Direktlänk till inlägg 2 december 2018

Advent!

Av wiolettan - 2 december 2018 11:09


Idag första advent.  En del tror att ordet advent betyder väntan, men det betyder ankomst och anspelar på Jesu födelse och advent är inledningen på det nya kyrkoåret, börjar den fjärde söndagen före jul.


Förr i tiden, då jag var ung, tycktes det som om jultiden började så smått den första advent. Det var inga adventsljusstakar eller stjärnor, julpynt eller julskyltning före den söndagen.  Jag kunde inte alltid få se den första julskyltningen i affärerna för vi hade 6 kilometer till den närmsta och det var en bit att gå eller åka spark. Men mina föräldrar gjorde det lite extra ”julikt”, till 1:a Advent, utan att julpynta. Pepparkakor och lussebullar var ju alltid goda.


Det var också vid den tiden som det på allvar började att förberedas för julmaten och julbaket sattes igång. Hemma hos oss slaktades också julgrisen så här i början av december. Den 9:e köptes en långa och lades i blöt i lut. Vattnet fick vi ofta byta och det var fest då den första lutfisken tillagades. För dom som tyckte om fisk.


Advent förknippades också av stillhet och nästan en vördnad, förr i tiden. Helst skulle bullriga arbeten och oväsen undvikas. Ja, hela känslan man fick som barn var lugn, ro och en otrolig förväntan. Hemma var det också mycket med sång och musik, då tid fanns till det. Jag och min yngre syster satt ofta på soffan i köket och spelade gitarr och sjöng för mamma då hon stod vid spisen och tog hand om köttet från julgrisen.


I morse tog vi en liten morgonpromenad, kändes som om det behövdes för igår var jag inomhus hela dagen.


 

Vid Sturegatan hade kommunen satt upp ljus.


 

Julgranen var det också ljus i.


 

Vi tände det första Adventsljuset vid frukosten.


Så vill jag önska er som läser min blogg en Trevlig 1:a Advent.




 
 
Preciosa

Preciosa

2 december 2018 12:43

Hej wiolettan!
Låter som en härlig jul i din barndom. Jag har så få minnen eller dåligt minne...några fragment om luta fisk (älskar lutfisk) och några julklappar...Här nere "firas" det på alla möjliga sätt. Svenska kyrkan "får lov" att använda den stora gamla kyrkan för mässa och en svensk jättestor gran skänks från en bonde i Småland till torget och den tänds i kväll. Den enorma krubban är visst mindre i år. Men det är stämningsfullt för det är mörkt vid den tiden. Festligheter i 14 dagar...
Fint med belysning på vår affärsgata ser jag. Dottern bor ju där så det känns verkligen som hemma :)
Kram P ♥♥

http://www.spanienblogg.se/preciosa

 
Anki

Anki

2 december 2018 13:05

Visst är det stor skillnad från när vi var unga ... nu startar julskyltningen och reklamen så tidigt att man är trött på julen innan den kommer.
Minns förväntan man hade inför årets julskyltning ... och besök på ett kondis där jag fick varm choklad med vispgrädde :)
Önskar dig och Mysingen en fin första advent också!
Kram

http://https://ankisbildblogg.wordpress.com

 
wiolettan

wiolettan

2 december 2018 15:42

Hej Preciosa! Ja, mina barndomsjular kommer jag ihåg som ljusa, utom då jag kom upp i 12-13 årsåldern. Trevligt att det firas jul hos dig också, där du nu är.
Sturegatan är verkligen fin nu. Med alla ljusen ser det riktigt mysigt ut.
Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
wiolettan

wiolettan

2 december 2018 15:48

Anki, visst är det skillnad nu emot som det var förr. Jag tycker att det börjas alldeles för tidigt nu med julskyltning och att sälja julsaker.
Jag kommer ihåg ett kondis som vi hade hemma i vårt lilla samhälle, men jag var aldrig där och fikade, vi hade inte råd. Men, jag kunde stå utanför och njuta av anblicken av allt det goda.
Tack Anki, vi önskar dig detsamma.
Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
znogge

znogge

2 december 2018 19:06

Tack och det samma! Härligt att läsa om dina barndomsminnen!

Kram

http://znogge.wordpress.com

wiolettan

2 december 2018 19:19

Det är mycket som skiljer sig ifrån hur det var för 70 år sedan och nu, på både gott och ont, kanske jag ska tillägga.
Trevlig kväll. Kram.

 
Ditte

Ditte

2 december 2018 22:03

Jag minns också att det var till första advent som julskyltningen var och då vi hemma började med det lite mer "juliga". Hos mormor i Norge slaktades också grisen och den visst ju innan, kände på sig, vad som skulle ske. Trist, men så var det. Och den behövde inte resa iväg till något slakteri. Nu känns mycket så mer kommersiellt och stressigt.
Tack för att du berättade dina minnen.
Kram!

http://dittemitti.se

 
Lena

Lena

2 december 2018 22:06

Jag borde ha levt förr. Kram till dig!

http://Degislivet.bloggplatsen.se

 
wiolettan

wiolettan

3 december 2018 07:41

Lena, jag tror att en del var bättre förr, men långt ifrån allt. I alla fall om man inte hade det gott ställt så var det kämpigt. Du kanske skulle ha passat hemma i min stora syskonskara. Du och jag tvillingar, det vore väl något?
Kram till dig.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
wiolettan

wiolettan

3 december 2018 07:46

Ja, Ditte, nu börjas allt så tidigt, men kanske vill handlarna vara först och tror att de säljer mera då.
Men, tror du att grisen visste? Det har jag inte tänkt på. Ojoj, kanske därför att den skrek, fåren gjorde det inte.
Så här till julen kommer det många minnen fram. Både roliga och mindre roliga, men så är ju livet.
Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Gunnel

Gunnel

3 december 2018 08:18

Julen ska ju vara en tid när man slappnar av, men julstressen överskuggar mycket. Då är det bra att tända lite ljus, för det tycker jag har en lugnande inverkan. Kram

http://sigrid-gunnelsblogg-blogspot.com

 
wiolettan

wiolettan

3 december 2018 08:40

Ja, så är det Gunnel. Ljusen som lyser upp i mörkret och sprider sitt milda sken, har en lugnande effekt.
Nu har vi inte så mycket med stress hemma hos oss inför julen, men det är bara att gå in i en affär så känns den av.
Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Tove Olberg

Tove Olberg

3 december 2018 10:42

Barndomen går aldrig ur en!
Så fint läsa om din och några beröringspunkter finns, lutfisken är en av dem.
Adventskram!

http://https://plus.google.com/102310917615643117697

 
wiolettan

wiolettan

3 december 2018 10:48

Tove, så rätt du har. Det vi upplevde i unga år sitter ofta mycket djupt.
Jag kommer ihåg att det var alltid pappa som skötte om detta med att byta vatten på långan och då han inte var hemma var det oss barn det hängde på att det blev gjort. Min mamma var ofta sjuk den tiden. Dom jularna hon var frisk minns jag med glädje.
Jag kan fortfarande inte komma in på din blogg och kommentera, är ledsen för det.
Hoppas att allt är bra med dig.
Varm kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards