Direktlänk till inlägg 30 juni 2019

Guds vackra natur.

Av wiolettan - 30 juni 2019 08:57


Jag har skrivit en del om mygg och knott som har irriterat och bitit mig denna semester i Ångermanland.


Det fanns andra smådjur som var och är, mer attraktiva, eller vackra, såsom fjärilar.


Så många vackra fjärilar som jag har sett där uppe.



 

I år var det speciellt en fjäril, Tistelfjärilen, som fångade min uppmärksamhet.



 

Det var massvis och dom flög över maskrosorna och landade för att strax flyga iväg igen. Det var svårt att få några bra bilder. Jag har aldrig sett så många på en gång. De gillade visst just maskrosor, för sedan då min bror hade slagit gräset och maskrosorna var borta, så var också Tistelfjärilen det.


Har hört att ingen har sett så många Tistelfjärilar här i Sverige och Skandinavien, som i år. Normalt brukar det komma några tiotusental men i år handlar det om hundra miljoner eller kanske flera gånger det. Helt otroligt alltså.


Den börjar sin flytt ifrån Mellanöstern och Nordafrika, till norr om Medelhavet. Först i en tredje generation kommer de hit till Skandinavien. Fascinerande.


   

Det hade börjat blomma en hel del också.


   

Jag önskar att jag kunde namnet på växterna.


   

Detta är i alla fall Liljekonvalj. Det hade vi många av. En del alldeles invid husknuten.

  

 

Det var mycket blommor på rönnbärsträden i år också. Det här trädet ser lite annorlunda ut, med sin skäggväxt.


Hur är det man säger?  ”Mellan hägg och syren blommar rönnen”. Fast jag tycker det verkar som om häggen och syrenen blommar nästan samtidigt. Vi har båda träden utanför huset här och min bror i Ångermanland hade också båda träden och i blomning, nu då vi var där.



 

Ofta var det soligt väder, bara någon dag  som det var regn. Så gumman på denna barometer var den av de två som mest var ute.


Trevlig söndag önskar jag er mina bloggvänner.



Det är mycket i vårt samhälle,

som man vänt uppochner. För att

det skall komma rätt, måste vi vända

uppochner på det ännu en gång.





 
 
Gunnel

Gunnel

30 juni 2019 09:45

Jag har också sett att det är ovanligt mycket fjärilar i år. Så vacker växtlighet du visar. Det är en underbar tid ute i naturen nu. Liljekonvaljen är en av de vackraste blommor jag vet. Kram

http://sigridgunnelsblogg.blogspot.com

 
wiolettan

wiolettan

30 juni 2019 09:59

Fjärilar i olika färger, så härligt att se där de flyger ifrån blomma till blomma.
Det är en tjusig tid nu ute i naturen.
Håller med dig Gunnel, om liljekonvaljen, en fin blomma, doftar gott också.
Kram.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Ingrid

Ingrid

30 juni 2019 10:06

Nog är det helt underbart just nu. Jag önskar att det skulle komma lite regn så att vi får behålla allt det här vackra ett tag till, men det ser ut som om det skulle kunna komma något nästa vecka.
Ha en riktigt skön söndag!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

wiolettan

30 juni 2019 10:47

Det är vackert i naturen med allt som växer och grönskar. Håller med, regn behövs, både för oss människor, djuren och växtligheten. Börjar bli lite för torrt på vissa platser.
Trevlig söndag och kram till dig Ingrid.

 
Hanneles bokparadis

Hanneles bokparadis

30 juni 2019 10:22

nu ser vi många fjärilar i vår trädgård, mysigt.

http://hannelesbibliotek.blogspot.se

wiolettan

30 juni 2019 10:48

Ja, visst är det mysigt och vackert med dessa fjärilar som flyger runt.

 
Znogge

Znogge

30 juni 2019 10:25

Vilka härliga bilder! Det finns väl inget som doftar godare än liljekonvalj. Förr växte de vid sommarstugan men inte numera tyvärr...

Kram och ha en fin söndag!

http://znogge.wordpress.com

 
Lisbet

Lisbet

30 juni 2019 10:50

Fina bilder av blomstren och fjärilarna!
En önskan om en fin söndag till dig också!

http://lisbet-carpediem.blogspot.com

wiolettan

30 juni 2019 10:54

Tack Lisbet. Det verkar bli en solig och varm söndag.

 
wiolettan

wiolettan

30 juni 2019 10:52

Tack. Liljekonvaljer har en underbar doft. Jag tycker att det är så härligt att de växer så nära där vi har stugan. Så vackra och fina.
Synd att de har försvunnit hos dig. Undrar vad det beror på? Jag kommer ihåg dom ifrån det jag var liten hemma på tomten och det är ju i alla fall 70 år sedan. Kram till dig Znogge.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
wiper

wiper

1 juli 2019 07:38

Vi ser knappt några insekter här och det känns lite skrämmande. Jättefina bilder som ger sommarkänsla. Kul barometer. Ja du vi måste nog vända rätt igen

Ha en fin första juli
kram
Malin

http://wiper.bloggplatsen.se

wiolettan

1 juli 2019 11:03

Håller med dig, det är skrämmande. Många av våra arter minskar och försvinner. Märklig tid vi lever i.
Jag tycker om barometer. Kolla om gubben eller gumman är ute.
Tänk redan juli. Tack detsamma. Kram.

 
Ditte

Ditte

1 juli 2019 08:58

Så vackert ned alla blommor! Och liljekonvaljens doft kan jag nästan känna genom bilden. Är så förtjust i dessa. De var också min pappas favoriter. Tisttelfjärulen kände jag inte alls till så tack för dun fina info.
Önskar dig en fin vecka.
Stor. Kram

http://https://dittemitti.se

 
wiolettan

wiolettan

1 juli 2019 11:08

Det är en fin årstid nu och vi kan njuta av så mycket vackert i naturen. Liljekonvalj, en fin växt och med härliga blommor med underbar doft.
Tistelfjärilen får oss att verkligen tänka till. Vad väntar oss, Vi borde vara mer rädda om vår natur. Tack Ditte och ha en finfin vecka du också. Kram.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Anki

Anki

1 juli 2019 21:17

Härliga sommarbilder ... här har också varit massor med tistelfjärilar ... såå fina!
Blomman före liljekonvaljen är en näva ... midsommarblomster ...
Hägg och syren blommar samtidigt här också - och skomakaren får ingen semester ...
Kram

http://https://ankisbildblogg.wordpress.com

wiolettan

3 juli 2019 06:37

De är fina, inte så små som många andra fjärilar och färggranna. Näva, jaha, det visste jag inte. Tack Anki. Midsommarblomster, ja det är klart.
Precis. Skomakaren som skulle få semester mellan hägg och syren, stackarn. Kram.

 
Bosse Lidén

Bosse Lidén

1 juli 2019 21:30

Du lyckades bra fånga fjärilarna på det somriga gula. Fjärilar har jag alltid gillat.
Jag har hört talas om en blogg som också är uppochner. ;)
Julikramar Bosse

http://gotlanduppochner.com

wiolettan

3 juli 2019 06:40

De var vackra de gula och stora fjärilarna. Ville bara vara på maskrosorna.
Du är beläst Bosse och bloggen uppochner är beläst, mycket, en informativ och samtidigt trevlig blogg. Kram.

 
Preciosa

Preciosa

2 juli 2019 17:44

Hej Wiolettan!
Kan inget om fjärilar och en del andra insekter om det nu är en insekt :-) Fin är den. Blommorna dom blålila? Violetta? Dom tror jag heter Näva kanske :-)
Skönt med svalare väder!
Kram P ♥♥

http://www,spanienblogg.se/preciosa

 
wiolettan

wiolettan

3 juli 2019 06:44

Kan inte så mycket jag heller men tycker att det är fina små flygfän och det finns en hel del olika.
Näva, du säger precis detsamma som Anki, så bra ni kan växter.
Nu har vi ett underbart väder, si så där lagom. Kram Preciosa.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards