Direktlänk till inlägg 8 november 2022

Katt- och måsdrama i Trosa.

Av wiolettan - 8 november 2022 08:22


Jag har ju berättat här på bloggen om vår resa till Trosa, den dag som Mysingen fyllde 80 år.


    

En dag då vi kom och gick där på en gata i Trosa så såg jag att det satt en katt, helt stilla på trottoaren. Det var en fin gråvit katt. Tänkte att vi skulle gå förbi den lite försiktigt eller kanske kunde jag få hälsa och prata med den.


 

Men då jag kom närmare så såg jag att den var inställd på något annat. Öronen var spetsade rakt framåt och svansen som ett streck utefter marken. Den såg någonting, det var jag helt säker på. Kanske vaktade den på något.

Vi fortsatte att gå men skulle vandra över till andra sidan gatan och då såg vi 4 små måsungar komma fram, från under en bil. Samtidigt rörde katten på sig och direkt dök det upp flera skränande måsar över våra huvuden och  störtdyker mot katten som springer tillbaka. Vi tittade på katten och vi tittade på ungarna. Hur skulle detta gå? Kunde vi göra något? Ungarna stannade på gatan och visste tydligen inte hur de skulle göra.


Det kom fler och fler människor som stannade på behörigt avstånd och inväntade ett dramats upplösning.


Nu kom det också bilar som stannade, en bit ifrån, respektfullt och väntade tydligen på att måsungarna skulle börja vandra över gatan.


Och, det gjorde dom. Alla fyra satte fart och sprang så fort de små benen bar, på väg över till andra sidan gatan. Då helt plötsligt kommer katten rusande rakt emot ungarna. Vilket liv det blev.


Vi skrek, de andra åskådarna skrek, måsungarna pep, bilarna tutade och måsarna skränade och dök ner emot katten som av allt oväsen tvärvände och sprang in på sin tomt igen. Ungarna fortsatte och kom helskinnade över gatan och ner på andra sidan, i gräset.


Puh, vilken lättnad, måsungarna klarade sig, i alla fall denna gång. Vi vandrade vidare och var glada att det gick så bra ändå. Men jag vill lova, det var en pärs.



 

Vi hittade en annorlunda spegel där vi kunde fota oss själva.  Det står stadshotellet längst ner. Ett minne av att vi var där.


En liten sann barnhistoria på detta:


Mamma och faster Greta arbetar i köket och håller samtidigt på att öva in en sång, där varje vers slutar med halleluja.

Treåriga Gerd passar under tiden på att undersöka fasters väska. Det blir så misstänkt tyst att mamma måste se efter vad som pågår. Men Gerd viftar lugnande med handen:
”Fortsätt och sjung din halleluja, du mamma”.

 

 
 
Hanneles bokparadis

Hanneles bokparadis

8 november 2022 09:35

Djuren väcker så mycket känslor. Vilket trevligt minne, kul foto.

http://hannelesbibliotek.blogspot.com

wiolettan

8 november 2022 10:54

Ja, de gör ju det. Man vill ju inte att någon ska fara illa.
Tack!

 
Ingrid

Ingrid

8 november 2022 09:51

Vilken tur att inte måsungarna blev kattmat!
Och vilken trevlig bild av er i hotellfönstret.
Ha en fin tisdag!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

wiolettan

8 november 2022 10:56

Håller med dig, jag blev rädd på riktigt, för något sådant vill man inte vara med om, fast man vet att det händer i naturen.
Tack Ingrid. Vi fick ett minne ifrån resan på detta sätt också.
Detsamma önskar jag dig, tack.
Kram!

 
Znogge

Znogge

8 november 2022 12:00

Så skönt att måsungarna klarade sig undan katten. Ska man sedan vara krass är det naturens lagar och en del av näringskedjan... Dock skulle man inte vilja uppleva det. Dessutom får en tamkatt mat hemmavid men det tar ju inte bort instinkten.

Kram och god tisdag!

http://znogge.wordpress.com

wiolettan

8 november 2022 21:14

Det är naturens lag som gäller och katter är rovdjur, men det kändes inte bra att vara med och se på. Har ju sett katter ta smådjur, men ville inte vara med om det igen om det kunde undvikas.
Denna katt får säkert mat hemma, den såg välskött och fin ut.
Tack och trevlig kväll.
Kram!

 
Gunnel

Gunnel

8 november 2022 12:05

Vilken tur måsungarna hade denna gången! Jättefin bild på er i spegeln! Kram

http://https://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.com

wiolettan

8 november 2022 21:16

Håller med dig. De försökte springa fort men det hade inte hjälpt för katten sprang fortare, men den skrämdes av allt skränande.
Tack så mycket Gunnel.
Kram!

 
Anna-Lena

Anna-Lena" title="http://blogspot.com]Anna-Lena" target="_blank">blogspot.com]Anna-Lena

8 november 2022 17:52

Haha!
Ser ut som vår grå vita karött. Och han har tagit fågelungar. Dock inte så stora som dessa.
Riktiga rovdjur.
Tur att det gick bra för alla... utom möjligen katten. Men han fick nog mat hemma.
Kram

http://femfemman. blogspot.com

wiolettan

8 november 2022 21:19

Det är nog så vanligt då katter går fria att de jagar, det är deras instinkt och går nog inte att "arbeta" bort.
Jag ville bara inte se på, utan ville så gärna att ungarna skulle klara sig.
Jag har undrat hur det blev sedan, då vi alla hade gått, men så är det i naturen.
Helt säkert klarade sig katten på den mat han fick hemma.
Kram!

 
Ditte

Ditte

8 november 2022 19:51

Så skönt att dramat fick ett lyckligt slut. Här hemma har vi i kanalen sett hur trutarna gett sig på de riktigt små svanungarna . Illa. Men tyvärr händer ju detta. Och att lösa katter ger sog på fåglar händer också, men just det har jag inte sett. Här i stan är det nog mest innekatter.
Bilden på er här i spegeln är så fin.
Varm kram

http://https://dittemitti.se

 
wiolettan

wiolettan

8 november 2022 21:30

Det var verkligen skönt, för våra nerver, att det slutade lyckligt.
Det är hårda lagar i naturen bland djuren, det vet vi, men vill inte se. De måste ju överleva. Men tamkatter överlever ju ändå, vad gäller mat, de har ju ofta ett hem.
Det är bra att det mest är innekatter i stan, finns ju så många bilar.
Tack så mycket.
Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Geddfish

Geddfish

9 november 2022 15:54

Oj, vilket drama! Men det fick ett lyckligt slut. De fina katterna, som vi älskar och klappar, kan vara riktiga rovdjur, ja så är det i naturen.
Så roligt att läsa en historia om den 3-åriga Gerd. Nuförtiden finns det inga småbarn som heter Gerd, bara gamla tanter😂
Varm kram, Gerd🧡

http://gerd-geddfish.blogspot.se

 
wiolettan

wiolettan

9 november 2022 21:15

Så skönt att allt förlöpte väl och att ingen av fågelungarna kom till skada. Men, spännande var det verkligen. Katter är ju rovdjur och det är svårt att göra något åt, eller jag tror inte att det går.
Men jag älskar katter som du vet och som du Gerd också gör. Kommer ihåg då du hade din fina lilla katt.
Där var det en historia med en namne till dig. Det är lite ovanligt namn nu, tror jag också, men historien är gammal.
Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Anki

Anki

10 november 2022 08:20

Vilken dramatik! Skönt att måsungarna klarade sig den här gången :)
En fin barnhistoria!
Kram

http://ankisbildblogg.wordpress.com

wiolettan

11 november 2022 16:55

Det var det verkligen och det kändes riktigt olustigt ett tag.
Just precis, den här gången. Vi vet ju vad som händer i naturen.
Tack Anki och kram till dig.

 
wiper

wiper

10 november 2022 12:34

Vilket drama ni var med om och spännande berättat. Skönt att måsungarna klarade sig. Så fina ni ser ut i spegelbilden

Ha en härlig torsdag
Kram från Malin

http://wiper.bloggplatsen.se

wiolettan

11 november 2022 16:57

Det var verkligen ett drama som jag skulle ha kunnat vara utan, men allt gick ju bra där och då, i alla fall.
Tack då mycket Malin, snällt sagt.

Hoppas att du också har det bra. Kram!

 
Augusta

Augusta

10 november 2022 13:15

Vi alla älskar katter men ingen av oss gillar att den ger sig på andra små varelser. Då hojtar vi :D. Bra gjort där av er alla. Katten har säkert en välfylld skål med god kattmat hemma som väntar.
Fin bild på ett vackert par.
Ha en bra helg. Kram till er båda :D

http://nouw.com/gulahuset

 
wiolettan

wiolettan

11 november 2022 17:00

Håller verkligen med om det. Det händer mycket ute i naturen, men vi vill inte se, inte allt i alla fall. Denna gång gick det bra och vi kände oss glada.
Visst, det tror jag också, katten såg ut att vara fin och omskött.
Tack Augusta.
Kram från oss till dig.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards