Direktlänk till inlägg 21 december 2018

Tack!

Av wiolettan - 21 december 2018 09:56


Fredag och snart är denna vecka slut. Inte känns det som om helgen snart är här med 4:e Advent, men så är det.


Det känns inte som om det är julafton nu på måndag heller. Jag pratade nyss med min äldsta bror och påminde honom om att det är snart jul.


"Det är julafton nu på måndag", sa jag. "Nu på måndag"? frågade han. Och, jag förstår honom. Tiden går så fort och ju äldre jag blir ju fortare tycks tiden springa iväg.


Jag frågade er om ni ville gissa på vad min medicin gick på som jag hämtade ut på apoteket i måndags. Jag har kommit upp till högkostnadsskyddet och behöver inte betala något själv, men jag undrade vad det skulle ha kostat.


Ingen gissade rätt och det kan jag förstå. För de tabletter som jag får är många och vissa dyra. Men tack för att ni ville vara med och gissa.



 

5.271:- kostade medicinen.  127:- fick jag betala själv, för järntabletterna var inte inom högkostnadsskyddet.


Men 5.271:- 4 ggr om året ungefär. Tack för att jag inte behöver betala det själv. Tack också för att dessa tabletter och min pacemaker troligen håller mig vid liv.


 
 
Hanneles bokparadis

Hanneles bokparadis

21 december 2018 11:46

riktigt fint med svensk sjukvård... själv har jag frikort ett år, bröt ju axeln när jag åkte skridskor med barnbarn. Nu fick jag diagnosen diabetes, men går på frikort ännu ett tag.

http://hannelesbibliotek.blogspot.se

wiolettan

21 december 2018 13:25

Ja, visst, jag är så tacksam. Usch för att bryta axeln, tar väl tid att läka.
Bra med frikort.

 
Znogge

Znogge

21 december 2018 11:51

Hösten har verkligen gått fort så numera känns det som om jag inte hänger med i svängarna.

Vilken tur att det finns ett högkostnadsskydd även på läkemedel för annars kunde det bli rena katastrofen och definitivt en klassfråga. Där är vi nog redan med tandvården vilket är väldigt tragiskt.

Kram och ha en riktigt fin fredag!

http://znogge.wordpress.com

wiolettan

21 december 2018 13:27

Det är otroligt vad tiden går och denna höst har bara runnit iväg.
Du har så rätt Znogge, visst blir det många gånger en klassfråga då det gäller tandvården. Tråkigt, men sant.

 
Ingrid

Ingrid

21 december 2018 12:47

Ja, nog är det tur att vi får hjälp med att betala våra dyra mediciner.
God Jul till dig och din mysing och tack för julkortet!
Kram, Ingrd

http://ilevander.blogspot.com

 
wiolettan

wiolettan

21 december 2018 13:29

Håller med dig Ingrid. Ett bra land att bo i på många sätt.
Tack detsamma från mig och min mysing.
Tack för det fina julkortet också.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Gunnel

Gunnel

21 december 2018 13:59

Det är för väl att högkostnadsskyddet finns. Hoppas verkligen att ingen politiker ska bli klåfingrig och börja rota där. Kram

http://sigrid-gunnelsblogg-blogspot.com

wiolettan

21 december 2018 15:38

Håller helt med dig Gunnel. Hur skulle det då bli. Politiker, dom verkar inte behöva leva i vår "vanliga" värld.

 
geddfish

geddfish

21 december 2018 14:13

Då var jag rätt så nära ändå, trots att jag var långt ifrån. Jag gissade ju på 3500 kr. Visst är det tur med högkostnadsskydd både på medicin och läkarvård.
Trevlig helg och varm kram!

http://gerd-geddfish.blogspot.se

 
wiolettan

wiolettan

21 december 2018 15:40

Ja, Gerd, du var närmast det rätta svaret, bra gjort.
Ja, det är fint att vi har dom förmånerna. Just för tillfället har jag frikort på både ock.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Ditte

Ditte

21 december 2018 18:55

Mediciner är dyrt och jag låg nog ändå ett par tusen under den faktiska kostnaden här. Visst har vi det bra här med detta högkostnadsskydd! Så bra att det finns. Och det bästa och viktigaste är att de kan hjälpa dig så att du ska kunna må hyfsat.
Stor kram och många tankar.

http://dittemitti.se

 
wiolettan

wiolettan

21 december 2018 19:45

Men Ditte, det är inte lätt att gissa hur många mediciner jag måste ta och vad de kostar.
Jag är verkligen tacksam över att de finns och att hjärtläkaren tycker att det är OK att kosta på mig dessa.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Anki

Anki

22 december 2018 07:34

Instämmer - visst går tiden allt fortare ju äldre man blir!
Verkligen tur att vi har högkostnadsskyddet - inte många som skulle klara att betala sina mediciner annars.
Önskar dig en fin helg och en riktigt God Jul!
Kram

http://ankisbildblogg.wordpress.com

 
wiolettan

wiolettan

22 december 2018 08:56

Fast jag är pensionär och egentligen inte borde ha så mycket som tar upp min tid så är det svårt att hinna med allt. Eller hinna och hinna, allt tar ju så mycket längre tid och mycket kan jag heller inte göra, men jag har min mysing, han utför det vi kommer överens om, om jag säger så.
Önskar dig också en trevlig helg och God Jul.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards