Direktlänk till inlägg 6 juli 2021

Jag känner hur jag gläds över att få finnas till.

Av wiolettan - 6 juli 2021 08:28


”Om det inte vore för kroppen, så skulle jag vara mycket ung”, sa jag till Mysingen igår morse vid frukosten och då jag hade sagt det, så hörde jag själv hur konstigt det lät. Så jag förstår att han brast ut i skratt. Ett gott skratt förlänger, som bekant livet, så det unnar jag honom verkligen.


Vi hade just kommit hem ifrån en liten morgonrunda och då blir jag trött och det värker lite överallt, men inuti är jag fortfarande pigg och alert och även i drömmarnas värld. Undrar varför jag inte känner, eller är gammal, då jag drömmer? Jag springer fortfarande i full fart för att hinna med tåget eller tunnelbanan.


Jag tror att vi människor har fått drömmar och fantasi för att vi ska klara av en del besvärliga saker som kommer i vår väg.


Albert Einstein sa:


Fantasi är viktigare än kunskap.

 


   

Dessa gula rosor lyser verkligen upp vid Tulegatan.


 

Även dessa röda, utmed husväggen.


 

Svanfrun ligger och vilar.


 

Hon har bra utsikt över Lötsjön.  Då jag går där vid Lötsjön så åker mina tankar ofta tillbaka till då jag var ung och jag kunde vistas ute mycket i skog och mark, till lugnet uppe i skogsbackarna. Det var bara fåglars kvitter som hördes i tystnaden.




Jag minnas vill min barndoms sköna stunder, dess muntra lekar och dess fröjd och frid.

Då solen lyste över hoppets lunder och världen log liksom en majdag blid.

Jag minnas vill de glada vänskapsringar, som skingrats sen som frön med stormens vingar.

En hälsning varm till varje barndomsvän. Jag minns dom än.


Jag minnas vill mitt barndomshem det kära. Min mor, min far och mina syskon små.

Där gavs mig kärlek, och där fick jag lära, att till min Gud som till en fader gå.

Vart hjärta som i omsorg för mig vakat, allt ljuvt, allt skönt, allt innerligt jag smakat.

Var lycklig dag, som hört mitt hjärta till. Jag minnas vill.


Var rädda om er och varandra.



 
 
tant Hannele

tant Hannele

6 juli 2021 09:39

jo, visst är det märkligt, ens tankar åldras inte lika snabbt som kroppen... det gäller att vara nyfiken! Jag gör skogspromenader fortfarande, går genom skogen till sonen som bor nära, ett par kilometer.

http://hannelesbibliotek.blogspot.com

wiolettan

6 juli 2021 11:32

Nyfikenheten gör kanske att vi kan hålla oss alerta längre.
De enda skogspromenaderna jag gör är vid Lötsjön. Det är visserligen skog en del runt om, men inga stigar utan riktiga promenadvägar.
Fint att du har sonen som bor så nära så att du kan gå och hälsa på honom.

 
Gunnel

Gunnel

6 juli 2021 11:44

Einstein var en klok man. Jag tror inte vi skulle klara av vardagen utan fantasin. Kram

http://sigrid-gunnelsblogg-blogspot.com

wiolettan

6 juli 2021 21:17

Fantasin är en oerhörd fin tillgång för oss människor.
Jag gillar verkligen Einsteins ord. Kram!

 
Znogge

Znogge

6 juli 2021 11:57

Jag förstår precis vad du menar och hur du känner så fortsätt att känna så. Själen har oftast en annan ålder än kroppen :D

Så fina bilder från er promenad!

Kram och ha en fin tisdag!

http://znogge.wordpress.com

wiolettan

6 juli 2021 21:19

Märkligt att det är så, men det har också sin mening och hjälper oss i livet.
Så är det Znogge, inombords är man yngre på alla sätt.
Tack så mycket. Kram!

 
Ditte

Ditte

6 juli 2021 13:50

Just det uttrycket passar på mig också. Så känns det ofta. Visst är fantasin viktig och kompletteras fint med en dos kunskap.
Så vackra bilder från morgonpromenaden och de andas stillhet. Stillheten som råder innan staden vaknar,
Stort tack för att jag också kunde få följa med.
Varm kram och många tankar till dig

http://https://dittemitti.se

wiolettan

6 juli 2021 21:22

Du känner igen den känslan. Ja, många kanske gör det.
Då jag var yngre fanns inte dessa tankar för då var väl kroppen lite mer i balans med huvudet och känslan i övrigt.
Tack Ditte. Det var en lugn och fin promenad och solen sken, det hade inte hunnit bli så varmt så det var skönt att vara ute.
Roligt att du vill följa med.
Tack detsamma till dig. Kram!

 
Geddfish

Geddfish

6 juli 2021 19:20

Jag blev riktigt rörd när jag läste dina rader, för visst är det så!
Kroppen gör som den vill, men i huvudet är vi fortfarande unga och spräka.
Jag drömmer väldigt ofta och då finns inga problem med något, jag hastar på, traskar och cyklar och umgås med väldigt många och är i min ungdoms fagraste vår.
I verkligheten promenerar och cyklar jag ju också, men med biverkningar.
Men den barnsliga fantasin, den ska vi aldrig släppa!
Varm tänkarkram kära Wiolettan!

http://gerd-geddfish.blogspot.se

wiolettan

6 juli 2021 21:28

Det är så märkligt ordnat men riktigt fint uttänkt egentligen.
Tack Gerd, snällt sagt.
Visst, så är det för mig också, i drömmens värld är vi fortfarande unga. Jag vet inte att jag har drömt någonsin om att jag har varit gammal och skröplig, nej ung och alert och inga problem alls med kroppen. Skönt egentligen.
Jag tycker att du verkar vara en rörlig tjej i dina bästa år, biverkningarna som du skriver kanske inte "syns". Cyklar omkring i ur och skur, vad jag kan förstå.
Fantasi ska vi fortsätta att ha, vårda den ömt.
Tack detsamma till dig, Gerd.

 
Anna-Lena

Anna-Lena

6 juli 2021 19:56

Underbart inlägg!
Så är det ju!
Om inte spänsten hade försvunnit och det börjat göra lite ont här och där, så hade man lätt sprungit en halvmil! Kram!

http://femfemman.blogspot.com

wiolettan

6 juli 2021 21:30

Tack Anna-Lena!
Kan tänka att vi har gjort det.
Som ung var jag bra på att springa, men nu skringer jag aldrig, utom i drömmarnas värld då förstås. Kram!

 
Ingrid

Ingrid

6 juli 2021 22:24

Det är väl tur att man kan få känna sig lite ung i drömmarna i alla fall. Ni har så fina promenadvägar och så fin fru svan är där hon ligger och vilar.
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

 
wiolettan

wiolettan

7 juli 2021 08:31

Det hjälper en hel del, annars vore det kanske lite för jobbigt med drömmarna.
Det är fint vid Lötsjön och kommunen håller det rent och snyggt och med mycket blommor.
Svanar är så vackra fåglar. Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Preciosa

Preciosa

7 juli 2021 10:50

Hej Wiolettan!
Sååå fina bilder! Jo jag känner mig som klen 90-åring men inte i huvudet. Tagit prover i labbet på Turkosen privat i morse äntligen. Skjuts av J. Skyfall precis :-) men skön luft. I morgon sol och 25 gr såg jag.
Snart får jag provsvaren på nätet...oroligt.
Jo jag är tacksam att jag vaknar varje morgon...inte givet.
Kram P ♥♥

http://www.spanienblogg.se/preciosa

 
wiolettan

wiolettan

7 juli 2021 21:24

Det är roligt att ta bilder ute i naturen och att fånga en vacker svan på bild, är trevligt. Tack Preciosa, det var snällt sagt.
90-åring? Oj, det är en hög ålder. Jag hoppas att du inte känner dig så alla dagar, det kanske finns bättre och sämre dagar.
Turkosen? ligger det i Solna Centrum? Hoppas att proverna visar bra värden, det skulle vara toppen.
Idag hade vi verkligen skyfall och vi var ute precis då, blev sjöblöta, fick byta alla kläder då vi kom in.
Sköt om dig. Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
wiper

wiper

8 juli 2021 09:14

Precis samma sa jag till min man i går ;) då hade man svävat fram. Jag håller med dig ang detta med drömmar. Dom betyder nåt

vilka fina blombilder. Vad härligt att få se en svan det har jag inte sett på länge. När vi hade eget hus så kom svanarna upp på land och hälsade på oss.

Det ser så fint ut runt Lötsjön. Jag blev så rörd av dina sista rader så en tår kom fram och minnena sköljde över mig som ett vattenfall. Tack!

Ha en skön torsdag
kramar från Malin

http://wiper.bloggplatsen.se

wiolettan

9 juli 2021 11:05

Då känner vi lika där, på något sätt.
I drömmarna verkar man gå igenom en hel del som hänt i livet, för mig kommer det om och om igen.

Tack Malin. Svanar är ståtliga fåglar, men de är på sin vakt nu för de har ungar.

Det är fint vid Lötsjön och mycket rogivande att gå där. Sjöfåglarna är så tama, de är vana vid människor och går knappast undan då man kommer och går.

Det är många tankar som kommer då vi tänker tillbaka på barn och ungdomsåren, både på ont och gott.

Tack för dina fina ord. Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards