Direktlänk till inlägg 7 augusti 2021

Så fort dagarna går...

Av wiolettan - 7 augusti 2021 08:15


…jag tycker inte att jag hinner med någonting. Kanske är jag för trött för att orka med. Nu har det varit lite väl tungt ett tag, men vi får se framåt, fram emot bättre tider.


Tänkte att jag i alla fall skulle visa några fler bilder ifrån vår miniresa till Malmköping. Sedan ska ni få slippa den, tror jag.


  

Vi passade på att åka på en spårvagnsresa, i nostalgins tecken, kan man säga.


  

Svenska Spårvägssällskapet, som är en ideell förening, har fyra platser i Sverige där de kör museispårvagnar. I Stockholm, Norrköping, Malmö och så i Malmköping, där finns det också ett museum med bevarade spårvagnar och bussar ifrån många Svenska städer. Från 1900- till 1950-talen.


 

Denna bild visar hur spårvagnar gick i Stockholm med omnejd 1946. Ni ser, linje 15 till Sundbyberg.

Det går fortfarande bussar den sträckan Odenplan - Sundbyberg.


  

Det var som att förflytta sig till mitten av 1900-talet i Stockholm. Visserligen har jag åkt med linjen till Djurgården, som började köra igen 1991, på sträckan T-centralen-Djurgården, men detta kändes mycket speciellt och nostalgiskt.

Spårvagnsföraren, konduktören och plingandet, allt var som då.


  

Detta var vår konduktör som vid en hållplats lämnade över tågstickan, en stav, till mötande spårvagnförare. Ingen får åka ut på enkelspåret utan att ha den med sig. Så var det förr i tiden, helt krocksäkert.



 

En gammal trävagn ifrån Lidingöbanan.



 

Hållplats av traditionell typ.


 

En annan hållplats, med väntsal, kiosk och telefonhytt.



 

Ändhållplatsen i Malmköping.


 

Träperronger, som förr i tiden.


 

Vi tog också en titt i vagnhallen, där det fanns många föredettingar.


 

Mysingen på väg upp i en, men jag avstod, eller klarade inte av det, rättare sagt.


 

En Volvosugga, så kallades denna Taxibil på 1950-talet. Den är åttasitsig och rymmer en hel del bagage.




 

Renoveringsobjekt.


 

En goding ifrån den gamla goda tiden. Jubileumsbuss, passade mig mycket bra att fira min 80-års dag med.


Att leva är så häpnadsväckande

att det lämnar mycket litet

utrymme för andra sysselsättningar.




 
 
Ingrid

Ingrid

7 augusti 2021 10:10

Så fina bilder från er tur till Malmköping. Jag förstår att det var riktig nostalgi att få åka med de där spårvagnarna.
Ha en riktigt fin helg!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

wiolettan

7 augusti 2021 16:48

Det var en skön miniresa och intressant på många sätt. Att minnas tillbaka är inte dumt ibland.
Tack Ingrid och jag önskar dig detsamma.
Kram!

 
Znogge

Znogge

7 augusti 2021 10:38

Vilken härlig tur, vilka fina bilder och vilken nostalgi. I min hemstad fanns det spårvägar förr men de ersattes självklart med bussar. Innan gick det tåg hit ner till vår lillhåla men även det ersattes med bussar vilket jag tyckte var synd. Man borde byggt ut järnvägen i stället.

Kram och god helg till er!

http://znogge.wordpress.com

wiolettan

7 augusti 2021 16:52

Vi tyckte mycket om att se detta som "var ifrån förr", minnena dyker upp och man kommer ihåg hur det var.
Spårvagnar finns ju inte på så många platser längre, som förr, nu är det buss som gäller på många ställen, där det förr kördes spårvagn.
Håller med dig.
Tack och detsamma önskar vi dig. Kram!

 
Ingen bild

Ruth i Virginia

7 augusti 2021 13:33

Att få åka spårvagn på vår årliga Stockholmsresa var
så fantastiskt, tyckte den här ungen - fr Centralen till Moster Hanna i Stureby, Flyttade till Traneberg och tog spårvagn till Stureplan.
När jag gick på skola i Norrköping åkte jag mycket spårvagn. Ringvägen var väl begagnad. Gillar spårvagn. :)

wiolettan

7 augusti 2021 16:55

Förstår att du Ruth har många minnen ifrån förr, med spårvagnar bland annat.

Då, förr, fanns det ju många spårvagns linjer, som nu trafikeras av bussar och i vissa fall också med tunnelbana, inte att förglömma. Men, det var något särskilt med spårvagnar och plingandet.
Jag tänker som du, gillar spårvagnar.

 
wiper

wiper

7 augusti 2021 13:43

Detta var härligt att få se för jag älskar spårvagnar. Jag bodde i Göteborg i 10 år och var med i deras spårvagnssällskap. Vilken härlig miniresa ni gjorde. Kul när man får ta del av historien och även åka i spårvagnen. Så bra att dom bevarat vänthallen och annat. Eran resa har bestått av många härliga upplevelser.

Rolig bild där mysingen skojar till det. Såna taxibilar kom jag ihåg från det jag var barn. Förstår att din födelsedag var lyckad.

Härliga bilder och historik. Fina roliga rader i rött längst ner ;)

Ha nu en fin lördag och helg
kram

http://wiper.bloggplatsen.se

wiolettan

7 augusti 2021 17:02

Så du har varit med i ett spårvagnssällskap, intressant. De som jobbade med detta gjorde det helt ideellt, berättade dom.

Ja, det var en trevlig miniresa och vi hann med att se en hel del, men tog det mycket lugnt ändå.

De har jobbat mycket med detta och med spårvagnsmuséet och det fanns många spårvagnar och bussar, en del riktigt gamla.

Mysingen har leklynnet kvar, det gäller bara för mig att hinna fota. Jag kommer också ihåg stora Taxibilar, nu finns det andra.

Tack Malin. Detsamma till dig.
Kram!

 
Ditte

Ditte

7 augusti 2021 15:19

Vad trevligt med denna nostalgitripp. Väldigt roligt med dessa gamla spårvagnar. Jag var förr ofta här i Stockholm på Spårvägsmuseet med Max, äldsta barnbarnet. Väldigt uppskattat. Nu har det flyttat från Söder och ska öppna i Norra Djurgårdsstaden. Spårvagn har jag åkt förr en hel del i Stockholm, bl.a nr 4 från St. Eruksplan och ut till Gärdet. Likaså nr 7 till Djurgården. Nr 15,den som gick till Sundbyberg vet jag inte om jag åkt. Men däremot buss 15 och idag 515 har jag åkt många gånger.
Stort tack för besöket här - Och visst passade jubileumsbussen fint till dig.
Hoppas du snart ska känna dig piggare.
Varm kram och trevlig helg

http://https://dittemitti.se

wiolettan

7 augusti 2021 17:08

Det var en liten trevlig miniresa med mycket som påminde om äldre och försvunna tider, men som jag minns.

Det visste jag inte att de har flyttat och ska öppna i Norra Djurgårdsstaden.
Förstår att det var spännande för Max att få se.
Märkligt, men jag kommer också ihåg en hel del spårvagnsnummer, de sitter i. En del sträckor har ju fått samma nummer på nuvarande bussar, i alla fall en del av sträckorna.
Ja, nu heter den bussen 515 som går ifrån Odenplan och till Sundbybergs station. Den har en hållplats alldeles nära där vi bor.

Tack Ditte. Nu har vi fått regn och svalare väder, det hjälper en hel del.
Tack och detsamma önskar jag dig. Kram!

 
Hanneles bokparadis

Hanneles bokparadis

7 augusti 2021 19:45

gillar spårvagnar, vi har ju i Göteborg, hade i Åbo i Finland där jag bodde 18 år.

http://hannelesbibliotek.blogspot.com

wiolettan

7 augusti 2021 21:16

Det är trevligt med spårvagnar, det tycker jag också.
Ja, i Göteborg finns det. Åbo, det hade jag ingen aning om.

 
Preciosa

Preciosa

7 augusti 2021 20:40

Hej Wiolettan!
Äntligen orkade jag öppna datorn :-) Roligt att se mer från trippen!
Spårvagn har jag väl åkt tror jag :) Iaf i Göteborg en gång i snöstorm 1980...kurs. Volvosuggan, en droska som det hette, tog vi till vår mormor som bodde i Roslagen från vår by, ca 2 mil och åksjuka blev vi :-) Hemsk resa hahaha...
Kram P ♥♥

http://http:/www.spanienblogg.se/preciosa

wiolettan

7 augusti 2021 21:19

Hej Preciosa!
Tråkigt att du har det så jobbigt. Lite bättre tycker jag det är sedan den värsta värmen har försvunnit.
Snöstorm i Göteborg, det låter inte så trevligt, men fint att spårvagnen gick i alla fall.
Åksjuka, det är inte trevligt. Det har drabbat mig också ett flertal gånger.
Vill bara ut ur bilen. Kram!

 
Anna-Lena

Anna-Lena

7 augusti 2021 20:48

Spårvagn i Malmköping!Häftigt!
Volvosugga, det varsin skolskjuts. Buut kallade vi honom som körde. Ha det gott!

http://femfemman.blogspot.com

wiolettan

7 augusti 2021 21:21

Ja, det var häftigt och kändes härligt att åka spårvagn där mellan träden i skogen.
Roligt namn på chauffören till skolskjutsen.
Volvon, det var ju en bil som användes ofta förr i tiden som taxi och skolskjuts hörde dit också.
Tack detsamma till dig.

 
Augusta

Augusta

14 augusti 2021 10:56

Så fina bilder där du och mysingen också är med på. Det var trevligt att se er. Att folk kunde komma upp på vagnen mysingen skulle kliva på, är en gåta. Man hade väl på den tiden också många krämpor som ont i knät osv. Minns också spårvagnsmuséet. Spårvagnsturen. Ja det är trevligt att uppleva och se nya miljöer. En snygg 80 åring på kortet.
Ha en trevlig helg!
Må så bra.
Kram

http://nouw.com/gulahuset

wiolettan

6 september 2021 09:18

Tack Augusta.
Håller med dig. Var folk kanske lite vigare förr, för att klara detta kliv måste man i alla fall vara stark i både armar och ben. Jag skulle absolut inte klara det. Krämpor fanns säkert då också och då fick man nog vackert stanna hemma.
Det var mycket att se i muséet och intressant.
Tack för de fina orden.
Önskar dig allt gott. Kram!

 
Primrose

Primrose

15 augusti 2021 20:28

Så fin resa, du behöver nog bara vila upp dig ett tag ,-) Hoppas du mår bra igen snabbt! Spårvagnar är mysiga ,-) Vi hade spårvagn i Uppsala när jag var riktigt liten, minns den knappt, sen försvann den, tyvärr. Mysigt inslag i städer.
Vilken söt hållplats! Mer sånt. Allt charmigt försvinner mer och mer.
Snygg taxibil, stor! Viktigt att bevara och kul att titta på. Ta hand om dig nu! Ha det jättefint Varm Kram Primrose ,-)

http://enrosafluga.blogspot.com

wiolettan

6 september 2021 09:22

Kanske det. Men, det är så roligt och uppiggande att se något annat ibland och komma hemifrån ett tag.
Jaha, det har jag inte tänkt på, att det har gått spårvagnar i Uppsala också. Här i Sundbyberg gick det spårvagnar förr, intill Stan och med slutstation Odenplan.
De kunde ordna fina hållplatser förr, nu är många så lika varandra, på något sätt.
Tack detsamma önskar jag dig Primrose. Kram!

 
Anneli

Anneli

18 augusti 2021 00:22

Vilka härliga bilder. Roligt för dig o Mysingen att komma ut på en liten tripp. Själv har jag inte gjort nåt speciellt i sommar. Mamma bjöd mig till Dollar Store,, jo jag älskar att gå där inne o shoppa, det är så roligt.
Hoppas att ni har det bra o att ni mår bra. Var rädda om er . God natt o sov gott ❤

http://mittnyaliv66.bloggplatsen.se

wiolettan

6 september 2021 09:26

Det var härligt också att komma iväg på en liten resa, kort men mycket givande och intressant.
Shoppa, är inte riktigt min grej. Jag går bara i affärer om jag måste och behöver något. Men, vi är alla olika och tur är väl det.
Tack Anneli. Hoppas att du också får må bra, tillsammans med din fina Neo.

 
Lena

Lena

19 augusti 2021 09:33

Malmköping, bara namnet låter vackert i sej, & så fantastiskt fint bevarad Spårvagns vagnar å det runtom å & att det kan upplevas på dåtidens vis nu!
Ja du, jag tycker åXå dagarna går i ett nafs! så många tv program jag vill se om dagarna, när folk flyttar utomlands, att få se andra länder & inuti husen hi hi ;) skulle behöva städa, men damråttorna får leva vidare & växa sej större ha ha…
Varm kram fina Optimist! *hjärta*

http://frallorna.bloggplatsen.se

wiolettan

6 september 2021 09:30

Det var lite nostalgi över hela resan och det var säkert meningen att det skulle kännas så, om jag känner Mysingen rätt.
Ja, dagarna går fort. För min del finns det inte så många Tv-program som jag fastnar för.
Här hos oss mår dammråttorna så bra, jag tror att de trivs och flyttar inte härifrån frivilligt.
Tack Lena. Så du kommer ihåg Optimistnamnet som jag hade förut! Kram!

 
Bosse Lidén

Bosse Lidén

21 augusti 2021 14:37

Det där var något som jag hade älskat att följa med på. Både att åka och besöka vagnhallen. Vilken nostalgikick. Är man lokförarson så är man.
Kram, Bosse

http://gotlanduppochner.com

wiolettan

6 september 2021 09:33

Det kan jag förstå att den resan skulle passa dig. Den var intressant och givande på samma gång, plus att minnena ifrån förr forsade över oss.
Du få ta med dig Solveig och besöka den fina lilla staden och minnas och njuta.
Kram!

 
wiper

wiper

23 augusti 2021 13:21

Vill bara önska dig och mysingen en fin början på veckan.

kram från Malin

http://wiper.bloggplatsen.se

wiolettan

6 september 2021 09:34

Tack så mycket Malin.
Önskar dig och din man detsamma. Kram!

 
Gunnel

Gunnel

24 augusti 2021 13:08

Så mysigt det ser ut. Jag har inte åkt spårvagn sen jag bodde i Helsingborg. Minns inte vilket år de las ner där. Kram

http://sigrid-gunnelsblogg-blogspot.com

wiolettan

6 september 2021 09:35

Det var en trevlig och mysig liten tripp med nostalgikänningar.
Spårvagnar fanns det så många av förr, men nu är det bussar som gäller i många städer. Synd kan jag tycka. Kram!

 
Geddfish

Geddfish

28 augusti 2021 13:33

Mysiga bilder! Jag har åkt spårvagn en hel del i Göteborg. Lite kul. Gillar också att kolla in gamla tåg och bussar. Vilken fin gammal droska!
Hoppas du mår bra.
Varm kram, Gerd

http://gerd-geddfish.blogspot.se

wiolettan

6 september 2021 09:38

Tack. Ja, i Göteborg finns det spårvagnar kvar, trevligt.
Det var intressant att se de olika modellerna, gamla och nya blandade.
Droskan var så fin, såg nästan ny ut och var stor, det rymdes många personer där, dubbla baksäten var det.
Tack Gerd. Kram!

 
Znogge

Znogge

28 augusti 2021 13:51

Nu var det länge sedan du skrev något men jag hoppas att allt är bra med dig och din mysing!

Kram

http://znogge.wordpress.com

wiolettan

6 september 2021 09:40

Tack för omtanken Znogge.
Jag är inte som förr, men det kan jag ju inte räkna med heller. Glad över Mysingen och att han orkar.

 
Primrose

Primrose

2 september 2021 12:52

Undrar hur det är med dig! Hoppas du mår bra och bara tar det lugnt. Men jag tänker på dig !
Saknar dig och dina inlägg,-)
Ha det gott
Varm Kram Primrose ,-)

http://enrosafluga.blogspot.com

wiolettan

6 september 2021 09:42

Tack Primrose. Dagarna går och jag är glad och känner tacksamhet över att få vara med.
Fint att det finns några som tänker och undrar hur det är, det värmer.
Tack för dina fina rader. Kram och ha det bra.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards