Direktlänk till inlägg 23 januari 2018

Mössan!

Av wiolettan - 23 januari 2018 17:06


I morse var det minus 5 grader på vår termometer då vi tog en liten promenad. Men, som jag frös, kanske för att det blåste och i motvind kändes det i kinderna vill jag lova. Vi skulle bara handla lite bröd så efter en timme var vi hemma igen. Det kändes skönt.


Visserligen hade jag tagit på mig min mössa, men jag frös om öronen i alla fall. Undrar om jag inte ska ta mod till mig och försöka köpa mig något annat på huvudet. Det måste väl finnas något som även jag passar i. Förstår inte varför det ska vara så svårt att få tag i något i mössväg som jag trivs i, passar i och är inte alltför dyr.


I fjol, eller förra året var vi in till stan till en butik där de sålde allt möjligt, till och med mössor. Jag köpte då en kofta och en pryl att ha på huvudet. Den kostade närmare 300:- och jag har aldrig haft den. I affären gick det an, men hemma, nej, det går bara inte. Att gå ut i den, otänkbart, om jag inte efter några år vänjer mig. Ska skänka den till myrorna, tror jag.



 

Den har öronklaffar som jag kan fälla ner, om jag har lust. Här har jag satt den på en blomma, där passar den bättre än på mig. Blomman är av plast, så den blev inte ledsen.


Affären där jag köpte mössan hade manuell betjäning och expediten tog fram flera olika modeller men hon tyckte att jag passade bra i denna. Undrar om de säger sån´t bara för att få sälja.




 

Däremot så syns det som om grundaren av Sundbyberg stad är ledsen. En stor tår nedanför hans ena öga.



Vi gick förbi en hattaffär, här i Sundbyberg inte så många kvarter ifrån oss och där stod följande:


Glöm inte mössan, för då fryser du om huvudet,

fryser du om huvudet kan du bli hes och blir du hes så måste du viska,

och den som viskar han ljuger, ljuger du så kan du hamna i fängelse

och kommer du i fängelse så kan du börja att knarka,

knarkar du så kan du dö, så glöm för all del inte mössan.





 
 
Ingrid

Ingrid

23 januari 2018 18:24

Där ser man så viktigt det är att ha mössan på när man går ut i kylan.
Ha, ha......
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

 
Znogge

Znogge

23 januari 2018 18:59

Fryser man om huvudet eller fötterna så lär man frysa om hela kroppen. Jag har mössa men en helt vanlig toppluva. Vet väl inte om den klär mig men den fyller sin funktion. Men visst när det blåser riktigt kallt så räcker den inte till. Trivs du inte alls i din "pryl" så tycker jag att du ska köpa dig något nytt. Lite komfortabel vill man allt känna sig när man är ute.

Kram och god kväll!

http://znogge.wordpress.com

 
geddfish

geddfish

23 januari 2018 20:02

Jag har flera mössor och om jag passar eller ej, bryr jag mig inte så mycket om. Jag hatar att frysa! Jag har både toppluva, mössa och extratjock islandsmössa med öronlappar. Så har jag även kapuschong på jackan.
Varm kram och ha en fin kväll!

http://gerd-geddfish.blogspot.se

 
Ditte

Ditte

23 januari 2018 20:55

Innte alls bra att frysa om huvudet. Hoppas du hittar en mössa du trivs med. Jag är ju ingen mössmänniska men har mössa när jag "behöver" för frysa vill jag inte. Har en med öronlappar, en stuckad historia. Så snygg är den nog inte men varm. Har haft den i många år och den har varit bra vid skidåkning. Hoppas du hittar din mössa.
Tyckte versen var nog så sann.
Mailar dig imorfon ang. Ruths mailadress
Stor kram och många tankar.


http://dittemitti.se

 
Preciosa

Preciosa

23 januari 2018 21:21

Hej Wiolettan!
Jag har ingen mössa men skulle vilja ha helt klart. Den måste vara stor och fluffig :-) Stort huvud :-) Finns inga. Hittade ett tjockt stickat "pannband", dubbelt och brett som antagligen min Syrris hade när hon bodde här i min lgh en vinter. Bra för örona. Finns det hattaffär här?
Kineserna som har tex sajten Wish och billiga så PostNord gråter har massor av mössor...Tar tid men ska kolla där :-)
Kram P ♥♥

http://www.spanienblogg.se/preciosa

 
Lena

Lena

23 januari 2018 21:45

Jag kan lägga vantarna på din mössa :). På dina LP-skivor också för den delen.
Nej byn heter inte degislivet, men jag trixade lite med bilden och lade dit bloggnamnet istället för bynamnet.
Tusen tack för besöket hos mig och dina alltid så fina ord! Kram!

http://Degislivet.bloggplatsen.se

 
Gunnel

Gunnel

24 januari 2018 07:38

Haha! Ja, efter den varningen tänker jag leta fram en mössa. Jag gillar inte att ha något på huvudet, utan det blir oftast att jag tar upp hättan på jackan i stället. Kram

http://sigrid-gunnelsblogg-blogspot.com

 
Primrose

Primrose

24 januari 2018 16:55

,-))))) kul ord på slutet !
Ja mössor inte lätt att hitta en man trivs i, tycker många har problem med mössor! Jag köpte en för flera år sen tyckte om den i affären var OK på mig men när jag sen skulle ha den, nej!
Jag går ofta utan mössa eller så har jag på mig luvan på jackan men en sjal som går runt så huvan hålls på plats, det trivs jag i, men mössa glöm det ,-)))
Ha det jättefint Varm Kram Primrose ,-)

http://enrosafluga.blogspot.com

 
trollet

trollet

24 januari 2018 19:21

Ha ha, kommer aldrig mer glömma mössan;)
Tycker den är ursnygg!! Kan vi inte få se en bild med den på??

http://lchftrollet.blogg.se

 
Kicki

Kicki

25 januari 2018 11:50

Hihi vilket bekymmer det kan bli med en mössa, man vill ju trivas i den, jag har bara vanliga mössor, skönt med fleecefoder inuti.
Kramar

http://kicki-olsson-58.bloggo.nu

 
Ingen bild

Bosse Lidén

26 januari 2018 10:40

Blev du inte rädd av de visdomsorden? :) Jag hade kilat och köpt minst tre mössor i det raskaste. :)
Aha! Grundaren är ledsen för att han fryser på huvudet. Nu är blomman uppvärmd så du borde gå dit i mörkret och sätta på honom ...
Du låter som Solveig. Ni är för fåfänga. Hon har bättrat sig sista åren och tar på sig en "ful" och varm mössa som "förstör" frisyren. Tur att jag har blivit klok och inte gör som jag gjorde när jag gick till skolan. Ibland var jag så dum att jag tog av mig mössan för tidigt. Då hördes en skarp knack på fönsterrutan och jag såg mamma som "hötte" med pekfingret. Minnen. Alla dessa ljuvliga minnen.
Helgkram Bosse

 
Augusta

Augusta

26 januari 2018 21:35

Haha, oj så viktigt det är med mössa :D Tyvärr, så använder jag aldrig någon. Men hatten du har köpt, inget fel på den. Antagligen bara för du inte "haft in den".
Den statyn känner jag igen :D
Kram

http://nouw.com/gulahuset

 
Annika

Annika

27 januari 2018 11:07

Oj...får nog ta fram en mössa från mina gömmor. Tycker att jag ser ännu tokiga ut än vanligt med mössa. Men vem bryr sig egentligen. Nu har jag iallafall tinat fram igen och hoppas på mer sol och värme. Ha en skön helg. Kramelikram

http://www.badtant.bloggo. nu

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards