Direktlänk till inlägg 30 juli 2019

Öster om Vättern.

Av wiolettan - 30 juli 2019 16:00


Nu har vi haft över plus 30 grader i flera dagar. I förrgår var det över 32 grader varmt och det tar på. Kan inte sitta vid datorn så mycket för den är inte bärbar och den står i ett rum som har sol en stor del av dagen. Men, idag känns det bättre. Plus att vi äntligen har fått regn.


   

På vår resa söderut, i vårt fina land, som jag har berättat lite om i några blogginlägg,  besökte vi Vadstena. Den staden för tankarna till heliga Birgitta och klosterkyrkan, som ligger vid Vättern.


 

Heliga Birgitta var den första personen ifrån Norden som helgonförklarades av påven.


Hon föddes år 1303 i Uppland. Hon kom från en förnäm släkt, hennes mamma var släkt med kungahuset.  Birgitta ville bli nunna, mycket tidigt, men fick inte för sina föräldrar utan blev bortgift vid 13 års ålder med en fem år äldre riddare och fick med honom 8 barn. Trots att hon var emot att gifta sig, så blev äktenskapet lyckligt.



   

Klosterkyrkan,  är bland de större medeltida kyrkobyggnaderna i Sverige och invigdes 1430.


   

Denna dörr in till kyrkan fascinerade mig. Jag har varit i väldigt många kyrkor, otroligt många, men aldrig varit med om att porten har öppnats då man närmar sig. Precis som i ett varuhus.



 

Taket, så vackert, valvtak. Ett stjärnvalv av tegel som bärs upp av åttkantiga kalkstenspelare. Ett kryssvalv finns i brödrakoret.


 

Det är en stor och fin kyrka. Här syns den "porträttlika Birgitta". Troligen ett italienskt arbete. På det lilla trädet till höger på bilden är bönelappar uppsatta,  som människor har nedskrivit sina böner på, vilka tas med i gudstjänsten. Hela tiden som vi var där var det en organist som spelade psalmer. Det kändes högtidligt.



 

Den heliga Birgittas relikskrin och andra anonyma helgonreliker. Hon avled 1373.   Ni kanske känner till Birgittas bön:

Herre, visa mig vägen

och gör mig villig att vandra den.




 

Efter Vadstena besöket, åkte vi vidare, gamla vägen genom Ödeshög och Gränna. Vi kom så småningom till Haurida kyrka och Åsens by. Haurida kyrka ligger i Linköpings stift och byggdes troligen i slutet av 1200-talet. Alltså en mycket gammal träkyrka. Väl värt ett besök. (Fast det inte där var någon dörr som öppnades automatiskt.



 

Det är så vackert att åka genom detta landskap, inte stressa utan njuta av vyer och utsikter, båtar på vattnet.



 

Vid Åsens by, några km därifrån, besökte vi en av de gamla gårdarna, numera vandrarhem med café, och åt där lite lunch. Åsens by är ett kulturreservat och består av 3 gårdar där alla hus finns på sina ursprungliga platser, med hagar och odlingsmark. Här vill man visa oss hur en småländsk by kunde se ut i början av 1900-talet, så än idag bedrivs jordbruket manuellt med häst och enkla redskap. Tiden verkar stå stilla, någonstans i början av 1900-talet.


 

Den som ville kunde vissa tider åka hästskjuts. Här står hästen snällt och väntar och folk började samlas och satte sig uppå vagnen, viken inte syns här på bilden, bara skakeln.


Vi fortsatte sedan till Stjärneborgs muséer, som har öppet bara några timmar med visning på sommarsöndagar. Mysingen hade planerat det besöket sedan flera år.



 
 
Ingrid

Ingrid

30 juli 2019 17:18

Så vacker klosterkyrkan är och vilket fint tak!
Det är fina bygder ni åkt igen.
Ha det så gott!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

 
wiolettan

wiolettan

30 juli 2019 17:42

Det är en vacker kyrka och stor inuti, men jag fick ingen bra bild. Det var folk som gick och jag fotar inte gärna människor så där utan vidare. Taket var ovanligt och fint.
Runt Vättern är det vackert att åka, en fin väg, mycket att se. Kram.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Anki

30 juli 2019 18:51

Vadstena är en så fin stad att vandra runt i och den stora klosterkyrkan är absolut värd ett besök ... den är så vacker!
Åsens by har vi besökt ett par gånger - riktigt trevligt att gå runt där! Kyrkan i Haurida är fin, men tyvärr var den inte öppen när ja var där, men däremot var den gamla lanthandeln öppen - finns den kvar?
Tack för utflykten ... kul att få följa med!
Kram

 
Anki

Anki

30 juli 2019 18:53

Hm ... jag igen - jag var visst lite snabb och glömde fylla i ...

http://ankisbildblogg.wordpress.com

 
wiolettan

wiolettan

30 juli 2019 19:19

Håller med, Vadstena är en finfin liten stad med en hel del hus och byggnader att titta lite extra på.
Klosterkyrkan tyckte jag om att gå och vandra i och samtidigt höra organisten spela den ena psalmen efter den andra på orgeln.
Stämningsfullt. Det var många detaljer i kyrkan som jag inte har berört här, men den är väl värd ett besök.
Åsens by med sina gamla anor, nostalgi åter igen.
Vet ej om lanthandeln var öppen, jag frågade nu mysingen och han sa att min ork tog slut. Ja, så kan det ha varit.
Var så god Anki, roligt att du ville vara med.
Undrar vad det var du glömde fylla i? Kram till dig.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
wiolettan

wiolettan

30 juli 2019 19:22

Aha, nu förstår och ser jag vad du glömde fylla i. Du var snabb att upptäcka det.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Preciosa

Preciosa

30 juli 2019 19:25

Hej Wiolettan!
Vilken utflykt! Jag är ju uppvuxen i den by där Den Heliga Birgitta anses född. Finns (fanns) en grotta med altare där som var spännande samt en stor minnessten nere vid järnvägsstationen. Folk kom till byn och kollade från hela världen :)
Vacker kyrka i Vadstena och även i Åsens by!!
Kram P ♥♥

http://www.spanienblogg.se/preciosa

 
wiolettan

wiolettan

30 juli 2019 19:35

Ja, det var en utflykt som jag verkligen kan njuta av, så här i efterhand också.
Aha, är du född där. Jag har inte varit på den platsen, så det återstår också.
Heliga Birgitta verkade ha varit en ödmjuk och populär kvinna.
Kram till dig Preciosa.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Znogge

Znogge

30 juli 2019 20:16

Jag har aldrig varit i Vadstena men jag skulle gärna åka dit. Historian om den heliga Birgitta är mycket intressant så Klosterkyrkan hade jag gärna besökt. Men så udda med en självöppnande dörr i en kyrka. Det tror jag aldrig att jag har hört talas om tidigare.

Kram

http://znogge.wordpress.com

wiolettan

30 juli 2019 20:36

Det var mitt första besök i Vadstena och för mig var det intressant.
Heliga Birgitta hade ett annorlunda liv och gjorde mycket gott för sina medmänniskor och Klosterkyrkan var sevärd, verkligen, annorlunda på något sätt.
Dörren, ja du må tro att jag blev förvånad då den helt plötsligt öppnades "av sig själv".
Kram.

 
Hanneles bokparadis

Hanneles bokparadis

30 juli 2019 20:29

varmt i England också, fin gammal kyrka.

http://https://hannelesbibliotek.blogspot.com

 
wiolettan

wiolettan

30 juli 2019 20:39

Det verkar vara varmt i en stor del av Europa. Träffade ett par ifrån Frankrike som åkte därifrån, för varmt.
Mycket fin kyrka och sevärd.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Ditte

Ditte

31 juli 2019 17:42

Vilken fin resa ni var ute på. Och Vadstena i sig är ju en så fin stad. Har varit här några gånger och en gång bott på Vadstena klosterhotell. Så behagligt.Vadstena klosterkyrka är väldigt sevärd i sig och historien om den heliga Birgitta är ju väldigt speciell. Var här en midsommar för några år sedan, då på jobbresa, och vi hade en så fin guidad tur i hela klosterområdet. Minnesvärd.
Och visst är det fint att ta de gamla vägarna och ta in det vackra som Sverige verkligen kan erbjuda oss.
Vackra bilder från en vacker trakt.
Önskar dig fortsatt fina dagar och jag tycker också det är skönt med svalare väder.
Tankar till dig och stor kram.

http://https:/dittemitti.se

wiolettan

31 juli 2019 21:09

En fin resa som mysingen hade lagt upp resrutten och en hel del sevärdheter på. Han älskar att planera och göra resan även i förväg.
Vadstena hade jag aldrig varit till så bara det var nytt, plus detta med klosterkyrkan och alla fina omgivningar där, sevärt både ute och inne.
Hon var en speciell person också Birgitta, vad jag kan förstå.
Småvägarna är bäst, mindre stressig trafik, ja lugnare och så att det är mycket att titta på under resans gång.
Tack så mycket Ditte.
Idag har det varit "lagom" med väder, i min smak. Lättare att röra sig om det inte är så varmt.
Detsamma till dig.

 
geddfish

geddfish

31 juli 2019 20:20

Tack för att jag fick återuppleva Vadstena klosterkyrka! Sarah och jag bodde en helg på klosterhotellet och strosade runt på allt som var. En underbar miljö. Både hon och jag ville göra om det. Det var precis efter min njurdonation 2015, jag körde bil dit. Nu kör jag inte alls. Tiderna förändras.
Varm kram!

http://gerd-geddfish.blogspot.se

 
wiolettan

wiolettan

31 juli 2019 21:14

Visst är det är härlig plats. Roligt att du och Sarah också har varit där. Kanske kan det bli att ni kan göra om det, eftersom ni båda vill det, du har ju inte så långt till Vadstena, kanske.
4 år sedan, att det har gått så lång tid, känns så nyss.
Har du slutat att köra bil? Kanske lättare så då man bor i en stad och kan cykla som du, eller gå. Varm kram till dig Gerd.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Augusta

Augusta

1 augusti 2019 09:30

Den här sommaren tror jag Wiolettan och Mysingen bara varit på många trevliga utflykter :D Vadstena och Gränna, vilka fina städer. Skulle gärna åka dit. Bra med bil och speciellt då ni besökte Åsens by. Lite svårt annars att ta sig fram överallt dit man vill komma till. Hästen var verkligen en stabil och trygg en. Tror tjej eller hur?
Kram och fortsatt trevlig dag :D

http://nouw.com/gulahuset

 
wiolettan

wiolettan

1 augusti 2019 16:19

Helt rätt, Augusta, vi har varit och besökt en del platser. Vi tycker att det är bäst att passa på medan vi ännu har ork. Mysingen har ork, men han vill ju gärna ha mig med, annars åker han inte. Men vi tar det lugnt i vår egen takt och då går det.
Ja, eftersom jag inte kan gå så mycket, eller långt, så är det mycket bra med bil och Åsens by ville vi gärna titta närmare på.
Tror det var ett sto, ja. Ha det bra. Kram.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards