Direktlänk till inlägg 8 oktober 2020

Ett brev och dess innehåll.

Av wiolettan - 8 oktober 2020 09:31


Det damp ner ett brev i brevlådan. Det är inte ofta det händer, utom till jul och födelsedagar förstås. I alla fall brev som inte är ”affärsbrev”, de som man ser utanpå att det är ifrån någon myndighet eller liknande. Senaste gången jag fick ett mer personligt brev var för några veckor sedan då Bosse Lidén  sände mig en lott, som jag vann på också, hade ju haft tur att vinna en tävling hos honom.


Men nu, helt oväntat ett brev, spännande, tänkte jag och skyndade mig att öppna det.


Jaha, nehej, det var inget roligt alls. Ett brev ifrån min tandläkare som ville jag skulle komma dit i mitten av oktober, nästa vecka alltså.  Vågar jag det?


Jag har här på bloggen berättat om att min tandläkare som jag har haft i över 35 år, helt plötsligt försvann för några år sedan.  Nu visste jag inte var jag skulle gå då en tand gick av. Jag klarade mig så jag lät det bero tills en annan tand gick sönder. Det var gamla lagningar sedan min tonårstid. En bekant tipsade om en tandläkarmottagning som hon tyckte var bra så jag vände mig dit och han skulle fixa allt, för 22.000:- Det låter ju inte klokt, så dyrt. Men allt behövdes inte ordnas till nu, men mina gamla lagningar skulle förr eller senare rasa, menade han. Så jag nappade på erbjudandet och började min behandling. Tandläkarskräcken låste jag in tillfälligt, så gott det nu gick.


Efter fyra behandlingar bröt Corona epidemin ut och mottagningen stängdes. Efter ett tag hörde jag att de hade öppnat igen, men att de inte behandlade personer i riskgrupp och jag betalade då in 10.200:- vilket var det som jag dittills var skyldig. Nu har det gått ett halvår och brevet dök upp, med en inbokad tid till mig.


Känns olustigt på grund av att smittan har satt fart igen. Har några dagar till att fundera på.


Vad gör jag?  Ska jag ta den inbokade tiden?



Läraren till eleven:



”Kila nu iväg till tandläkaren, Stina. Du ska inte vara rädd.

Bit ihop tänderna ordentligt, så ska det nog gå bra”.



 
 
Primrose

Primrose

8 oktober 2020 11:29

Jadu jag vet inte. Jag skulle ju tro att det är säkert, men.
Jag förstår att du känner en tvekan. Inte lätt. Är det inget du har besvär med så att det känns (obehagligt )så kanske du ska avvakta.
Själv känner jag mig så tom i huvudet,-)
Ha det jättefint Varm Kram Primrose ,-)

http://enrosafluga.blogspot.com

wiolettan

9 oktober 2020 08:51

Det är svårt och jag velar hit och dit. Tror att de måste ha det säkert, annars blir det inte trevligt, för någon.
Jo, jag har besvär, det verkar inte gå över, så därför borde jag gå, annars hade jag ringt återbud direkt.
Du har mycket att stå i och då kan det ibland kännas så. Hoppas att allt reder upp sig till det bästa. Tack detsamma. Kram!

 
Ingrid

Ingrid

8 oktober 2020 12:06

Nog borde man kunna räkna med att en tandläkarmottagning är coronasanerad när man kommer dit? Jag gjorde själv ett besök på försommaren och fick en tid när det inte var några andra patienter i väntrummet. Jag tyckte att det kändes tryggt!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

wiolettan

9 oktober 2020 08:53

Jag tycker också så, visst borde det vara säkert att besöka dom. De vet ju dessutom att jag är i dubbel riskgrupp, så att säga.
Jättebra att det inte var några andra besökare i väntrummet vid ditt besök. Då känns det säkrare. Kram.

 
wiper

wiper

8 oktober 2020 12:46

Grattis till att du vann på en tävling hos Bosse, vad kul. Jag har också dragit mig för att gå till tandläkare och tandhygenist jag som gått varje år. Det känns så oroligt så jag förstår dig.

Dom har antagligen full utrustning på sig. Ja du skall man göra nåt stort så är det vansinnigt dyrt. Det beror på hur akut det är med dina tänder. Jag själv avvaktar fast jag skulle behöva en bettskena.

Ha en fin torsdag
kram från Malin

http://wiper.bloggplatsen.se

wiolettan

9 oktober 2020 08:59

Tack så mycket Malin. Det är alltid trevligt att tävla, så´n är jag.
Har man inte besvär med sina tänder så kanske det är idé att avvakta. Men, det är svårt detta.
Det är ju viktigt med våra tänder, men vad gör man.
Full utrustning? Ja, de har säkert visir, munskydd och handskar. Ujuj.
Dyrt blir det, skönt att man får en del av summan.
På ena sidan känns det som om det är mer än akut, vill gärna få det fixat.
Trevlig fredag och kram till dig, Malin.

 
Anna-Lena

Anna-Lena

8 oktober 2020 16:03

Tycker att du ska avvakta. Har du inte ont i tänderna, så är det ju ingen ko på isen.

http://femfemman.blogspot.com

wiolettan

9 oktober 2020 09:00

Det är ju det jag har, ont på ena sidan och speciellt en tand, den som har gått av.
Jag velar och tvekar.

 
tant Hanneles bokparadis på Hisingen

tant Hanneles bokparadis på Hisingen

8 oktober 2020 16:46

vet inte hur din mun ser ut... men tandläkaren har visir och de släpper inte in folk som är förkylda eller nåt. Folktandvården har vakt" utanför.

http://hannelesbibliotek.blogspot.com

wiolettan

9 oktober 2020 09:03

Nej, det är svårt att veta, vet knappt det själv men en tand är besvärlig i alla fall.
Det låter bra, jag hoppas att de är lika försiktiga hos min tandläkare.
Vakt? Men, det är kanske bra.
Här har de kodlås, så man får ringa upp ifrån gatan innan de öppnar dörren.

 
Znogge

Znogge

8 oktober 2020 17:47

Med tanke på att smittan ökar igen, främst i Stockholm så hade jag avvaktat ett tag, förutsatt att du inte har ont förstås.

Kram

http://znogge.wordpress.com

wiolettan

9 oktober 2020 09:05

Det ökar visst en hel del i Stockholms trakten, men nu mest hos medelålders personer. Det gäller fortfarande att vara försiktig.
Jag har ju lite ont, så det känns som om jag inte borde vänta, om det är säkert att gå dit.
Kram!

 
Anki

Anki

9 oktober 2020 05:25

Grattis till vinsten hos Bosse - den hade jag missat!
Svårt att ge ett råd, men har du inga besvär, så kanske du kan vänta lite med tanke på att smittan verkar vara på rejäl uppgång i Stockholmstrakten.
Önskar dig en bra fredag!
Kram

http://ankisbildblogg.wordpress.com

wiolettan

9 oktober 2020 09:08

Tack så mycket Anki. Det var roligt att vinna en tävling. Jag älskar ju spel och tävlingar och då är det alltid ett plus att vinna.
Jag har själv lutat åt det hållet, att avvakta på grund av nuvarande läge, men, så det att det har börjat störa och värka i den tanden som har gått av.
Tack och detsamma till dig. Kram!

 
Bosse Lidén

Bosse Lidén

9 oktober 2020 09:53

och där försvann allt jag skrivit till dig. Hade glömt bort att det kunde hända.
Skriver därför supersnabbt. Förstår det där med att gå eller inte gå till tandläkaren. Jag är i samma sits som du och har valt att avstå.
Kul att du vann på lotten.
Hoppas du har lust att tävla/leka i november.
Hoppas jag hinner bli vän med allt nytt på min blogg. Blev totalt överraskad i söndags och har inte haft någon blogglust efter det.
Kram

http://gotlanduppochner.com

wiolettan

9 oktober 2020 10:43

Typiskt. Som jag skrev förra gången så blir jag nyfiken på vad det var som du skrev.
Prova att skriva in texten någon annanstans och kopiera in den sedan, det brukar jag få göra om jag ska skriva långt på en kommentar hos någon på Bloggplatsen.
Så du avvaktar tandläkarbesöket, kanske klokt. Men det känns inte bra då det gör ont, inte farligt ont, men det molar och kör ibland, kanske blir det värre och de måste dra ut tanden om jag väntar för länge, eller rotfylla, det tycker jag inte om.
Ja, alltid roligt att tävla och roligare blir det om jag vinner.
Lust har jag att tävla, och kommer säkert att göra det i den mån som jag orkar. Det ska bli spännande.
Jobbigt då det blir ändringar på bloggen. Vad är det dom har gjort för något där du bloggar?
Måtte lusten komma tillbaka. Kram!

 
Ditte

Ditte

9 oktober 2020 14:47

Visst blir man förvånad när det kommer brev. Och att få brev från Bosse är ju alltid trevligt. Grattis i efterskott. Måtte ha missat detta. (Har också haft den turen några gånger.) Men nu var det ju ett annat brev du fick.
Vet inte riktigt hut jag skulle göra och det är svårt att råda. Jag har ju besökt en del läkare under tiden och har aldrig tvekat.
Frågan är om du har ont eller besvär och har du det kanske det är bra att få det ordnat. Men om inte borde det kunna vänta. Å andra sidan om det blir besvär hur länge skulle du då få vänta på en ny tid.
Du kanske får skriva en + och - lista för dig själv.
Lycka till.
Stor kram

http://https://dittemitti.se

wiolettan

9 oktober 2020 21:45

Det var mycket trevligt att få brev från Bosse, jag blev jätteglad.
Tack så mycket Ditte.
Till läkare måste man tyvärr gå ibland och jag har också varit tvungen att gå till min läkare under denna period.
De tog feber på oss innan vi fick gå in i väntrummet.
Ja, jag har ont ibland, fast inte mycket, men det behöver tas om hand, helt klart.
Vi har ju heller ingen aning om hur länge denna pandemi håller på eller när ett bra vaccin kommer.
Bra tips om plus och minus.
Tack så mycket. Kram!

 
Tove Olberg

Tove Olberg

9 oktober 2020 15:30

Grattis till vinst hos Bosse!
Om du kan så tänker jag vänta, men det är nog så att de kommer vara skyddsklädda för dig. Avbokar du så tror jag inte du behöver vänta länge om du får ont, då blir det ju akut med mina mått mätt. Är själv i ett avvaktande läge, fick rådet att vänta om jag inte hade ont.
Hoppas allt gott med dig och för dig!
Haft en liten blogg och besökpaus men rulla på nu igen: God fredagskväll åt er!
Varm kram

http://blandar.bloggo.nu

wiolettan

9 oktober 2020 21:49

Tack så mycket.
Jag borde kanske inte vänta, tänderna är viktiga.
Som du skriver, visst borde de ha skyddskläder som visir och handskar på sig.
Det är svårt detta att veta vad som blir rätt, och eller fel.
Pandemin kan ju hålla på länge och då blir det mer än besvärligt.
Tack Tove.
Roligt att du har kommit tillbaka. Ska titta in till dig. Kram.

 
Preciosa

Preciosa

10 oktober 2020 10:58

Hej Wiolettan!^
Ja gå eller inte gå till tandis. Jag gick ju i Torre. Han hade förstås munskydd och man fick vara ensam där, ingen i väntrummet. Handsprit användes och jo jag har ännu inte fått viruset. Visir är nog svårt att ha om man ska kunna vara nära och fixa i gapen :-)Tror nog de är säkert.
Kram P ♥♥

http://www.spanienblogg.se/preciosa

wiolettan

11 oktober 2020 21:24

Hej Preciosa!
Det låter bra att din tandläkare hade munskydd och ingen kö i väntrummet. Hoppas att det blir så för mig också.
Fint att du har sluppit eländet, det får vi vara glada och tacksamma över.
Visir? Det har du nog rätt i, svårt att jobba då kanske. Kram!

 
Lena i Wales och Spanien

Lena i Wales och Spanien

10 oktober 2020 14:08

Inte lätt att avgöra vad som är säkert idag och med tandläkarskräck blir det inte lättare.
Jag tror du kommer att göra ett klokt beslut, vilket det än blir.
Lycka till och en skön helg!

http://lenaiwales.wordpress.com

wiolettan

11 oktober 2020 21:26

Den där tandläkarskräcken gör att det känns dubbelt upp. Men, huvudsaken är ju att jag inte blir smittad av något elände.
Hoppas verkligen att du har rätt.
Tack så mycket och ha en skön vecka som kommer.

 
Gunnel

Gunnel

11 oktober 2020 11:33

Om jag inte haft jätteont hade jag nog avvaktat, men jag tror inte att mottagningen sänder ut en kallelse om de inte anser att det är säkert att besöka dem. Kram

http://sigrid-gunnelsblogg-blogspot.com

 
wiolettan

wiolettan

11 oktober 2020 21:33

Jag har inte jätteont, men det är lite besvärligt måste jag säga, men jag skulle kunna avvakta.
Du kan ha rätt och det hoppas jag verkligen. De har ju hunnit med att lära sig hur de ska säkra mottagningen.
Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Amisa

Amisa

12 oktober 2020 00:49

Om du har ont i tänderna bör du gå dit! Väntar du blir det kanske en inflammation i någon tand och då blir hela ditt immunförsvar nedsatt och risken att få Corona kan väl då tänkas att den ökar?

http://min-inre-vagvisare.bloggagratis.se

wiolettan

14 oktober 2020 09:40

Inflammationer i tänderna är inte att leka med. Hörde om en tandläkare som hade fått det och så hade inflammationen gått ner till hjärtat. Han blev jättesjuk, tillbringade en lång tid på sjukhus.
Bäst att ta tjuren vid hornen, som ordspråket säger.

 
Gun

Gun

13 oktober 2020 22:24

Grattis till lotten från Bosse . Har du inte ont i tänderna ska du nog fundera en extra gång om du verkligen ska gå dit med tanke på att det ökar igen med Corona . Var rädd om dig. Kram gun

http://anthilias.bloggplatsen.se

wiolettan

14 oktober 2020 09:42

Tack så mycket Gun.
Jag har ju lite ont, inte mycket men det molar och "har sig" ibland.
Bäst att göra slag i saken och få det kollat.
Coronan har kommit tillbaka lite varstans i vårt land och även i Stockolmstrakten har det ökat.
Tack detsamma till dig. Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards