Direktlänk till inlägg 9 juli 2019

Stallarholmen...

Av wiolettan - 9 juli 2019 10:04


… dit gick resan som vi senast gjorde tillsammans med andra äldre damer och gentlemän ifrån SPF.


   

Målet för vår utflykt denna gång var att besöka konstnärsparet Lena och Gösta Linderholm. Det är sannerligen ett par som sätter färg på tillvaron, i vardagen. Deras hem är präglat av konst, musik och hantverk.


Först fick vi besöka Gula Industrihuset i Stallarholmen där Lena bjöd på Provenceinspirerad guidning bland konst, textilier, keramik med mera.


Vi fick även besöka andra butiker som fanns i huset. Till exempel Printzbageriet, Beckmans kläder och inredning, vintagebutik bland annat.


   

Lunch fick vi i Megs kök i Malmby. Tallrikar och mycket annat var designade av Lena och maten lagad med inspiration från hennes recept.


 

En salladsskål, var en liten ovanlig fin sak.



   

Efter kaffet underhöll Gösta oss med sång och musik. Mellan låtarna berättade han om sitt och i viss mån Lenas liv, förr och nu. Intressant. Han berättade bland annat om hatten som han ofta bär. Hans pappas Panamahatt. Gösta sa att han bär den för att hedra sin pappa. Enligt honom så satt hatten på pappans huvud till och med då Gösta blev till. Gösta bjöd verkligen på sig själv i sitt uppträdande.


Sedan åkte vi vidare till parets hem i Strängnäs.


   

Lena berättade om huset och så fick vi titta på all konst och se hur hon och Gösta lever och bor.



Lenas ateljé.


 

Vi fick gå husesyn i deras hus.


 

Det fanns mycket med gamla fina saker, stort och smått, högt och lågt.



 



 

Då vi lämnade deras hus fick vi allesammans med oss en liten kasse med en skiva och böcker, bland annat. Allt så fint målat av Lena. Hon målar färgglatt, mycket med blommor och frukter.


 

Vi köpte med oss några minnessaker också. En musmatta, servetter och en liten hjärtask. Hon älskar lavendel. Alla som ville fick också gå ut i trädgården och ta ett skott av en månghundraårig pelargon, att ta med sig hem.


 

En ängel utanför det stora huset.


Det var i allt en mycket trevlig utflykt som inrymde en hel del som föll mig i smaken.



 
 
Znogge

Znogge

9 juli 2019 11:49

Det lät verkligen som en mycket trevlig och intressant utflykt. Ni fick verkligen komma dem in på livet får man säga. Vilka fina souvenirer som fick följa med hem dessutom.

Kram och ha en härlig tisdag!

http://znogge.wordpress.com

 
wiolettan

wiolettan

9 juli 2019 13:26

Intressant att se hur de levde och hade det. Båda var så trevliga och bjöd på mycket humor.
Ja, jag tyckte särskilt om servetterna.
Tack Znogge, detsamma. Kram.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Hanneles bokparadis

Hanneles bokparadis

9 juli 2019 17:36

så gott och så trevligt det ser ut!

http://hannelesbibliotek.blogspot.se

 
wiolettan

wiolettan

9 juli 2019 17:37

Det var mycket med saker och maten smakade väldigt bra.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Anki

Anki

9 juli 2019 20:26

Ååh ... vilken trevlig dag och så mycket ni hann med! Det ser verkligen både gott och intressant ut! Fina små souvenirer blev det också att ta hem och minnas :)
Kram

http://ankisbildblogg.wordpress.com

 
wiolettan

wiolettan

9 juli 2019 20:43

Ja, det var en trevlig dag, mycket omväxlande och framför allt intressant. Att träffa dessa båda som verkligen ville få oss att trivas.
Jag tyckte om mycket av Lenas alster, men allt passade inte min plånbok. Kram.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Ditte

Ditte

9 juli 2019 22:57

Vilken härlig "njutflykt"! Och med så många trevligheter. Stallarholmen har jag besökt några gånger men nu är det några år sedan. Jag visste att Lena och Gösta lämnat Waxholm, för där var jag flera gånger i Lenas butik. Tyckte mycket om den och all keramik och vackra textilier. Men jag visste inte att de flyttat till Strängnäs.
Vad roligt med en heldag tillsammans med dem och att få komma itll deras hem. Har också en del saker från Lenas produktion, bl.a dukar. Gillad extra mycket tallriken med inbyggd salladsskål.
Denna tur hade jag också verkligen uppskattat.
Och så roligt att ni fick med er en presentpåse.
Tack för turen.
Stor kram!

http://https:/dittemitti.se

 
wiolettan

wiolettan

10 juli 2019 06:58

Ja, den turen var allt lite extra och gillar man dessutom Lenas alster och Göstas musik så är den toppen. Jag tyckte att det var både intressant och lärorikt. Detta också att båda var så "vanliga" och ville göra det trevligt för oss, var mysigt.
Det är ett stort hus som de har i Strängnäs, minnesmärkt tror jag också, så de får ju inte göra hur som helst med huset.
Det första jag fick av Lenas grejer var en stor, stor duk, väldigt färggrann och det är många år sedan och jag visste inte något om henne då.
Roligt att du tyckte om turen Ditte. Du som reser så mycket och får se så mycket.
Presentpåsen var en rolig sak.
Kram.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Ingrid

Ingrid

10 juli 2019 11:54

Vilken härlig utflykt ni gjort. Det ser verkligen intressant. Jag minns ju Gösta Linderholm från tv förr i världen, men jag visste inte att han fortfarande är aktiv.
Man blir uppdaterad när man läser bloggar minsann.
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

wiolettan

17 juli 2019 10:27

Det var intressant och annorlunda.
Gösta Linderholm har ju sjungit och spelat gitarr i många år och hade en mängd guldskivor på väggen.
Jag vet inte hur mycket aktiv han är nu, men det var inget fel på hans framförande, mycket underhållande. Kram.

 
Preciosa

Preciosa

10 juli 2019 20:01

Hej Wiolettan!
Vilken trevlig tripp ni gjorde. Gillar Lenas alster. Kommer ihåg när dom hade hus och ateljé i Vaxholm men det var nog jobbigt med denna enorma turistmängd där har jag för mig.
Syrran hade stuga på Resarö så vi var ofta i Vaxholm...
Kram P ♥♥

http://wwww.spanienblogg.se/preciosa

wiolettan

17 juli 2019 10:29

Hej Preciosa!
Ja, det var en fin utflykt med många nya intryck att sortera i huvudet och minnas tillbaka till.
Jag tror att de hade bott i Strängnäs i 7 år om jag inte misstar mig.
Nu tar de in grupper och har visningar och underhåller och säljer sina alster. Kram.

 
Bosse Lidén

Bosse Lidén

11 juli 2019 17:18

Den utflykten hade jag gärna hängt med på. Jag har varit på konsert med Gösta och har en samlings-CD med honom. Strängnäs var nytt för mig. Jag tänker alltid på det blå huset i Vaxholm som deras. Det har jag sett flera gånger. Men tiden går. Med andra ord fick du väldigt många intryck att bearbeta när du kom hem. Både när det gällde prylar, ord och sånger.
Torsdagskram Bosse

http://gotlanduppochner.com

wiolettan

17 juli 2019 10:34

Det kan jag tro, skulle ha passat dig perfekt. Lite av varje och mycket att se och njuta av. Såg att Gösta hade många guldskivor hängande på väggen.
De verkar trivas jättebra i Strängnäs, men jag skulle inte vilja bo där i ett sådant stort hus, för mycket att städa.
Det blev en hel del att tänka på och minnas, med glädje. Kram.

 
wiper

wiper

12 juli 2019 08:56

Vilken härlig upplevelse ni varit med om. Dom har verkligen färgstarkt hemma hos sig och båda är ju konstnärstyper. Det var länge sen jag såg Gösta på Tv men dom har säkert fullt upp med sina besök och så kul att han underhöll också Vilken härlig konstnärsatelje Lena har. Det ni köpte med er var superfint. Snygga tallrikar hon hade skapat också plus god mat. Vilken härlig utflykt

Ha en skön fredag
kram
Malin

http://wiper.bloggplatsen.se

wiolettan

17 juli 2019 10:38

Den dagsturen var mysig och annorlunda.
Färgerna är starka på Lenas alster och de verkar vara två färgstarka personer också.
Det har du rätt i, det var länge sedan som jag såg honom på TV också. Han kanske inte hinner.
Det var roligt att gå in i Lenas konstnärsatelje och se hur det ser ut i en sådan. Påbörjade tavlor, bladade med avslutade och skisser.
Roligt att vi fick med oss en gratispåse med saker också, omtänksamt. Kram.

 
Augusta

Augusta

13 juli 2019 22:33

Vilken utflykt! Där måste du ha trivts med se så många underbara saker omkring dig :D konstnärsparet hade ett intressant hem. Vet inte hur maten smakade men hoppas bra. En toppendag helt enkelt för er båda.

Ha en bra söndag! Kram

http://nouw.com/gulahuset

wiolettan

17 juli 2019 10:41

Det var en upplevelse med så mycket färggrant att titta på. Många vackra saker.
Det var ett stort hus med många rum och med mycket fina saker.
Maten smakade bra. Det var viltstek och en mycket god sås till. Kram.

 
Gunnel

Gunnel

14 juli 2019 09:24

Vilken trevlig utflykt ni varit på. Jag har alltid gillat Lenas konst och har en del av hennes textilier. De är så färgglada och höjer humöret bara man ser dem. Kram

http://sigridgunnelsblogg.blogspot.com

wiolettan

17 juli 2019 10:43

Då du gillar hennes konst och måleri med sprakande färger så skulle du absolut ha gillat att vara med på denna resa.
Vi tyckte att det var en trevlig, omväxlande och annorlunda upplevelse. Kram.

 
Lena i Wales

Lena i Wales

14 juli 2019 13:46

Oh, vad trevligt det verkar.
Gösta Linderholm var mycket populär i min ungdom.
Jag har tidigare besökt Lena Linderholms affär i Vaxholm, men den finns inte där längre. Hon gör underbara saker.
Önskar dej en skön söndag!

http://leniawales.wordpress.com

 
wiolettan

wiolettan

17 juli 2019 10:50

Ja, Lena, det var en trevlig resa med många trevliga saker att njuta av och beundra. Gösta var underhållande och bjöd på fina låtar och berättade mellan sångerna om sitt liv på ett humoristiskt sätt. Lenas mängder av färgglada alster är verkligen något att se.
De sålde också saker, i Gula Industrihuset i Stallarholmen. Kram.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards