Direktlänk till inlägg 16 november 2022

Minnen som dyker upp.

Av wiolettan - 16 november 2022 10:19


Kallt i vardagsrummet, känns då jag kommer in dit. Kanske har vår hyresvärd Förvaltaren dragit ner på elvärmen, vet ej. Lite jobbigt är det eftersom det är där vi sitter om vi ska titta på TV. Jag har fått ta en filt över mig, för att inte frysa. Mysingen han fryser om fötterna, det är kallare på golvet också. Vi får skaffa raggsockor åt honom. Kanske ska jag be min syster att sticka några, hon är så duktig på detta med att sticka. Men, det går åt mycket med garn, storlek 45 tror jag är lagom. Kanske blir det bättre då vi har vant oss vid hösten.  Än är det ingen fara, det går bra.


Raggsockor har jag inte haft sedan jag bodde hemma i Ångermanland. Snacka om kallt. Där var det kyligt på golvet och drag från fönstren, vad jag minns. Vi hade ändå då hösten närmade sig, satt in innanfönster, med vadd emellan rutorna och klisterremsor runt om.  Det var mycket jobb. Det blev många rutor att putsa, alla fyra sidor så att säga, plus att det var ett stort hus med många fönster. Inte det lättaste för unga tjejer.


Vi frös då vi om kvällarna skulle gå ifrån den goa värmen i köket, en våning upp, genom en kall farstu och kall hall på övervåningen och till sovrummet. Men hade vi väl krupit ner i sängen så var det varmt. Jag och min två år yngre syster låg i samma säng, på en madrass av halm, täcke och så på vintrarna pappas varma björnskinnspäls på oss. Den som han hade då han åkte vagn eller släde efter hästen, då det var kallt.


Ni kanske kan förstå att det var svårt att få upp oss på mornarna för att ge oss ut i kylan igen. Men det var bara att kliva upp då reveljen ljöd:


”Opp me er jänter, skola vänt in´t". 


Det jag minns mest då det gällde kylan inomhus var Salen. Ett rum som var det största rummet i huset, men som inte var uppvärmt på vintern, om vi inte skulle ha främmande förstås. Annars stod det tomt och kallt. Ett outnyttjat rum, större delen av året.


Så här i backspegeln så undrar jag egentligen inte varför. Det var bara så. Det var finrummet. I mitten av rummet ett stort bord som var utdragbart, många rymdes att sitta vid det bordet vid kalas och fester. Det fanns ett skåp med finporslinet, det porslin som inte skulle användas annat än vid festliga tillfällen. Undrar om det är någon som har det så nu?

En bäddsoffa fanns där också. Plus många fina prydnadssaker, att beundra och titta på, inte röra.


Jag kan förstå detta med Salen och att det var kallt därinne. Det blev ju billigare, att inte ha det uppvärmt. Onödigt dyrt att värma upp ett rum som ändå inte skulle användas.


Vi har fått det så bra på många sätt.  Allt har gått framåt och det var inte alltid ”bättre förr”.



    

Några visdomsord ifrån min Optimistlåda.



Var inte rädd för det långsamma framåtskridande,

var bara rädd för stillaståendet.


 



 

Ha det bra mina bloggvänner.




 
 
Ingrid

Ingrid

16 november 2022 11:49

Jag minns hur kallt det var förr i tiden på Stenstugu när den lilla vedpannan inte lyckades hålla värme hela nätterna. Vi hade t o m is på insidan av fönsterna och barnen fick frukost på sängen och sedan ligga kvar tills det blev lite varmt i huset.
Salen stod oeldad, men till julen eldade vi i kakelugnarna för att kunna samlas där på julafton och till juldagsmiddagen.
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

wiolettan

16 november 2022 12:23

Då har du liknande barndomsminnen som mig. Värmen räckte inte till morgonen utan då var det som kallast innan pappa hann elda i spisen.
Det där med frukost på sängen det skulle jag ha uppskattat då jag var ung, men det hände inte.
Vi hade inga kakelugnar med en vedpanna.
Kram!

 
Hanneles bokparadis

Hanneles bokparadis

16 november 2022 12:34

jo, varm tröja och tofflor får man plocka fram denna årstid, var och handlade mat på Coop och det var ovanligt kallt, de har också dragit ner på temperaturen. Och de gamla på landet hade ett finrum som inte värmdes och användes, fast många i familjen som alla fick sova i stugan, detta var fortfarande 1970-tal hos min mammas syster i norra Finland.
Jag bodde en januarivecka i England som vuxen 1975, de hade flanellakan och varmvattenflaska, och värdinnan bjöd på en mugg varm mjölk, +12 grader i sovrummet.

http://hannelesbibliotek.blogspot.com

wiolettan

16 november 2022 16:57

Vi var till källaren och hämtade upp vinterjackorna i morse, de behövs nog snart. Plus 3 grader som vi hade i morse är inte mycket.
I affärer kan de dra ner på temperaturen, för då är vi ju redan klädda med ytterkläder, kanske värre för dom som jobbar där.
Det verkar vara rätt förr i tiden att ha finrum som bara stod till ingen nytta, en stor del av året.
Flanellakan låter varmt och gott. Plus 12 grader i ett sovrum, det är lite.

 
Anna-Lena

Anna-Lena" title="http://blogspot.com]Anna-Lena" target="_blank">blogspot.com]Anna-Lena

16 november 2022 15:31

Inte kul att frysa! Hoppas att ni får till lite mer värme när det kyler på där ute. Annars får det bli filt på. Kram!

http://femfemman. blogspot.com

 
wiolettan

wiolettan

16 november 2022 17:01

Nej, det är det inte så det gäller att ta på sig varma kläder, blir bättre sedan då man vant sig.
Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
znogge

znogge

16 november 2022 20:00

Nog är det en hel del som blivit bättre och dit hör definitivt uppvärmningen i våra bostäder. Vad nog många inte tänkte på förr var att ett ouppvärmt rum i ett hus kylde övriga rum, lite som en isbit i mitten. Därför är det bättre att ha lite grundvärme än helt avstängt.
Själv fick jag ett par varma fårskinnstofflor i julklapp för ett par år sedan. De är perfekta nu när vi har svalare inomhus. I och för sig är jag inte speciellt frusen av mig men sitter man stilla vill man inte frysa.

Önskar en god kväll nu!

Kram

http://znogge.wordpress.com

wiolettan

18 november 2022 16:44

Det har du säkert rätt i och vad jag kommer ihåg så var det inte uppvärmt något i Salen. I köket däremot som var stort, hade vi vedspis och det gjorde ju att det spreds en behaglig värme i hela rummet. Pannan gjorde ju så att värmen kom till elementen i de andra rummen som skulle värmas upp.
Fårskinnstofflor, det låter som om det vore modellen, varmt och mysigt.
Jag är lite frusen av mig och det blir inte bättre med åren.
Tack det samma önskar jag dig.
Kram!

 
Ingen bild

Tove

17 november 2022 09:11

När en fryser kan en värma sig med raggsock, filt och kofta - och så minnen. Jag läser lite mellan raderna också här ....och hälsningen på bilderna.
Värmande kram

wiolettan

18 november 2022 16:46

Filt och kofta har jag, men inga raggsockor, men några andra varma sockor och minnen förstås, det har jag många.
Så har vi ju fantasin, eller hur Tove?
Tack. Kram tillbaka till dig.

 
Gunnel

Gunnel

17 november 2022 10:28

Jag känner så väl igen din berättelse om salen från min farmor och farfars gård. Farmor brukade också lägga vadd mellan fönstren och sätta in innerfönster till vintern. Jag tyckte alltid det såg så mysigt ut. Liknade nästan snö. Kram

http://https://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.com

wiolettan

18 november 2022 16:48

Det var nog rätt så vanligt förr i tiden, på 1940-50 talen, i alla fall på landsbygden.
Det kanske såg mysigt ut med vadd mellan fönstren, det tänkte jag aldrig på. Men, visst det var lika vitt som nyfallen snö.
Kram!

 
Augusta

Augusta

17 november 2022 13:06

Hej där, jag känner igen mig som du skriver om er lägenhet, jag fryser också så i min lägenhet. På kvällen har jag börjat tänka, va står något fönster öppet, haha. Nästan varmare ute.
Vilka minnen du berättar. Det jag gillar är iallafall, man behövde inte ha varmt överallt. Då jag tänker på mitt fritidshus i Lappland där måste hela huset vara uppvärmt. Annars är något rör som spricker osv. Ett hus som du berättar om skulle passa min plånbok och som fritidshus. Förstår att det var kallt då ni skulle stiga och att ni inte ville lämna den varma sängen. Det är som samma känsla man har denna höst :D
Kram till er båda :D

http://nouw.com/gulahuset

wiolettan

18 november 2022 16:53

Synd att du också ska frysa, det kanske blir bättre då vi har vant oss. Det har hänt att jag har gått och kollat. Något fönster öppet?
Det är ju så på landet att lite värme måste vara på i elementen för att de inte ska frysa sönder, men det blir inte så varmt att det är skönt att vistas där inne.
Ja, det var nästan värst på morgnarna, upp ur det varma ut i övre hallen, ner för trappan och till farstun och inget där var uppvärmt, vad jag kommer ihåg, så jag frös.
Till helgen får vi snö också Augusta, lite har det kommit idag, men det är borta nu.
Tack och kram från oss till dig.

 
wiper

wiper

17 november 2022 16:18

Vi har fjärrvärme men sen dom renoverade och bytte element så har vi aldrig riktigt varmt. Just nu sitter jag med sockor och tjock tröja för att inte frysa

Ser att ni har precis samma som oss även kalla golv. Då hade ni det kallt som barn ser jag också. Vi bodde i nybyggda 3-vångingshus när jag växte upp och det var aldrig kallt i dom så värmen fungerade

Har hört talas om sånt du berättar om ang finrummet. Sånt hade inte vi utan en vanlig lägenhet med vardagsrum och allt var uppvärmt.

Jag tycker ändå med egen erfarenhet att mycket var bättre förr både när det gäller sjukvård, bussar, tåg, snöröjning, billigare boenden och man kunde flytta för det fanns lägenheter och ingen kö som nu mm

Ha en skön kväll
Kram från Malin

http://wiper.bloggplatsen.se

wiolettan

18 november 2022 17:04

Så tråkigt att det har blivit kallare efter renoveringen, borde ju vara tvärtom. Man vill inte frysa inomhus.

Det var ju lättare som liten att frysa, kan jag tänka, man springer och rör sig på ett annat sätt än nu. Sitter rätt mycket och då är det lätt att man fryser.

Du är ju yngre än mig så det kan bero på det, eller så var det fattigare på landet.
Jag tycker nog att folk i allmänhet har det mycket bättre nu, med alla skyddsnät som finns, förr fick människor klara sig själva bäst de kunde, i bästa fall med hjälp av släkt och vänner.

Tack Malin och detsamma önskar jag dig.
Kram!

 
Lena

Lena

17 november 2022 21:24

Men vad trevlig läsning! Som jag älskar att höra om förr i tiden, precis sånt där - hur det var i vardagen på ett sätt som det inte är nu. Tack!! Och kram /Lena

http://Degislivet.bloggplatsen.se

wiolettan

18 november 2022 17:06

Tack Lena! Jag har ju många minnen ifrån ett liv långt ifrån det vi lever nu, med alla bekvämligheter och sådant.
Roligt att se dig. Kram!

 
Göran

Göran

18 november 2022 09:21

Sådär var det nog i många hem i din barndom. Att finrummet stod ouppvärmt på vintern för att spara på veden. Och hos många kallades det nog också "salen". Stora rummet eller finrummet kallades det när jag växte upp men då användes det dagligen eftersom TV;n fanns i nästan alla hem på 60- och 70-talen. Mormor, som jag växte upp hos från sex års ålder kallade dock sitt vardagsrum för "kammar´n"

http://singelfarsan.bloggplatsen.se

wiolettan

18 november 2022 17:09

Du har så rätt, det var vanligt på 1940 talet och på landet.
Salen, det tycker jag är ett rätt så märkligt namn på ett samlingsrum. Men, det kanske hette så för att det var stort, stor sal så att säga.
Någon TV fanns inte på "min" tid, men radio hade vi.
Min farmor kallade sitt andra rum också för "kammarn", rätt så småtrevligt namn.

 
Ditte

Ditte

18 november 2022 16:18

Kan lite känna igen mig i det du berättar när jag var hemma i Norge och vi bodde hos min mormor i ett stort hus.
Trist att "Förvaltaren" sänkt temperaturen så att det är och känns kallt.Kanske fårskinnstofflor skulle hjälpa till att värma era fötter. Risken med raggsockar är ju att en lätt kan halka.
Tycker om dina positiva kort. Tänkvärda!
Önskar nu dig och Mysingen en fin helg och hoppas ni inte ska behöva frysa.
Skickar en extra varm kram

http://https://dittemitti.se

 
wiolettan

wiolettan

18 november 2022 17:14

Kanske var det vanligt också i Norge under den tiden.
Ja, det är tråkigt att det är lägre temperatur men kanske känns det mera så här i början av hösten.
Fårskinnstofflor låter som något som är varmt. Har aldrig haft sådana, men kanske idé att kolla runt.
Håller med dig om risken för halka. Jag har nu lite varmare sockar med "ABS bromsar" på som jag kallar dom, rätt så fiffigt.
Jag gillar mina Optimistkort. Ibland tar jag ett på måfå och de får mig ofta att tänka till.
Tack så mycket Ditte. Vi önskar dig detsamma. Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Lena i Wales och Spanien

Lena i Wales och Spanien

20 november 2022 13:17

Tack för din barndomsberättelse.
Det där med ett rum som bara stod oanvänt var vanligt förr, om man hade stora hus.
Bra att du skriver det där med att allt inte var bättre förr. Vissa saker var det, men inte alla.
Hoppas ni får upp värmen.
Kramar!

http://lenaiwales.wordpress.com

 
wiolettan

wiolettan

20 november 2022 21:23

Det verkar vara så att många kommer ihåg rum som stod outnyttjade och icke uppvärmda, förr i tiden. Det var ju många som måste spara så mycket som de kunde.
Jag tycker verkligen inte att det var bättre förr, i alla fall så känner inte jag det så. Beror kanske på att det var primitivt på ett sätt och inga bidrag och så.
Ja, vi vänjer oss säkert.
Tack Lena och kramar till dig.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards