Direktlänk till inlägg 14 februari 2023

Kärlekens lov.

Av wiolettan - 14 februari 2023 08:34


Alla Hjärtans dag idag, passar fint för mig som gillar att visa hjärtan.


   

En annorlunda liten kudde, i ett skyltfönster.



 

En mysig tjej som jag har träffat här genom bloggen men som tyvärr inte bloggar längre har gjort dessa fina smycken. Det till höger är ett fint litet hjärta. Hennes blogg hette Piedras funderingar. Saknar henne.


 

Av en annan tjejbekant har jag fått detta fina hjärta. Jag och Mysingen var bjudna på middag till dom för några år sedan och efteråt gav hon mig detta fina hjärta. Nu har hon tappat sitt närminne. Det är så sorgligt, många i bekantskapskretsen som har drabbats av demens och jag tycker så synd om dom. Går inte att sätta ord på det.



 

En kärlekstårta i ett konditori.


 


Jag kommer inte ihåg att jag speciellt har firat denna dag. Jag har under årens lopp fått en hel del fina ”Alla Hjärtans dags kort”, men inte nu längre.


Har för mig att det inte var så vanligt i Sverige förrän i mitten av 1950-talet att uppmärksamma denna dag. Jag kom inte i ”kontakt” med detta förrän på 1980-talet.


Det var under medeltiden dagen började att firas med romantik,  i Frankrike och England.


I Brasilien firas ”de älskandes dag” den 12 juni. Det var handlarna i Sâo Paulo som ville göra något åt att de hade en sådan dålig försäljning av sina varor just den månaden. Där kallas dagen Dia dos namorados och firas just 12 juni, aftonen före Sankt Antonius dag.  Så tog de lite efter sederna i Amerika att uppvakta, eller att uppmärksamma någon som man tyckte om. På det viset fick de upp försäljningssiffrorna. Slog väl inte igenom så mycket direkt där, men nu är det den tredje största försäljningshögtiden i landet, efter jul och morsdag.


Jag har varit i Brasilien 4 gånger men aldrig på Alla Hjärtans Dag. Det skulle jag gärna vilja göra för att se hur det firas där. Brasilianarna är ju vänliga. I alla fall upplevde jag det då vi var där. Dom visste inte hur väl dom ville oss.


Kärlekens dag, kan vi fira alla dagar. Det finns så många olika slags kärlek, men det viktigaste är att vi gör det vi kan för andra i god anda. Behöver inte vara så stort, en vänlig blick, några snälla ord kan räcka långt.


I Bibeln, Första Korinterbrevet kapitel 13 hyllas kärlekens lov. Kapitlet slutar med dessa ord. (En äldre översättning)

Så bliva de då beståndande,

tron hoppet kärleken, dessa tre,

men störst av dem är kärleken.



Då jag hade skrivit detta så sattes nyckeln i dörrlåset och en man kommer sjungande in:


Det kom en gång en lycklig man i en blomsterhandel in

Han tänkt köpa blommor han, åt den flicka som han älskar.

Vilken färg han skulle ta om det han mycket tveksam var...


...så han tog en blandad bukett.


 

Detta kallas omtanke och kärlek av Mysingen.



 
 
Ingrid

Ingrid

14 februari 2023 09:48

Jag önskar dig och din Mysing en riktigt fin Kerlaksdag!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

wiolettan

17 februari 2023 09:14

Tack Ingrid.
Ett trevligt ord på Gotländska för den dagen.
Kram!

 
Znogge

Znogge

14 februari 2023 11:03

Vilken fin och kärleksfull gest från mysingen din och en bukett i vackra färger <3
Jag har bara varit i Brasilien en gång men det var i december så jag fick i stället ta del av deras sätt att fira julen. Jag upplevde också alla som mycket vänliga.

Önskar dig och mysingen en fin dag nu!

Kram <3

http://znogge.wordpress.com

wiolettan

17 februari 2023 09:17

Det kändes fint att få fina rosor, det är jag inte bortskämd av. Men, ibland så händer det.
Då vet du hur brasilianarna firar julen, i stort sett. Fint att få möta denna värme från helt främmande människor. De vet inte hur väl de vill.

Tack och hoppas att du har det fint.
Kram!

 
wiper

wiper

14 februari 2023 15:26

Det var verkligen en annorlunda hjärtekudde, så läcker. Det var verkligen vackra röda smycken. Väldigt vackert blå hjärta och ett fint minne. Så tråkigt och sorgligt att hon fått demens. En hemsk sjukdom som man är rädd för att få.

Kärlekstårtan var både fin och såg god ut. Vilken höjdare att du varit i Brasilien ett antal gånger. Min son har varit dit med sin pappa för länge sen. Vi har aldrig nåt stort firande heller när det gäller denna dag utan vi har ibland bara ätit nån bakelse eller köpt lite blommor

Snällhet är väldigt underskattat tyvärr. Vilka vackra blommor du fick av Mysingen.

Ha en fin och hjärtlig dag du och Mysingen
Kramar!

http://wiper.bloggplatsen.se

wiolettan

17 februari 2023 09:24

Ja, den lyste upp och jag tyckte också att den var fin.
Piedra gjorde så fina smycken och jag har många kvar, en del har jag givit bort. Det är så fint, många änglar i olika färger.
Visst är det ett fint blått hjärta. Jag beundrade hjärtat där det hängde och då tog hon ner det och sa att det måste jag ta emot.
Ja, det är en mycket jobbig sjukdom för den som drabbats och även för anhöriga.

Brasilien är ett stort land och jag har varit på många platser. Vid en resa så gjorde vi 27 upp och nedstigningar med flygplan, helt otroligt då jag tänker efter, men då var vi där i 5 veckor.

Nej, så är det här också, vi köper kanske något extra gott att äta.
Blommorna lyste upp, det var trevligt att få en bukett rosor.

Tack och detsamma till dig Malin och din man.
Kram!

 
Hannele

Hannele

14 februari 2023 19:41

Mysigt inlägg, vi har alltid firat, enkelt, bakat en hjärtetårta eller liknande.

http://https://hannelesbibliotek.blogspot.com

wiolettan

17 februari 2023 09:25

Så fint att baka en hjärtetårta, det låter gott.
Man behöver inte köpa saker, man kan fira i alla enkelhet.

 
Geddfish

Geddfish

14 februari 2023 20:13

Kärleken finns, den ska vi vårda. Jag saknar min Pusselbit men har ju Kärleken till mina barn och barnbarn ❤️
Jag har en gång fått en liten virkad ängel av Piedra.
Varm kram, Gerd

http://gerd-geddfish.blogspot.se

wiolettan

17 februari 2023 09:27

Jag känner med dig Gerd. Vet hur förtjusta ni var i varandra och att han verkligen var din egen pusselbit.
Härligt med dina 4 barn och deras familjer som du kan hälsa på och umgås med. Också kärlek, verklig kärlek.
Hon var så kreativ Piedra.
Tack Gerd. Kram!

 
Augusta

Augusta

15 februari 2023 11:56

Hej till er, men så fina smycken och presenten som ett hjärta med pärlor. Trevligt att minnas. Brasilien gånger, det var häftigt. Jag har aldrig varit till Sydamerika. Nordamerika endast New York. Jag älskar att resa. På tal om din 50 lapp från år 1960. Googlade, värdet var 300 kr. Men sedan beror ju det på hur sedeln ser ut.
Må så bra. Kram till er båda.

http://nouw.com/gulahuset

wiolettan

17 februari 2023 09:31

Hej på dig Augusta.
Ja, visst är det fint med smyckena och hjärtan. Det lyser upp och värmer, kärlek vänner emellan.
New York, så trevligt att du har varit där. En stor stad med ett myller av människor. Jag har aldrig varit där, men det har Mysingen.
Håller med dig om att resa, men nu kan det ju inte bli så som förr.
Aha, 300:- det är pengar det. Men, denna 50-lapp var inte i så bra skick, skrynklig och så.
Tack och kram från oss två till dig.

 
Ditte

Ditte

16 februari 2023 19:56

Vilken vacker bukett din fina man kom med. Så omtänksamt och rart.
Ja, Piedera minns jag också.Så fina smycken.
Jag vet ju att du har en varm förkärlek med hjärtan och de brukar komma i din väg. Är nog något symboliskt med det. Du är ju också väldigt godhjärtad.
Hoppas du fick en fin hjärtedag.
Varm kram

http://https://dittemitti.se

 
wiolettan

wiolettan

17 februari 2023 09:35

Det är fint att få blommor så där då man inte har väntat det heller. Jag blev verkligen överraskad också över att han kommer in sjungande för full hals.
Piedra verkar ha slutat blogga, jag hittar henne inte.
Hjärtan brukar jag upptäcka, vet inte om jag letar efter dom, men rätt som det är så finns de bara där.
Tack Ditte, så otroligt vänligt sagt.
Ja, det fick jag, men nu tar jag det lite lugnt.
Varm kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Tove

17 februari 2023 19:16

Alla hjärtans passar så bra till dig; det är din dag! Så fina smycken du fått av vänner som du kan minnas!
Blir tårögd när du skriver om Mysingen som kommer hem sjungande med buketten till flickan som han älskar!
Hans hjärteflicka!
Varm kram hälsa han också.

wiolettan

20 februari 2023 08:54

Tack snälla Tove, fina ord.
Jag har alltid gillat smycken, men nu har jag sällan några på mig, vet inte hur det kommer sig.
Ja, han kan vara mysig ibland om han vill, Mysingen och han tycker om att sjunga och nu blev jag så glatt överraskad också.
Mysingen hälsar tillbaka.
Kram!

 
Lena i Wales och Spanien

Lena i Wales och Spanien

18 februari 2023 11:16

Ett försenat ❤️ till dig!

http://lenaiwales.wordpress.com

 
wiolettan

wiolettan

20 februari 2023 08:56

Då får jag önska dig detsamma så här i efterhand. Det går lika bra det.
Tack!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards