Direktlänk till inlägg 1 juli 2021

Det sista från Arboga.

Av wiolettan - 1 juli 2021 08:18


Tänkte att jag skulle visa lite flera bilder ifrån Arboga, denna gamla fina stad. Det har funnits bebyggelse i Arboga sedan 900-talet. Den blev en stad på 1200-talet.


  

Här var det troligen någon inspelning på gång. Den som filmade går sist, som ni kan se. De andra är klädda som förr i tiden.



 

Arbogaån.



 

Den gamla bron över Arbogaån.


 

Mycket järn exporterades ifrån Arboga.


    

Vid en pizzeria, tror jag det var, satt en katt. Jag pratade lite med den, ni ser, öronen bakåt och den lyssnar.


 


Men, så steg den upp och kom emot mig, då slutade jag prata med den, vis av erfarenhet. Vill inte att katten skulle följa med oss, den verkar ha det så bra där den var.



   


Heliga Trefaldighets Kyrkan var öppen så vi gick in och möttes av en mycket välkomnande man som visade och förklarade allt vi ville veta om kyrkan. Den blev färdig under 1300-talets början. Sedan har den byggs på och om under tider som gått.


   


På grund av Coronan så hade kyrkan inte kunnat ha vanlig konfirmationsavslut. Men de hade löst det på det sättet att en konfirmand i taget fick komma in i kyrkan och för sina familjemedlemmar visa och berätta vad de under terminen hade lärt sig. Det tog en hel söndag, men blev helt Coronasäkert.



 


Här ser ni hur plakat och ritningar var uppsatta utefter bänkraderna. Jag vill lova att det var mycket intressant och lärorikt.


Ljuskronorna som ni ser två stycken, är gåvor till kyrkan. De är av mässing och är de största i Nordeuropa.


   


Utanför kyrkan står Engelbrekt staty. Han gästade  bland annat Arboga och höll möte där. Dit kom många berömda personer ifrån hela landet för att smida planer mot den dåvarande kungen. Detta möte ses som Sveriges första riksdag och kallas för Arboga mötet. Statyn av Carl Eld, sattes upp 1935, vid riksdagens 500-årsjubileum.



 


Utanför kyrkan finns också en minnessten över Lasse-Maja.


Den rikskände stortjuven Lars Larsson Molin begravdes här 1847. Han blev känd som Lasse-Maja, eftersom han utförde många av sina kupper klädd som kvinna.



 

I  lobbyn på hotellet, fanns en spegel, där det syns att vi har varit i Arboga.


Idag har vi lite svalare väder och det känns bra. Värmen som har varit är lite för mycket för mig. Vi har tänkt att åka "hem" till Ångermanland till min 80-årsdag, men det verkar som om värmen sätter stopp för dessa planer. Vi får ser.


Var rädda om er och varandra.







 
 
Gunnel

Gunnel

1 juli 2021 11:51

Det är så vackert med gammaldags kläder. När jag såg bilden med huset såg det först ut som om händerna lyfte upp det, men sen såg jag att jag blev lurad. Kram

http://sigrid-gunnelsblogg-blogspot.com

wiolettan

1 juli 2021 16:35

Håller med dig, de verkar så "rejäla" på något sätt.
Roligt att du såg detta i bilden, beträffande händerna. Jag märkte inte det då jag fotograferade. Kram!

 
Geddfish

Geddfish

1 juli 2021 12:31

Jag pratar gärna till katter, men det blir inte så ofta. Inte många som har utekatter i hyresrätterna.
Jag kan inte säga att jag känner igen mig i Arboga, men har åkt igenom flera gånger. Min mamma var från Sala. Det är ju Västmanland.
Alltid intressant att besöka kyrkor. Det var ena mäktiga ljuskronor! Vackra.
Roligt att ni kunde göra den här resan. Hoppas ni kommer till dina hemtrakter också. Är det som idag, så är det bra åkväder. Här är bara 14 grader och mulet.
Varm kram och var rädd om dig!

http://gerd-geddfish.blogspot.se

wiolettan

1 juli 2021 16:42

Jag pratar nästan alltid med katter, om jag träffar på några. Ofta är de goda lyssnare och det vet vad de vill, så vill de inte lyssna så går dom. Härliga djur.
Arboga är en liten men trevlig stad och det finns mycket äldre hus där också.
Sala, det är också en liten trevlig stad.
Vi brukar, på våra resor försöka att få titta in i kyrkor, men inte alla är öppna.
Ljuskronorna är så mäktiga, bilden blev inte så bra, de var pampigare i verkligheten.
Ja, vi får hoppas att vädret svalnar något. Idag var det härligt på morgonen, men nu känns det varmt igen och solen lyser.
Tack Gerd och detsamma önskar jag dig. Kram!

 
Ingrid

Ingrid

1 juli 2021 12:38

Så roligt med bilder från Arboga. Där har jag min kusin Göran och i Arboga kyrka har jag varit på bröllop. Det var kusin Görans dotter som gifte sig och då var Åke och jag med som enda släktingar från Görans sida.
Ha en fin torsdag!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

wiolettan

1 juli 2021 16:46

Aha, då känner du till Arboga och kanske känner igen något på bilderna.
Trevligt att ha detta som minne, kan jag tänka mig. Att vara på bröllop är ju trevligt och minnesvärt brukar det vara också. Liten mysig stad att gifta sig i.
Tack Ingrid, detsamma. Kram!

 
Anna-Lena

Anna-Lena

1 juli 2021 14:50

Tack för turen i Arboga. Vackert med vatten. Bra sätt att ordna en annorlunda konfirmation.
Engelbrekt var tydligen i våra trakter och brände borgar också. Finns en gammal bortrest som ödelades av hans mannar. Opensten.
Kul och fin bild på er! Kram!

http://femfemman.blogspot.com

wiolettan

1 juli 2021 16:49

Det var en fin liten å och det var så mysigt att vandra där nere vid stranden.
Verkligen en annorlunda konfirmation. Där hade de tänkt till på bästa sätt för att minska smittorisken. Det blev också mycket populärt, både av ungdomarna och deras föräldrar.
Jaså, Engelbrekt var där också och ställde till det? Det var en hel del sådant i Sverige, förr i tiden.
Tack för det, Anna-Lena. Kram!

 
tant Hannele

tant Hannele

1 juli 2021 16:37

första bilden såg ut som om ni var utomlands... mycket som häner i den fina staden.

http://hannelesbibliotek.blogspot.com

wiolettan

1 juli 2021 16:50

Kanske det, men inte denna gång, vi har inte vågat åka utomlands nu på flera år.
Men, Arboga var sevärd också.

 
Ditte

Ditte

1 juli 2021 16:51

Stort tack för besöket i fina, gamla Arboga. Härliga bilder. Har varit här några gånger både privat och i resejobbet och det är en stad att gärna återkomma till. Mycket historia finns här och Engelbrekt och den första riksdagen inte minst.
Så bra man löst detta med konfirmationsundervisningen här. Klart nytänkande som fungerade fint.
Hoppas innerligt att värmen avtar så att det blir möjligt för er att åka hem till Ångermanland när du fyller jämt.
Många tankar och en stor kram

http://https://dittemitti.se

wiolettan

1 juli 2021 17:17

Trevligt att du var med.
Kan tänka mig att även denna stad inte var någon obekant stad för dig som reser så mycket.
Då har du guidat där i Arboga och känner till mycket kan jag tro, mer än vi kanske han se och upptäcka. Men Mysingen är också bra på att hitta sevärdheter som är intressanta att kolla in.
Visst var de kluriga där i den kyrkan. Det var ju också så trevligt och roligt för ungdomarna att visa upp vad de har sysslat med. Det var så många dikter skrivna där.
Ja, hoppas värmen avtar så att ett besök blir möjligt, 2 år sedan senast vi var där. Vi får se.
Tack detsamma Ditte. Kram!

 
Znogge

Znogge

1 juli 2021 18:03

Det var verkligen fina bilder från vackra Arboga. En stad väl värd att besöka förstår jag!

Kram och god kväll!

http://znogge.wordpress.com

 
wiolettan

wiolettan

1 juli 2021 21:11

Det var en fin liten stad och rogivande omgivning. Lugnt och skönt, precis vad vi behövde.
Tack, detsamma önskar jag dig. Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
wiper

wiper

2 juli 2021 10:50

Sen vi flyttade till Hallstahammar så har vi varit många gånger i Arboga. Känner igen det mesta. Så fina härliga bilder. Det ligger ju inte långt ifrån oss

Vad kul att ni dök på en filminspelning. Det såg fint och stort ut inne i kyrkan. Ser att jag missat detta med Lasse Maja så tack för tipset. Skall söka upp detta nästa gång vi åker dit

Vad roligt att få se er båda i spegeln. Det är verkligen en tryckande tropisk värme nu

Var rädda om er ni båda också

Ha en skön fredag
kramar från Malin

http://wiper.bloggplatsen.se

wiolettan

2 juli 2021 21:19

Hallstahammar, ja där åkte vi, tror bara förbi.
Roligt att du känner igen platserna på mina bilder. Det är en liten, men trevlig stad, Arboga

Ibland ska man ha tur och det var roligt att se dessa skådespelare i sina ålderdomliga kläder.

Kyrkan är fin inuti och stor och det fanns så mycket att fota där, men jag var så inne i mannens berättelse om konfirmanderna så det blev inte mycket fotograferat.
Jag visste inte heller om att Lasse-Maja hade ett minnesmärke där.
Ja, vi fastnade på bild denna gång.

Vi har det också så varmt här, riktigt jobbigt är det.
Tack och detsamma till er två. Kram.

 
Preciosa

Preciosa

2 juli 2021 12:23

Hej Wiolettan!
Fint att se bilderna från Arboga! Vackert och så fin kyrka.
Man blir riktigt allmänbildad av att läsa bloggaar :-)
Aldrig varit där.
Varmt här hemma. Jobbigt. Hann skriva en ny blogg efter du skrev.
Kram P ♥♥

http://www.spanienblogg.se/preciosa

wiolettan

2 juli 2021 21:22

Hej Preciosa!
Det är en fin kyrka och jag tycker mycket om att besöka olika kyrkor. Finns så många olika, de mycket gamla är intressantast.
Ja, visst är det så, vi får lära oss en hel del och sedan är det ju trevligt också.
Håller med dig, det är för varmt men kanske blir det svalare i nästa vecka.
Ska kolla in hos dig, då jag kan. Kram!

 
Amisa

Amisa

2 juli 2021 20:59

Tack fina Wiolettan, nu har vi lärt oss massor om Arboga och Sveriges historia! Det ser väldigt mysigt ut i Arboga och vad härligt att ni kom iväg på utflykten som Mysinge hade planerat för er.

Ha det bra och ta hand om er! Kram!

http://min-inre-vagvisare.bloggagratis.se

wiolettan

2 juli 2021 21:25

Ja, lite information och mycket av det visste inte jag innan vi var där. Det är trevligt att upptäcka och lära sig mer och mer om Sverige.
Det var skönt att vi kom iväg och kunde genomföra resan, då var det inte så varmt som nu.
Tack snälla Amisa. Sköt väl om dig. Kram!

 
Lena

Lena

5 juli 2021 22:40

Du har så rätt, som i vår stadskärna, så många affärer som stängt, inte minst nu när pandemin fick ytterligare flera att slå igen, men Arboga är ändå vackert med en massa historia *hjärta*
Må så gott finaste *hjärta*

http://frallorna.bloggplatsen.se

wiolettan

6 juli 2021 08:28

Det är tråkigt med alla dessa affärer som tvingats att stänga. Det är mysigt att gå i små affärer och de påminner lite om som det var förr, innan dessa stora köpcentra.
Jag visste inte mycket om Arboga innan vi var där, nu vet jag en hel del.
Tack snälla Lena och detsamma önskar jag dig.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards