Direktlänk till inlägg 8 september 2021

Avfolkningsbygd.

Av wiolettan - 8 september 2021 08:59


Det var trevligt att vara några veckor ”hemma” i Ångermanland.


Jag är född i en liten by som heter Inre. En by som då jag var barn hade cirka 15 hushåll och nu är det bara 5 kvar, tror jag. Det har förändrats en hel del sedan min pappa köpte torpet 1927. Då jag var barn var vi cirka 25, kanske flera, skolbarn i vår by, nu är det 4 st. tror jag.


  

Vi har ungefär 6 kilometer till samhället, och till närmsta affär. Mig veterligt finns det bara en mataffär, bensinstation med kiosk och en Loppis där nu.


Då jag var ung fanns det 3 matbutiker, skoaffär, hattaffär, järnhandlare, färghandlare, möbelhandlare, bank, post och järnvägsstation och många andra serviceinrättningar. Det fanns mejeri, läkarmottagning och tandläkarmottagning, åkeri, brandstation och polis, växelstation, frisör och konditori. Kanske har jag glömt några men i stort sett så fanns allt. Nu som sagt, nästan inget kvar.


Förstår att de som bor där runtom är glada och tacksamma så länge de får ha affären kvar.


  

Samhället såg öde ut.



 

Nästan framme, står en rolig liten gubbe, eller ett barn kanske det är, och viftar med armarna. Modernt varningsmärke för lekande barn, kantänka.


  

Men vägen hem ifrån oss till samhället är omgivet av vacker natur.


  

Kyrkan finns kvar.  Den började byggas 1836. 1882 stod den helt klar. Jag tycker att det är en fin kyrka med en kristallkrona ifrån 1700-talet. Min mamma har sjungit solo i den kyrkan. Själv har jag inte varit där så ofta, jag tillhörde en frikyrka som låg 3 kilometer ifrån mitt hem.


Senast jag var i denna kyrka var då min äldsta syster begravdes.


Det är många tankar som kommer och går då jag är hemma i mitt barndomshem. Mycket som jag upplevde då och mycket som har hänt senare i livet. Minnen att tänka på och många gånger må bra av. De tråkiga sakerna får vi lämna därhän och försöka låta bli att ta ut några bekymmer i förskott.


Det står i Bibeln Psaltaren 55 i vers 23: Lämna dina bekymmer åt Herren, Han skall bära dem.



Winston Churchill lär ha sagt:

När jag ser tillbaka på alla dessa bekymmer,

kommer jag att tänka på historien om den

gamle mannen som på sin dödsbädd sade

att han bekymrat sig för en massa saker,

vilka de flesta aldrig inträffat.




 
 
tant Hanneles bokparadis på Hisingen

tant Hanneles bokparadis på Hisingen

8 september 2021 10:23

tråkigt när byar avfolkas, men jobb och mat behöver man, nu är det lite lättare att jobba på längre avstånd, när vissa kan jobba hemma med datorer. Tråkigt om allt ska finnas i Stockholm, ha det bra.

http://hannelesbibliotek.blogspot.com

wiolettan

8 september 2021 16:40

Det är verkligen sorgligt. Alla fina gamla hus som står obebodda och affärer som stängs.
Men jag känner det själv då jag är där uppe, så långt till det man kan behöva, och om det händer något.
Tack och ha det bra du också.

 
Ingen bild

Elenor

8 september 2021 10:48

Ja det är långt ifrån den slogan som jag växte upp med "Hela Sverige ska leva" Att ungdomar flyttar dit jobben och nöjeslivet finns får vi nog leva med men de stora hjältarna är de som trots all avskalning på samhällstjänster fortfarande ser det likt att stanna kvar. Kommuner med små resurser som gör vad de kan och storsamhället som konsekvent försvårar att bo kvar i landsbygden. Det är sorgligt och skamligt när förutsättningarna till en levande landsbygd tas bort.

wiolettan

8 september 2021 16:45

Du har så rätt, visst är det så. Det var andra tider på 1950-60 talen och helt andra förutsättningar.
Det är inte lätt att stanna kvar om allt stängs eller flyttas. Själv var jag ju tvungen att söka mig jobb någon annanstans, fanns inte något där som jag kunde ta.
Det finns de som försöker och jag tycker att det är så strongt gjort, att nästan mot alla odds. För det är minsann inte lätt.
Men, vem vet, det kanske blir andra tider.

 
Znogge

Znogge

8 september 2021 11:35

Så vackert det är i dina gamla hemtrakter. Sedan måste jag säga att det är sorgligt när bygderna avfolkas mer och mer och när all service försvinner. Men med tanke på all näthandel som finns är det verkligen inte lätt för små butiker att överleva i glesbygd men en livsmedelsaffär vill man gärna ha.

Churchill hade rätt. Av allt som vi oroar oss för lär 99% inte inträffa vilket i och för sig är väldigt skönt.

Kram och god onsdag!

http://znogge.wordpress.com

wiolettan

8 september 2021 16:51

Det är ett fint landskap Ångermanland, med mycket orörd natur och med berg, kullar och sjöar.
Det är inte lätt att bo i ett samhälle där det är långt till allt, kan man säga. Som äldre måste man ha bil för att ta sig någonstans. Ja, det är klart, de yngre måste också ha bil för att ta sig till sina jobb och för att handla.
Det är nog så att många måste näthandla, det har blivit mer och mer vanligt.
Skönt så länge matbutiken kan vara kvar.

99%, helt otroligt, det visste jag inte, men så är det säkert. Och som du säger, det är skönt.

Tack och detsamma önskar jag dig. Kram!

 
Augusta

Augusta

8 september 2021 11:55

Jag känner igen namnet på samhället som du visar. Då vi har bilat upp så brukar vi åka mot Lycksele. Viker uppåt efter Höga kusten, kör förbi Sollefteå bl.a Låter detta bekant för dig. Kan ha fel. Tror detta samhälle inte ligger så långt bort från E4an.
Samhällen i Norrbotten har genomgått samma utveckling som du beskriver. Alla berättar hur det var förr i byn och allt verkat ha slutat vid slutet av 60 talet. Men jag tror det vänder nu. Alla hus, runt mitt fritidshus är köpta. Grannen rakt över vägen i fritidshuset kom tyskar ditflyttade i somras.
Vackra, fina bilder. Hoppas du minns de trevliga minnerna bara :)
Ha det bra. Kram till er båda

http://nouw.com/gulahuset

wiolettan

8 september 2021 16:59

Det låter bekant. Det ligger en bra bit inåt landet, så E-4 är en bit bort, men någon skylt kan du säkert ha sett på din väg upp mot Norrbotten.
Det är en tråkig utveckling på landsbygden, men det går inte nu som förr att livnära sig och sin familj på ett litet jordbruk och kanske en del arbete vid sidan av.
Då allt försvinner så försvinner ju jobben också för det uppväxande släktet. Det är vanligt att ungdomarna får åka flera mil till sina skolor.
Hoppas att du har rätt, att det vänder. Bara de som flyttar till landet kan få sitt uppehälle på något sätt.
Tack så mycket Augusta.
Jo, så är det kanske. Många minnen försvinner och förbleknar och en del stannar kvar. De som har berört mig mest.
Ha det bra du med och kram från oss till dig.

 
Ingrid

Ingrid

8 september 2021 13:05

Ja du wiolettan, jag känner igen det där med avfolkningsbygd. Fast här kanske inte butiks- och servicedöden beror på avfolkning, för det bor nog lika mycket folk i samhället med omnejd som tidigare, men man är rörligare och har andra vanor. Man jobbar kanske i Visby och då gör man sina inköp där också.
Ha en fin fortsättning på veckan!
Kram

http://https://ingrids.home.blog

wiolettan

8 september 2021 17:04

Det är ju synd. De som bor där borde ju handla i sina närbutiker först och främst, om de har de varor som de eftersöker. Om inte annat så för att få ha dessa butiker kvar, att de ska slippa att stänga för att det inte går runt för dom.
Det borde dessa tänka på som handlar i Visby i stället.
Tack, ha en bra vecka du också. Kram!

 
Geddfish

Geddfish

8 september 2021 14:49

Då är det bättre att glädja sig i onödan, än att bekymra sig.
Trist när samhällen försvinner och förminskas. Det är ju så när jag någon gång besöker Vårgårda. Inte alls utseende som i barndomen.
Tack för fina bilder, må så gott. Kram!

http://gerd-geddfish.blogspot.se

wiolettan

8 september 2021 17:10

Så är det. Men att tänka så då oron sätter till, kanske inte är det lättaste.
Det är så tråkigt och verkar vara utbrett i en stor del av vårt land, detta med avfolkningen på landsbygden.
Såg på nätet att Vårgårda kommun har i alla fall 12.000 innevånare.
Tack Gerd. Ha det bra du också. Kram!

 
Anki

Anki

9 september 2021 06:32

Så vackert i Ångermanland ... fina bilder från er resa! Visst är det sorgligt när de flesta byar och samhällen avfolkas och det dras in på den samhällsservice som vi alla behöver och borde ha rätt till.
kul att få ta del av din berättelse om hur det var en gång.
Kram.

http://ankisbildblogg.wordpress.com

wiolettan

10 september 2021 09:43

Det är ett vackert landskap Ångermanland, på många platser en vidunderlig utsikt, andra ställen vackra sjöar, landskapet varierar mycket. Skog finns det mycket av och det var skönt att få vandra i skogen.
Tack Anki.
Jobbigt för de som vill bo kvar att det blir så långt att åka för att komma till service och affärer.
Kram!

 
Ditte

Ditte

9 september 2021 21:29

Ångermanland är så vackert men tyvärr är det ju en hel del avfolkningsbygder. Sorgligt men jobb måste ju finnas, skolor och annan service också. Förr klarade man sig ändå. Förstår att ni hade fina dagar här uppe.
Att du tänker tillbaka förstår jag och många fina minnen har du med dig om livet och tillvaron som var. Och givetvis finns sorgliga minnen också med men det glada ger energi och det får en försöka ta med sig.
Många tankar och stor kram

http://https://dittemitti.se

wiolettan

10 september 2021 09:49

Det är många byar där uppe som försvinner mer eller mindre. Många hus i vår lilla by står tomma. Så synd och tråkigt. Många vill ju bo kvar, men kan inte för försörjningens skull.
Jag tror att det är 4-5 hus som används, mer eller mindre som sommarbostad.
Ja, det var skönt i vårt lilla krypin.
Det kan inte hjälpas men minnena triggas igång där uppe, alla platser, till och med vissa stenar minner mig om barndomen. De har bara blivit så små, stenarna, de som var så stora och ointagliga då jag var barn.
Tack och detsamma till dig, Ditte. Kram!

 
wiper

wiper

10 september 2021 12:06

Så tråkigt att det börjar bli så avfolkat där du växt upp. Det verkar vara så lite överallt nu. Så trist att så mycket har fått lägga ner. Alla verkar vilja bo i städer eller så nära som möjligt. Det gör att det blir stopp i trafiken och det har man sett dom sista åren.

Det var ett roligt varningsmärke. Det var verkligen en fin och välskött kyrka. Förstår att det är mycket tankar som kommer upp när man du besökt din födelseort. Det gjorde det för mig när jag besökte min 2005

Ha nu en fin fredag och helg
kram från Malin

http://wiper.bloggplatsen.se

wiolettan

12 september 2021 08:55

Det är mycket tråkigt och jobbigt många gånger för dom som bor kvar, långt till allt. Måste ha bil om man vill komma någonstans.
Det är ju bekvämt att bo i en stad, med nära till allting, det är väl mycket därför som jag inte vill flytta. Annars trivs jag bättre på en mindre plats.

Jag har aldrig sett ett sådant varningsmärke förr, det piggade upp och man saktade automatiskt ner.
Kyrkan är fin och kyrkogården välskött.

Jo, det är ofrånkomligt, de första åren i ens liv präglas man mycket av.
Trevlig helg och kram till dig Malin.

 
Lena

Lena

10 september 2021 21:19

Hej på dig, så roligt att du varit här uppe, så nära. Förstår att det är mycket tankar och känslor!
Det är helt otroligt också vad mycket det fanns på landsbygden förr, som du beskriver. Jag bor själv i ett hus som var en affär för länge sedan, nu är det helt otänkbart att en affär skulle gå runt i den här byn. Jag tänker på det ibland när jag sitter precis där jag är nu, i soffhörnet. Här var förr ingång till affären, tänk så många människor som kommit och gått i vårt vardagsrum, säkert många trevliga möten och samtal har det varit här :) Sköt om dig, tänker på dig men är dålig på att vara här nu, det blir så ibland. Kram!

http://Degislivet.bloggplatsen.se

wiolettan

12 september 2021 09:02

Men hej Lena!
Roligt att du tittar in. Jag tänker på dig ofta och undrar hur du har det. Du har ju ett utsatt jobb, i dessa pandemitider. Om du nu inte har slutat på sjukhuset.

Ja, i vår socken är det mycket som har försvunnit och det är så tråkigt att se vissa byggnader förfalla. Vi kan ju se skillnad då vi kommer upp dit med jämna mellanrum, men långt emellan gångerna.

Så intressant att det har varit en affär där i huset som du bor i. Svårt att tänka sig, men ni måste ha gjort om en hel del.
Det är inte alltid lätt att få tiden att räcka till med allt som man vill göra. Du som är mitt i livet nästan, med jobb och barn, men jag blir glad varje gång du "poppar" upp.
Var rädd om dig och ha det fint. Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards