Direktlänk till inlägg 21 november 2022

För att uppskatta skönheten i en snöflinga...

Av wiolettan - 21 november 2022 08:46

...måste man stå ut i kylan.



Nu har vi fått snö, mellan 2-3 decimeter. Jobbigt för alla som måste ut och till sina jobb. Bussar, tåg och tvärbanor har det svårt att komma fram. Många har utan ström. Ännu så länge går tunnelbanan, det är bra för Mysingen har ett läkarbesök på Danderyds sjukhus i eftermiddag. Han hade tänkt ta bilen, men nu blir det T-bana.


 

Bild som jag tog i morse ifrån vårt fönster.


 

Ett hjärta värmer alltid, fast det är av snö.



Häromdagen åkte vi till storstan för ett läkarbesök hos min hjärtläkare. Men, nu var det inte jag som skulle undersökas utan min Mysing. Han fick denna tid för cirka ett år sedan, en återbesöks tid. Det var alltså långt innan han drabbades av Takotsubo, eller som det också kallas ”Brustet hjärta”.


Hjärtläkaren läste Mysingens journal och blev mäkta förvånad över att han är så pass frisk som han är.  Tyckte att han hade återhämtat sig mycket snabbt och bra. Tog ultraljud och allt var bra. Visserligen får han fortfarande äta några mediciner men han fick ta några prover på labbet och hjärtläkaren ska ringa honom i veckan som kommer och uppdatera medicineringen.


”Du ser ju piggare och friskare än du gjorde förut”, sa han.


Det gick någorlunda bra att åka tunnelbana för mig. Jag har ju inte gjort det sedan i somras, men jag ville följa med för att komma ut lite och för att jag behövde köpa ett par skor. Nu blev det inte bara ett par skor, utan två par.


Jag tycker att det är jobbigt att köpa skor. Jag kan inte ha skor med klackar på. Eller, klackar måste de ju ha, men låga. Jag får annars mer ont i höften och ryggen och går ostadigare. Kanske beroende på att jag här hemma för det mesta bara har sockor på mig.


Nu ska jag försöka att få tag i ett par varma stövlar, med låga klackar. Nästa projekt. Skorna som jag köpte är ju inget att ha i snö och halka.



 

 Så här vackert var det på Hötorget. Fina och många blomsterbuketter.



 

Det fanns även många fruktstånd.


 

Alla hade inte börjat ännu, verkar det som. Vädret var ju inte det bästa heller. Kallt och det blåste och kom några snöflingor. Denna bild tog jag uppe ifrån väntrummet hos hjärtläkaren.



 

Sergelstorg. Undrar vad detta är till för? Är det konstverk eller ska det bli konstverk på.


 

Märklig inraming av fönstren. Kanske är de snyggt på sommaren.



 

Någon hade satt upp detta på en husvägg. Den kända bibelversen ifrån Johannes 3:16.



Ha det så bra ni kan det, mina bloggvänner.'

'




 
 
Znogge

Znogge

21 november 2022 11:00

Så fint att det såg bra ut för Mysingen med tanke på hur dålig han var. Då känner man verkligen stor tacksamhet.
Jag tycker det är så fint på Hötorget oavsett årstid.
Vi har fått snö här också men inte alls så mycket som ni och det gör mig ingenting. Visst är det vackert men trafikkaoset är inte roligt.
Önskar en fin start på den nya veckan nu!

Kram

http://znogge.wordpress.com

wiolettan

21 november 2022 11:27

Ja, vi blev så glada och tacksamma. Han var ju verkligen illa däran, och det hördes på hjärtläkaren också som läste journalen.
Hötorget, där är det liv och rörelse och ofta många stånd. Den här dagen inte så mycket, men det kanske blev flera senare under eftermiddagen.
Snö är vackert, men det kan komma lite åt gången så att det inte blir kaos.
Tack Znogge och jag önskar dig detsamma.
Kram!

 
Ingrid

Ingrid

21 november 2022 11:45

Så skönt att det såg bra ut för din Mysing och så bra att du fick tag i nya skor. Det är inte helt lätt tycker jag. Jag är tvärt emot dig, jag tycker att jag går ostadigt och vingligt när jag går barfota eller i bara sockor. Jag måste ha skor på mig!
Det ser verkligen underligt ut på Sergels torg.
Ha en fin dag!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

wiolettan

21 november 2022 16:54

Hjärtat såg bra ut och det är vi tacksamma för.
Skor är bland det svåraste att få tag i som passar även dagen efter jag har köpt dom.
Ja, jag kan just undra om det är de berömda Renarna som ska flytta in dit. Vet ej. Kanske ska det se ut så där.
Tack och detsamma önskar jag dig.
Kram!

 
Hanneles bokparadis

Hanneles bokparadis

21 november 2022 13:08

Det kom snabbt, från sommar till vinter. Skönt att Mysing mår bättre och bättre. Skor kan vara svårt, men jag har hittat skor som fungerar väldigt bra på mig, barnen har hjälpt mig. Sällan jag är i Stockholm. har ju allt hemma i Göteborg. Lagom med snö gör allt ljusare men här stannar det inte så länge.

http://hannelesbibliotek.blogspot.com

wiolettan

21 november 2022 16:57

Ja, från den ena dagen till den andra, vitt och fint och en massa störningar i trafiken.
Ja, det är skönt att han känner sig så bra och att hjärtat visade bra värden.
Skönt att du har hittat skor som passar och känns bra. Det är ett svårt problem tycker jag.
Vi får se om snön stannar här, nu är det mycket.

 
wiper

wiper

21 november 2022 14:43

Vi har också fått snö här och jag gillar att det då blir så ljusa dagar och kvällar. Det är vindstilla så det är jättevackert. Synd att snöröjning inte är så bra längre och att bussar, tåg och tunnelbanor drabbas. Tågen tuffade på bra förr när dom var lite stabilare. Då tillverkades tågen och bussarna i Sverige men nu köps dom in från andra länder,

Hoppas det gick bra för Mysingen på tunnelbanan. Toppen att det gick så bra för honom hos läkaren och att allt såg så bra ut

Jag kan inte heller ha klackskor längre men jag kan inte ha helt platta heller för då får jag besvär med hälsenan. Numera så får man lägga mer pengar på att ha några bra skor istället för många billigare och sämre

Så snyggt med blommorna på Hötorget, vilken färgklick. Det var verkligen märkliga saker som stod där på torget

Det var verkligen en annorlunda inramning ;)

Ha en fin början på veckan
Kram från Malin



http://wiper.bloggplatsen.se

wiolettan

21 november 2022 17:04

Visst blir det ljusare då snön kommer. Här brukar den bli grå efter ett tag, på många ställen, om den får ligga kvar. Just nu är det mycket och många problem ute i trafiken.
Det är lite märkligt detta med att tågen ofta inte går om det blir mycket med snö. Förr i tiden var det ju också mycket med snö, kanske många gånger mera än nu.
Bussarna har det jättetufft i halkan och då blir det lätt kaos.

Det gick bra för Mysingen på tunnelbanan, tack. Vad det ger hos läkaren får vi se i framtiden.

Du har rätt, det blir dyrare med skor nu, för det är så viktigt att man får tag i rätt och då kostar de ofta lite mera. Jag tycker i alla fall att det blir dyrt. Men, bara jag kan ha dom utan problem så är jag nöjd.

Det var fint på Hötorget, men jag tyckte synd om de som stod och sålde i det kalla och blåsiga vädret.

Tack så mycket Malin och jag önskar dig detsamma.
Kram!

 
Anna-Lena

Anna-Lena" title="http://blogspot.com]Anna-Lena" target="_blank">blogspot.com]Anna-Lena

21 november 2022 15:13

Man blir ju glad av att läsa om Mysingens återhämtning.
Medicin är bra ... det har räddat många liv. Bra att fortsätta om det behövs.
Sådan tur att tunnelbanan funkar. I media låter det som om hela Stockholmsområdet står still.
Jag kan inte heller ha skor med klack... precis som du. Ryggen protesterar...och jag blir vinglig.
Så fint med din/er kristna tro. Jag avundas er. Stor kram!


http://femfemman. blogspot.com

wiolettan

21 november 2022 17:11

Ja, han återhämtade sig mycket bra efter operationerna och allt. Sedan gör medicinen sitt till, vad jag kan förstå, att hålla hjärtat stabilt och blodtrycket.
Ja, det är ett stort kaos här, men tunnelbanan går och Mysingen hade inga problem med väntetider eller förseningar då han åkte till sjukhuset.
Då är vi lika då det gäller skor också. Viktigt att hitta rätt där.

Den kristna tron som jag har, den har hjälpt, och hjälper mig mycket. Det bästa med den är, att den är tillgänglig för alla. Det är en nåd, en gåva som är gratis.

Tack och varm kram tillbaka till dig Anna-Lena.

 
wiper

wiper

22 november 2022 12:09

Vad härligt att det gick bra för din man på tunnelbanan. Ja du det är inte lätt för dom som står ute och säljer i kylan och ofta blåsigt också

Ha nu en jätteskön tisdag
Kramar från Malin

http://wiper.bloggplatsen.se

wiolettan

23 november 2022 16:36

Tunnelbanan har ju gått fast det har varit många andra färdmedel som har stått. Under jord kommer det ju inte snöhinder, om man säger så.
Jag tyckte synd om dom som stod ute i kylan, det var kallt och blåste hårt.
Ha det bra Malin.
Kram!

 
Augusta

Augusta

22 november 2022 12:30

Vad glädjande att Mysingen är bättre. Skönt för er att se och höra det. Fina bilder och på visa bilder i city Stockholm, färgglada ställen. En trevlig utflykt trots det mindre trevliga läkarbesöket. Hoppas läkaren var en glädjespridare.
Bra där att kombinera besöket med skoinköp. Skor är svårt att beställa på nätet också. Man vill helst prova ut i affärer.
Ha det bra nu och ut på nya äventyr :D då vädret tillåter det.
Kram

http://nouw.com/gulahuset

wiolettan

23 november 2022 16:39

Det är skönt, mest för honom men också för mig.
Bilderna blev lite "gråa", men det var inget bra foto väder, i blåst och blötsnö.
Läkaren är en trevlig man och verkar vara mycket kunnig inom sitt område och det känns skönt.
Det är hopplöst med skor, att beställa på nätet går inte tycker jag, måste prova. Nu är det för kyligt nästan, för skorna jag köpte.
Ja, det är inget vidare utflyktsväder nu, men det kommer.
Kram!

 
Augusta

Augusta

22 november 2022 12:38

Ang. min bloggsajt.
Du har rätt, igår, kom inte in på min blogg själv eller såg några bilder. Tror det är underhållning av sajten, men det händer väldigt ofta.
Sajten säger det är gratis att blogga där, vilket jag gör. Men om du vill synas för många och kanske bättre uppkoppling, kostar det 100 kr/månaden.
Sedan utger den sig att man kan tjäna pengar på sitt bloggande. Det går till så här, då man lägger ihop själv besökande som tittat på en bloggen en dag, som sajten visar. Säg 50 besökande på en dag, då menar sajten, hm 2 unika besökare på dagen. Så då räknar sajten att du intjänat 2 öre den dagen. Alltså helt orimligt att komma upp till 500 kr.
Men jag orkar inte börja om på en ny sajt. Men krångel, krångel, krångel sajt är det verkligen.
inget att rekommendera.

http://nouw.com/gulahuset

wiolettan

23 november 2022 16:44

Jag förstod att det var något fel eftersom jag försökte så många gånger och inget hände. Ska gå in nu och kika om bilderna syns idag.
Det är frustrerande då bloggen inte fungerar.

Jag är dålig på detta med sajter och sådant, så jag frågar Mysingen om jag inte kan. Han tyckte att jag skulle börja att blogga på Bloggplatsen, och där fungerar det för det mesta. Ibland har en del inte kunnat kommentera mig, men nu har jag inte hört något på länge. Gratis är det också.

Hoppas att det ordnar sig för dig också.
Kram!

 
Gunnel

Gunnel

22 november 2022 13:54

Så roligt att din Mysing mår bättre. Hälsan är värdefull. Jag måste också ge mig ut på vinterskojakt, men jag har inte hittat lusten än. Kram

http://https://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.com

 
wiolettan

wiolettan

23 november 2022 16:46

Det är toppenbra. Han känner sig frisk, för det mesta, lite mera trött än förut, men annars inget att klaga på.
Ska man köpa skor så är det mycket lättare om man har lust till det, men det har jag aldrig, bara jobbigt, men ibland så måste jag.
Hoppas att din lust kommer.
Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Tove

23 november 2022 17:07

Bästa du, jag var här i går och lämnade en kommentar, men den försvann visst, så här kommer en ny:-)
Så gott att det gick bra med Mysingen på kontrollen. Hjärtat i snö är lika varmt det med!
Härliga bilder från eran tripp, du fick lufta dig och Mysingen fint besked.
Må nu så gott nu två!
Kramar till er båda från Karlstad

 
wiolettan

wiolettan

24 november 2022 09:05

Fint att du gjorde ett nytt försök. Konstigt att din kommentar har försvunnit, jag har inte sett den.
Ja, det var skönt, oroligt då han inte mår bra.
Skönt att komma ut lite, fast ibland är det jobbigt, men det gick bra och så är det så skönt sedan att komma hem.
Tack snälla Tove. Önskar dig detsamma, från oss.
Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Geddfish

Geddfish

24 november 2022 10:52

Så härligt att Mysingen återhämtat sig så väl så att han fick beröm! Ni verkar ha mycket snö, hos mig är den helt borta nu.
Jag måste ha fotriktiga skor när jag promenerar och måste prova ut i affären.
Så fint att du hittar hjärtan lite överallt.
Sköt om dig!
Varm kram 💖

http://gerd-geddfish.blogspot.se

 
wiolettan

wiolettan

24 november 2022 17:53

Det är otroligt skönt att Mysingen har kommit tillbaka så fint och det säger läkarna också, många är förvånade.
Vi fick kanske 3-4 dm snö och mycket är kvar ännu, fast nu börjar det så smått avta.
Jag med, måste prova skorna och ändå så misslyckas jag ibland, märkligt.
Tack Gerd och sköt om dig också.
Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Ditte

Ditte

24 november 2022 22:23

Visst är det fint med snön som lyser upp. Men i stan har gatorna på flera ställen varit plogade men inte trottoarerna. Illa då att ta sig fram- Och med rullator nästan omöjligt.
Vad trevligt med ett besök itll stan och fina bilder.
Jo, det röda på Sergels torg ska vara bänkar. Har provat att sätta mig men kom inte upp av mig själv. Absolut opraktiska.
Fint att du var med Mysingen till läkaren och det är ju fantastiskt hur bra han blivit.
Hötorget brukar blomma fint men kanske var ni tidiga.
Roligt att du hittade skor.
Vet att det finns en skobutik på Thulegatan i Sundbyberg som kanske kan ha bra stövlar för dig.
Varm kram

http://https://dittemitti.se

wiolettan

25 november 2022 10:59

Vit nyfallen snö, det är vackert, men här i stan så blir det ju fort grått och fult.
De verkar först ta gator och sedan de trottoarer som används mest, i alla fall här hos oss. Ännu så går det bra, besvärligt bara första dagen, men då var jag inte ute.
Träffade en tjej vid tågövergånger som fick dra sin barnvagn baklänges och hon var så ledsen för att det var så jobbigt. "Det går nästan inte" sa hon.
Det var trevligt att komma in till storstan med Mysingen och nästa vecka blir det dags igen då jag ska till hjärtdoktorn. Är så tacksam att han mår så bra.
Jaså, är det sittplatser detta? Otroligt, skulle inte kunna varken sätta mig eller ännu mindre komma upp igen.
Ja, vi kom till Hötorget på förmiddagen och det var blåsigt, kallt och började snöa.
Tulegatan här känner jag inte till någon skobutik, däremot på Sturegatan, men har inte sett några där som passat mig.
Tack och varm kram tillbaka.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards