolettan

wiolettan

22 februari 2023 08:56

Det gäller att se upp verkligen, för ibland kan det vara lömskt med halkan, den syns inte och det är så förrädiskt.
Vi tycker om att gå runt Lötsjön, men tyvärr så har min ork gjort så att de promenaderna inte blir av så ofta som vi skulle vilja.
Ja, vi har inte förstått detta med bryggorna, men kanske det blir förklarligt sedan då det är klart, vem vet.
Semlorna som vi köpte var enormt goda, de är de enda som vi har ätit i år, ännu, får se om det blir flera.
Det var verkligen många varianter där på det konditori ni var på. Undrar om Droppens konditori har det så också?
Klassiska är så god.
Tack Ditte och jag önskar dig detsamma.
Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Bosse+Lidén

Bosse+Lidén

22 februari 2023 09:47

Tänkvärt ordspråk. Vad superlånga ni blivit. Akta så ni inte slår i ett tak. Kraftig blåst är tufft. Fel klädsel kan få trista följder. Droppens Konditori. Vad fick semlorna för betyg av er?
Bossekram

http://gotlanduppochner.com

wiolettan

23 februari 2023 09:05

Håller med, mycket tänktvärt. Kineserna har många ordspråk som säger mycket.
Hård blåst har det varit i flera dagar nu, men denna dag är lugnare.
Semlorna fick en femma av mig. De var mycket goda.
Tack Bosse och kram tillbaka.

 
Lena i Wales och Spanien

Lena i Wales och Spanien

22 februari 2023 11:15

Det är svårt att klä sig rätt när termometern säjer en siffra och känslan en annan.
Oj, så långa ni blev!
Semla, så gott! Smällde i mig en igår, härligt.
Ha det bra!

http://lenaiwales.wordpress.com

wiolettan

23 februari 2023 09:07

Jag brukar alltid känna mig lite lurad, så kallt skulle det inte vara ju.
Skuggbilden blev annorlunda, i den tidiga ottan.
Bra att få "släppa loss" på en god semla, i alla fall en gång per år.
Tack Lena och jag önskar dig detsamma.

 
Ingen bild

Tove

22 februari 2023 17:59

Graderna och kylan stämmer inte alltid överens, ibland svårt att klä sig rätt när det är så. Men en promenad blev det. Din lilla röda gillar jag, denna gång mitt prick, långsamhetens lag är klok. Skuggorna där här tiden är långa, tjusigt! och så fann du en vit hjärteform
Allt gott för veckan till dig!
Varm kram

wiolettan

23 februari 2023 09:10

Du har helt rätt. Det är inte första gången som jag har gått på denna nit.
Jo men visst, en promenad blev det och det kändes bra då vi kom inomhus igen.
Den passade bra, denna kinesiska lilla röda.
Hjärtat, låg som man säger, framför mina fötter nästan. Jag blev häpen.
Tack och jag önskar detsamma till dig, Tove.
Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards