Alla inlägg den 30 oktober 2019

Av wiolettan - 30 oktober 2019 09:00


Jag gav er en fråga för några dagar sedan, här på bloggen, som jag undrade om ni visste svaret på.


Visade en bild som mysingen hade fotat av en sten där det finns ett minnesmärke över "stortjuven" Lasse-Maja.


Lasse-Maja föddes 1785 i Ramsbergs socken i Västmanland. Avled i Arboga 1845 och det är där minnesstenen finns. Så Ditte, du hade rätt, att stenen finns i Arboga men han föddes inte där.


Lasse-Maja var på stöldturnéer, lite varstans,  Stockholm och Örebro bland annat. Han hette egentligen Lars Larsson och fick sitt smeknamn beroende på att han tyckte om att klä ut sig till kvinna och levde också som kvinna i vissa perioder. Han tog sig namnet Lars Molin då han var 24 år.


Klädde också ut sig för att bättre undkomma polisen, då han gjorde sina stöldräder.  Han hade en relation, en tid, med en torpartjej vid namn Maja, som han också gömde sig hos. Kanske därav namnet. Han greps många gånger men lyckades ofta rymma.


Sista stora inbrottet gjorde Lasse-Maja tillsammans med några kompisar i Järfälla kyrka 1812, där de stal kyrksilvret. Han dömdes då till livstids fängelse och sattes på Karlstens fästning, som ligger i Marstrand. Satt där i 26 år.


Blev benådad av dåvarande kung 1838. Det sägs att det berodde på att konungen uppskattade Lasse-Majas färdigheter i köket så mycket. Men troligen var det för den uppmärksamhet som väcktes genom att han skrev en bok om sitt liv.


Efter att Lasse-Maja hade fått sin frihet åkte han runt i Sverige och pratade om sitt liv och leverne. Han bodde och arbetade även på sin gård, som han hade utanför Arboga. Där han också avled.



 

Vår lilla novemberkaktus är några dagar för tidig i sin blomning.



 

En Saintpaulia som mysingen fick igår för att han så förtjänstfullt underhöll SPF-medlemmar vid en tisdagsträff i samlingslokalen. Han spelade skivor, visade film och berättade om  Ulla Billquists liv.


Som Znogge så rätt påpekade i sin kommentar, ingen Saintpaulia utan en Cyklamen. Fel av mig. Jag är inte bra på växter.


Ojdå, nu måste vi strax iväg till vår sångövning. Ha en finfin dag.



Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards