Direktlänk till inlägg 11 februari 2023

Tiderna förändras.

Av wiolettan - 11 februari 2023 09:09


I morse tänkte vi ta en liten promenad men av den blev det nästan ingenting. Jag har ju inte varit ute på 3 dagar så det var verkligen dags men då vi kom ut så märkte vi att det inte var helt riskfritt att gå på osandade, delvis hala trottoarer och då Mysingen snubblade till, så vände vi hemåt igen. Hörde sedan på radion att det varnades för halt väglag.



    

Som ni ser håller solen på att gå upp. Det går också nästan att se att det kan vara lite halt.


Vi mötte endast två personer och en av dom var en bekant som vi ser ibland tidiga mornar så vi stannade och pratade ett tag. Han hade ”dubbar” på sina skor och kunde gå lite mer obehindrat.



Så mycket det är som har ändras i vårt dagliga liv, eller rättare sagt, har ändrats de senaste årtiondena.


  

Jag tänkte på det förra veckan då vi var ute på vår morgonpromenad och hittade denna sedel på marken.


Först så dök det ju upp en mängd frågor i min nyfikna hjärna. Var kom den ifrån? Är det någon som har tappat den? Är den slängd? Hur kan det komma sig att man har kvar en sådan gammal sedel överhuvudtaget? Sparat av nostalgiska skäl? Hur mycket är den pengen värd i dagens kurs? Går den att lösa in? Den är ju i alla fall från 1960-talet, alltså över 60 år gammal.

Jag får inte svar på någon av alla dessa frågor. Jo en fråga har jag svaret på.  Det går inte att lösa in denna nu.  Går och går, visst går det men det kostar pengar.


Visserligen står det på sedeln:


Inlöser vid anfordran denna sedel å 50 kronor

med guldmynt enligt lagen om rikets mynt

av den 30 maj 1875.


Annars så hittar jag och Mysingen inga pengar längre ute på våra promenader, så som vi kunde göra förut. För det mesta så var det enkronor, eller andra småpengar. Fast en gång så fann jag cirka 700:-, kommer inte riktigt ihåg det exakta beloppet,  vid en trottoarkant. Det var i början av 2000-talet, kanske 2006. Tänkte gå till polisen med dom, men förstod att det knappast skulle komma till den som hade tappat dom, så jag stoppade pengarna i kollekt boxen i kyrkan.


Men däremot så ser vi ju många andra konstiga saker, glömda eller slängda.


 

En trasig gris bredvid en tröja, väcker tankar.


 

På en annan bänk, en hjälm eller mössa. Varför ligger den kvar där? Ser inte billig ut precis.


 

Annorlunda hjärta, men ett hjärta.


Allt vad ni vill att människorna ska göra för er,

det ska ni också göra för dem.

Matteusevangeliet 7:12.


Vill önska er som läser min blogg en trevlig helg.



 
 
Göran

Göran

11 februari 2023 12:43

Är ju inte själv troende men nog finns det mycket klokskap pi bibeln. Tänk om alla kunde leva efter ditt bibelord för idag. Så mycket vänligare världen skulle kunna vara om alla tänkte sig för innan man sa eller gjorde saker som sårar och t.o.m skadar någon annan. Att stanna upp och frågas sig: Vill jag att någon ska göra så mot mig? Är svaret nej så ska man avstå. Och vad halkan beträffar... Har ni inga broddar? Jag har skaffat det för första gången i mitt liv och de är suveräna för jag kan gå även på glansis utan att riskera arm- och benbrott. En billig olycksfallsförsäkring! Ha en fin lördag och helg!

http://singelfarsan.bloggplatsen.se

wiolettan

12 februari 2023 09:16

Ja, det finns det. Vi kan hämta mycket med tröst och kunskap från Bibeln, många tänksvärda sanningar och många kloka ord.
Världen skulle vara helt annorlunda om alla följde dessa ord, inga krig och allt sådant som förstör så mycket.
Fint att många lever efter detta och försöker att vara en medkännande medmänniska.
Jo, vi har broddar. Jag är så ostadig så jag har svårt att gå med broddar, men Mysingen hade broddar på sig i morse och det hjälpte mycket. Halkan är förrädisk nu.
Bra att du har broddar på då du går ut med din fina sambo Thea.

 
wiper

wiper

11 februari 2023 13:12

Vi märkte det vi också när vi tog en promenad i morse så det blev inte så långt. Vi har fått snö igen

Det är inte vanligt numera att man hittar en gammal sedel på marken. Jag har sparat själv en massa gamla sedlar men många av dom går inte att lösa in.

Ja du man kan hitta allt på bänkar och i naturen numera. Märkligt med grisen. Tråkigt att bli av med en sån fin hjälm

Nu hittade du ett hjärta igen ser jag ;)

Ha nu en härlig helg
Kramar!

http://wiper.bloggplatsen.se

wiolettan

12 februari 2023 09:21

Vi har också fått snö igen, inte så mycket men eftersom det ibland är någon plusgrad och sedan minusgrader så kan det vara lite besvärligt med halkan.
Mysingen tog broddar på sig i morse, det var bra.

Nej, vi blev mycket förvånad då vi såg denna sedel, men det kändes också lite roligt.
Jag har inga gamla sedlar utom någon 5:- sedel som jag har i en psalmbok, den har blivit kvar.
Däremot har jag många gamla mynt.

Vet ej om det beror på att folk glömmer saker på bänkar, eller vill bli av med dom, märkligt är det. Hjälmen verkar dyr. Hjärtan finns ibland och piggar upp.

Tack Malin och jag önskar dig detsamma.
Kram!

 
Geddfish

Geddfish

11 februari 2023 13:21

Jag har då aldrig hittat några pengar ute, men fint av dig att stoppa pengarna i kollekten, de som ni hittade tidigare.
Jag är jätterädd för halka så jag går inte ut själv.
Trevlig helg med kramar 💖💖💖

http://gerd-geddfish.blogspot.se

wiolettan

12 februari 2023 09:24

Förr kunde vi hitta en del, men nu blir det aldrig, folk har sällan pengar på sig, verkar det som.
Tänkte att de skulle komma till bra användning.
Bra att du är försiktig Gerd och jag förstår dig. Vi får vandra lite mera till våren och sommaren.
Tack och detsamma önskar jag dig.
Kram!

 
Ingrid

Ingrid

11 februari 2023 13:29

Det var verkligen konstigt att ni hittade den där gamla 50-lappen. Hur kan den ha hamnat på gatan? Jag har en gammal 100-kronorssedel som det inte blev av att lösa in när det begav sig. Nu är det ingen idé att försöka lösa in den, för det kostar 200:-.
Ha en skön helg!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

wiolettan

12 februari 2023 09:26

Det kändes konstigt också. Det var så väldigt länge sedan jag såg en sådan sedel, de har ju varit borta länge.
Precis, det blir dyrare att lösa in sedeln än vad den är värd, så jag förstår dig. Du får ha den som ett minne.
Tack Ingrid och jag önskar dig detsamma.
Kram!

 
Göran

Göran

11 februari 2023 14:42

Glömde en sak när jag skrev kommentar. Om JAG hade hittat den antika femtiolappen hade jag nog strukit den slät och ramat in den att ha på väggen. De är ju vackra att se på!

http://singelfarsan.bloggplatsen.se

wiolettan

12 februari 2023 09:27

Aha, det var ju faktiskt en fiffig idé. Undrar om vi ska göra det? Nu ligger den bara där den ligger till ingen nytta. Men, jag kände att jag ville ta hem den, för den är så fin.

 
Anna-Lena

Anna-Lena" title="http://blogspot.com]Anna-Lena" target="_blank">blogspot.com]Anna-Lena

11 februari 2023 16:10

Ja, Hu för halkan. Idag gick det att gå på vår byväg igen, efter att den varit en isgata i flera dagar. Ljuvligt att kunna ta en promenad igen.
Ett sådant mysterium med 50-lappen. Vem har en sådan idag?
Så fint du gjorde med de upphittade pengarna. Absolut rätt , tycker jag. Även jag nog aldrig kommit på en så god tanke.
Här hittar vi inte mycket spännande längs vägrenarna. Tomburkar skapar ingen spänning. Begriper bara inte varför man måste slänga ut dem genom bilrutan.
Kram på dej, fina tjej

http://femfemman. blogspot.com

 
wiolettan

wiolettan

12 februari 2023 09:33

Halka är ju det värsta med vintern, kan jag tycka. Värre och värre blir det ju äldre jag blir, men vill ju ändå försöka att gå ut lite. Skönt att jag kan hålla Mysingen i handen.
Byvägar kan vara luriga, kanske ingen sandar eller så heller.
Ja, det undrade vi också? Var kommer den ifrån?
Det kändes rätt att skänka bort pengarna som jag hittade, då kom de till nytta i alla fall.
Tomburkar är det sällan som vi hittar. De brukar plockas upp av de som sedan går och pantar dom. Vi brukar ofta träffa på de som går runt tidiga mornar för att samla in tomburkar, från marken eller ifrån papperskorgar.
Det är ju ett oskick att slänga ut burkarna genom bilfönstret. Hur tänker dessa människor? Eller de kanske inte alls tänker.
Tack snälla Anna-Lena.
Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Znogge

Znogge

12 februari 2023 10:33

Vi är ju numera en mer eller minde frivillig del av det kontantfria samhället så att hitta en slant på marken händer inte ofta. Däremot var det lite udda med sedeln. Även om ni inte löser in den så är den ett fint minne av det som en gång var.
Vid ett tillfälle hittade jag en handväska med tillhörande plånbok, förvisso tömd men ändå. Jag gick direkt till polisen men de ville knappt befatta sig med väskan. Lite tråkig inställning tycker jag... Fin gest av dig <3

Kram

http://znogge.wordpress.com

wiolettan

12 februari 2023 17:12

Nej, men så är det. Det är inte många som betalar kontant nu för tiden. Min Mysing gör det om det går.
Så känner jag det också. Roligt att hs den kvar, än inte annat, så för att minnas och påminnas om "gamla tider".
Det är ju tyvärr så att dessa "småsaker" har polisen inte tid med. Vi har ju hittat en hel del under åren, men då själva varit detektiver, med blandat resultat.
Tack Znogge.
Kram!

 
Lena i Wales och Spanien

Lena i Wales och Spanien

12 februari 2023 12:29

Ja, man får var försiktig när man är ute och går när det kan vara halka.
Min svärdotter, 40 år, drattade i backen förr helgen i halkan och bröt handleden. Så egentligen gäller det inte bara oss lite äldre det gäller.
Intressant med 50-lappen, ett mysterium.
De du hittade tidigare, bra att du gav dem till välgörenhet.
Ta det försiktigt och varma kramar!

http://lenaiwales.wordpress.com

wiolettan

12 februari 2023 17:15

Den är mycket förrädisk denna halka, det kände vi av i morse också. Men då hade Mysingen tagit på sig sina broddar som tur var. Eller det var förutseende.
Visst, det kan drabba vem som helst om olyckan är framme. Vi äldre kanske bara är lite skörare i vårt skelett, men ramla och bryta sig kan alla råka ut för.
Ja, ett stort mysterium.
Det kändes som det rätta att göra med pengarna.
Tack Lena och detsamma.
Kram!

 
Augusta

Augusta

12 februari 2023 13:44

Hej, Hej, i går, lördagen, oj så halt det var ute. Jag hatar snö och då det är halt. Tur att ni vände och inte fortsatte.
Den där 50 lappen var häftig. Vill du se värdet på den, google finns :D
Vad tur du har som hittar så mycket. Jag hittar inget, haha.
Ha en bra söndag och kram till er båda

http://nouw.com/gulahuset

 
Hanneles bokparadis

Hanneles bokparadis

12 februari 2023 17:17

Märkliga saker man kan se på promenader. Den sedeln var före min tid...

http://hannelesbibliotek.blogspot.com

 
wiolettan

wiolettan

12 februari 2023 17:20

Hej! Ja, jag håller med dig, det var otroligt halt på vissa ställen och även i morse fick vi gå mycket försiktigt och se oss för.
Ja. 50-lasppen är häftig och trevlig att ha. Men, inget värde i den inte.
Vi har hittat mycket under åren som gått. Häromdagen hittade Mysingen ett kort till en bil så han kan bara öppna den om han visste vilken bil det var. Men där kan vi tyvärr inte hitta ägaren.
Tack Augusta och detsamma till dig.
Kram från oss.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
wiolettan

wiolettan

12 februari 2023 17:22

Visst är det märkligt att det går att hitta så mycket ute, men ibland så är det så.
Jag förstår att det var före din tid Hannele, med 50-lappen, du är så ung.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Tove

12 februari 2023 21:37

Vilka fynd ni gjorde. Riktigt spännande tycker jag! Denna fina sedel. Tiden förändras det blir en påmind om. Du har sinne för hjärtefynd du, som en magisk kraft.
Men bra ni inte gick långt i halkan. Jag har broddar.
Önskar god vecka med varm kram.

 
wiolettan

wiolettan

12 februari 2023 22:06

Inte ofta som man kan se en så gammal 50-lapp nu för tiden. Faktiskt lite märkligt. Men den är fin och jag kommer ju väl ihåg den sedan 1960-talet.
Hjärtan finns det gott om, det blir jag ofta påmind om.
Ja, usch, halkan är jobbig och det gäller att vara försiktig.
Fint att du har broddar på dig då det är halt.
Tack snälla Tove och detsamma önskar jag dig.
Varm kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Ditte

Ditte

13 februari 2023 22:34

Visst förändras tiderna. Så är det. Har en liknande 50-lapp här i en låda. Jag har den kvar och en del andra gamla sedlar och mynt, Kanske något för en samlare. Visst har det vissa dagar varit väldigt halt så det vill till att gå försiktigt. Eller helst inte gå ut när det är isgata.
Nej, nu är det inte så stor chans att hitta pengar för de flesta har ju inga kontanter.
Ni brukar ju ha "ögonen med er" och se saker. Hitta saker. Ibland gör jag det men maken är bättre på det.
önskar dig en bra vecka.
Var rädd om dig.
Varm kram

http://https://dittemitti.se

 
wiolettan

wiolettan

14 februari 2023 08:34

Tiderna förändras och detta med sedlar har ju under åren ändrats mycket och nu används de inte så mycket, vilket jag tycker är tråkigt.
Du får spara dina gamla sedlar, minner om andra tider och man blir allt lite nostalgisk, i alla fall jag.
Mynt har jag många. Har sålt en hel del gamla silvermynt, men lite är kvar, sådana som inte har något värde.
Det är en lite lurig tid nu, ibland plusgrader och ibland är det minus och då kan det blir förrädiskt halt, inte alltid att man ser halkan.
Jag tycker att vi hittade mera saker förr, kanske fått sämre syn eller är mer ouppmärksam, vad vet jag.
Tack Ditte och jag önskar dig detsamma.
Varm kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards