Direktlänk till inlägg 22 juli 2019

Ett riktigt nostalgimuseum.

Av wiolettan - 22 juli 2019 08:22


Vi övernattade på Hotell City i Motala och det var ett bra hotell med väldigt sköna sängar. Då njuter jag.


   

Lite ovanlig inredning, marint tema, milt uttryckt. Eller vad sägs om lobbyn? Äldre båt- och skeppsprylar på varje etage.



   

Vet ni vad detta är och vilken funktion det har? Bredvid står en gammal brandsläckare.



   

Eftermiddagspromenad i Motala bjöd på ett härligt väder och de gröna cyklisterna var ute, inte bara en utan jag såg flera stycken. Tydligen har de gått i mål efter Vätternrundan.


   

Så kom vi till Motala motormuseum.


   

Där fanns det bilrader med bilar av äldre årgång.


Den ena finare än den andre. Vid bilarna, eller på dom, lite olika där, fanns det tidstypiska prylar, från den tiden som bilen var ifrån.


   

Som här till exempel. En äldre barnvagn och en gunghäst, på hjul, framför denna "båtbil".



   

Kar de mummas Rolls Royce. Jag mötte honom i sin fina bil på Norrtäljevägen,  någon gång på 70-talet.



   

Karl Gerhard vid en av sina bilar.


 

Kungen åkte i denna, kan jag tänka.



 

Kommer ni ihåg Siv Malmkvists ”Flickor bak i bilen”?



 

Åh, en bubbla, vilka härliga minnen den ger. Ni ser, picknickbordet är dukat, med rödrandig duk, termos, läskedryck och en liten reseradio.




   

Räknesnurra. I Sverige finns det 3 exemplar kvar av denna första konstruktion av Odhners räknesnurra. 

Är det någon som har arbetat med någon liknande? Det har jag. Då jag jobbade på Evangelii Härolds Prenumerationsavdelning och bland annat hade till uppgift att räkna ut de anställdas löner, använde jag en räknesnurra. Tänk, allt detta som gjordes manuellt på den tiden.



   

Denna skrivmaskin berörde mig speciellt. Jag hade precis en likadan, röd och fin, då jag jobbade på Volkswagen vid Lindhagensplan i Stockholm. Jag fick skriva mycket maskin och var den första och enda då, som fick en IBM maskin med kula. Den kulan revolutionerade skrivmaskinsvärlden på den tiden. Vi pratar om 1960-talet. Med ett enkelt handgrepp kunde man byta typsnitt.


   

Denna tandemcykel med kulimotor fick mysingen nästan att gråta.


”Jag har haft precis en sådan, undrar om det är den”?  ”Var har dom hittat denna”?  Han skaffade en sådan på 1950-talet åt sina föräldrar, att ha på landet. Familjen hade ingen bil, vilket var vanligt på den tiden.



   

På en vägg var det uppsatt mobiltelefoner, alla möjliga modeller. Det var roligt att försöka hitta sina gamla modeller där och det gjorde jag faktiskt, flera stycken.


   

En likadan telefon som denna hade vi i vår farstu hemma. Vi hade i min ungdom en växelstation hos oss och då måste vi även ha en kundtelefon som dom som ville skulle kunna ringa på. Vi hade en proppväxel, men inte precis en sådan som finns på denna bild, som ni ser nedanför telefonen, utan en lite längre.


Oj, det blev ett långt inlägg, får stoppa där. Kanske kommer det mer en annan dag.


  

 
 
Hanneles bokparadis

Hanneles bokparadis

22 juli 2019 11:10

vilket intressant besök ni gjort! Tänk vad världen förändrats hela tiden...

http://hannelesbibliotek.blogspot.se

 
wiolettan

wiolettan

22 juli 2019 11:21

Verkligen intressant och givande. Tekniken går framåt, nästan för fort ibland.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Ditte

Ditte

22 juli 2019 16:45

Vad roligt med Motala. Har varit här några gånger men inte på detta museum. Så många roliga saker och många av dem kände jag också igen. Minns skrivmaskinen, hade en liknande och den var ju då så modern och lätt att skriva på mot de äldre modellerna. Roligt också med personer vid bilarna.
Fint tips vad gäller hotell om vi kommer hit.
Väntar förstås på mer från resan.
Stor kram

http://https:/dittemitti.se

wiolettan

22 juli 2019 19:15

Det var en trevlig liten stad som jag inte hade sett så mycket av förut.
Intressanta museer och annat sevärt.
Skrivmaskinen blev ju mycket populär och jag förstår att det är många som känner igen den.
Det hade verkligen ansträngt sig för att göra museet sevärt med många kändisar och deras bilar.
Ja, Ditte, det var ett trevligt litet hotell och sängen var otroligt skön och frukosten, där fanns det inget som jag saknade.
Kram.

 
Bosse Lidén

Bosse Lidén

22 juli 2019 17:10

Nostalgin doftar ända till Gotland. Det museet hade jag gärna besökt.
Tur ni inte trasslade in er i alla cyklar runt den långsmala pölen.
Sköna hotellsängar är mums. Det sov vi i också förra veckan.
Kram Bosse

http://gotlanduppochner.com

 
wiolettan

wiolettan

22 juli 2019 19:19

Ja, det var ett nostalgiskt museum på flera olika sätt, liksom Motala Rundradiomuseum, det som vi besökte innan. Det är så trevligt att se och minnas dessa "gamla" saker.
Du och din fru kanske kommer dit någon gång, Bosse.
Det fanns en mängd cyklar och samtidigt pågick det ett bröllop så det var svårt att fota utan att de kom med där, i parken, vid vattnet.
Hotellsängar ska vara sköna, det ger en extra fin känsla till resan. Kram.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
geddfish

geddfish

22 juli 2019 20:24

Vilket underbart museum! Sånt gillar jag. Minns också skrivmaskinen, jag skrev jättemycket, var ju både utlandskorrespondent och sekreterare.
Det är ju så här, att vi upplevde detta som något stort. Dagens barn har helt andra tekniska prylar och för dem är det naturlig nutid.
Varm kram!

http://gerd-geddfish.blogspot.se

wiolettan

23 juli 2019 17:03

Det var trevligt att gå där och drömma sig tillbaka till 50-60 talen. Förstår att du kommer ihåg den fina röda skrivmaskinen med kula.
Så är det nog, detta var speciellt för oss, men många av dagens unga skulle knappast förstå den känslan som vi hade.
Nutidens ungdomar är så duktiga på mobil telefoner så jag blir alldeles häpen.
Varm kram tillbaka.

 
Preciosa

Preciosa

23 juli 2019 11:16

Hej Wmeniolettan!
Vilket fantastiskt ställe ni var på!! Otroligt med saker man känner igen :)Gröna cyklarna var kul och tandemen otroligt fiffig! Telefonerna...ja tidshistoria! Cobra har jag en röd :-)
Ja jag var ju telian...vit bordstelefon var ju en innovation :-)
Alla var ju bara svarta innan. Kram P ♥♥

http://www.spanienblogg.se/preciosa

wiolettan

23 juli 2019 17:07

Håller med dig, det var så givande och samtidigt lite spännande, vad man skulle få se framöver.
Bra gjort detta med de gröna cyklarna. Jag har aldrig ägt en tandemcykel men mysingen har cyklat på en sådan.
Oj, har du en röd Cobra, så fint.
Svarta telefoner fanns det gått om förr i tiden, nyhet då färgerna kom. Kram.

 
wiper

wiper

23 juli 2019 17:05

Vilken upplevelse ni haft det både med hotellet och motormuseum Wow! dit vill jag också ;)

Vilken läcker båtbil och barnvagnen bredvid, ja allt som du visar är häftigt. Jag har skrivit på en sån skrivmaskin men inte i sån läcker röd färg. Flickor bak i bilen sitter som ett smäck i hjärnan.

Tack för ett fantastiskt inlägg jag bara satt och njöt

Ha en skön kväll
kram
Malin

http://wiper.bloggplatsen.se

 
wiolettan

wiolettan

23 juli 2019 17:11

Ja, jag tror att du skulle tycka om detta museum och njuta av de gamla bilarna fram för allt.
Hotellet var lite annorlunda, trevligt och en enorm god frukost fick vi. Du kanske kommer dit en dag, vem vet.
Båtbilen var häftig, kunde gå både på vatten och land.
Det är roligt att få minnas tillbaka och se de saker som fanns i vår ungdomstid och det var mycket det i dessa lokaler.
Tack snälla Malin och kram till dig.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Kicki

Kicki

25 juli 2019 10:04

Tandemcyklen skulle jag vilja ha, så roligt att besöka museum av olika slag. Önskar en härlig fortsatt resa
Kram🤗💕

http://kicki-olsson-58.bloggo.nu

wiolettan

30 juli 2019 16:16

Precis, jag skulle också vilja ha en sådan cykel. Mysingen trampar, han som är stark och jag sitter bakpå och behöver kanske inte anstränga mig så mycket.
Tack Kicki. Kram.

 
Augusta

Augusta

25 juli 2019 12:16

Jag brukar tänka, var det Mariestad eller Motala som jag besökte för ett antal år sedan? Men då jag ser dina bilder från Motormuséet då vet jag att det var Motala jag var till. Precis som ni övernattade jag, besökte Motormuséet och tyckte Motala var en rätt trevlig stad. Det var något utanför staden också som jag besökte också, tog bussen dit. En liten vacker by vid ån eller kanalen minns jag. Kanske ni besökte det också? Det är underbart med äventyr eller hur? :D

Ha en trevlig dag! Kram

http://nouw.com/gulahuset

wiolettan

30 juli 2019 16:21

Så bra, då har jag kanske gjort lite nytta.
Jag tyckte om Motormuséet. Det fanns mycket att titta på och en hel del prylar ifrån min ungdoms tid. Det finns en hel del platser i vårt avlånga land att besöka och man kan bli förvånad över så mycket vackert man kan se.
Ja, en by vid en å kommer jag ihåg, men inte vad den hette.
Äventyr förgyller livet. Kram.

 
Gunnel

Gunnel

28 juli 2019 09:40

Så mycket kul det fanns på det muséet och så mycket jag kände igen från min barndom. Cyklisterna ser ut att må illa...de är alldeles gröna i synen...ja över hela kroppen. Fantasifullt växtsätt. Kram

http://sigridgunnelsblogg.blogspot.com

wiolettan

30 juli 2019 16:25

Det var mycket att titta på och detta att det påminde om då jag var ung, gjorde att det blev spännande och intressant. Nostalgi, det gillar vi.
Undrar inte på om cyklisterna mådde illa om de hade åkt Vättern runt.
Så de kan hitta på. Kram.

 
Klara Ovidia

Klara Ovidia

29 juli 2019 08:27

Å detta var ett roligt och intressant inlägg, så roligt att ni åkte dit och du delar med dig!
När jag gick gymnasiet med inriktning handel och kontor 1973 så fanns det IBM skrivmaskiner att lära sig på.
Siwans lilla bil, tänka sig och så har du mött Kar De Mumma på riktigt också :-) Gamala bilar o annat som hör historien till men är aktuell nu med för att få ett perspektiv.
Tack så mycket!

http://www.klaraovidia.com

wiolettan

30 juli 2019 16:31

Tack snälla Klara Ovidia.
Det var ett museum i min smak. Mycket att titta på, mycket att minnas och mycket att skratta åt.
Ska önska mig en bättre kamera så jag kan bättre förmedla allt det vackra och fina som jag kan få uppleva.
IBM maskinerna var härliga, på sitt sätt. Dom slet jag mycket vid.
Jodu, Kar De Mumma i egen hög person, med det lilla underfundiga leendet.
Vi kanske kan säga. Tiderna förändras och vi med dem.

 
Lena i Wales

Lena i Wales

29 juli 2019 08:54

Vilken härlig nostalgitripp!
Trots att jag normalt sett inte är väldigt bilintresserad är det alltid kul med gamla bilar. Minns KarDeMumma och hans Rolls Royce.
Det var inte så längesedan man hade skrivmaskiner, tänk vad utvecklingen går snabbt.
Fin gammal telefon.
Önskar dej en fin ny vecka!

http://leniawales.wordpress.com

wiolettan

30 juli 2019 16:34

Ja, den trippen njöt jag mycket av. Roligt att se de gamla maskinerna och slippa att jobba med dom.
Det fanns många gamla och fina bilar, jag kunde inte visa alla, men en liten del.
En fin telefon och stor om vi jämför med vad vi har nu, de små, små mobilerna.
Tack Lena, önskar dig detsamma.

 
Göran

Göran

30 juli 2019 12:51

Fina bilder! När jag ser bild 4 uppifrån åker osökt tanken till en replik i första Sällskapsresan-filmen där Majsan säger; "Här nere parkerar de visst hur som helst!"

http://singelfarsan.bloggplatsen.se

wiolettan

30 juli 2019 16:40

Tack Göran.
Kan hålla med dig om bilden. Jag och mysingen såg den filmen igen för bara några veckor sedan. Härlig humor där och så mycket "mitt i prick".

 
Znogge

Znogge

30 juli 2019 13:51

Vilket härligt museum och visst är det roligt att titta på gamla saker. Samtidigt så förundras jag över hur fort den tekniska utvecklingen har gått! Imponerande minst sagt!

Kram

http://znogge.wordpress.com

 
wiolettan

wiolettan

30 juli 2019 16:44

Det var ett fint museum med många gamla fina saker att titta på. Jag fick inte med så mycket här, men det var så roligt att se allt och minnas tillbaka och förundras över teknikens framfart.
Ibland lite för fort, kan jag tänka. Kram.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards