Direktlänk till inlägg 13 maj 2017

Fredagsmys!

Av wiolettan - 13 maj 2017 11:05


Igår gjorde vi en liten utflykt tillsammans med vänner ifrån pensionärsföreningen SPF.


Vi startade vid 9-tiden med buss till Skånelaholms slott, i Sigtuna kommun. Det ligger så fint vid sjön Fysingen.  Ett rosa lantslott som rymmer en mängd föremål, allt ifrån allmogemöbler och husgeråd till böcker och konst. Samlat och donerat av Herbert Rettig. Skånelaholms slott består av en huvudbyggnad och fyra stycken fristående flyglar.



   

Nu bor ingen i slottet utan det visas för allmänheten, sommartid. Fram till 1985 bodde fru Ing-Mari Rettig där.


Slottet uppfördes c:a 1640 av Andreas Gyldenklou i tysk nederländsk senrenässansstil, fasaden av tegel. Gårdens namn omnämndes redan 1276 i ett köpebrev när dåvarande ägaren Magnus Ladulås sålde egendomen.


Slottet har inte haft så många olika ägare. Från 1742 – 1918 var den längsta perioden då Skånelaholm ägdes av bruksägarfamiljen Jennings. Inga kungar har ägt slottet.


Man kan nästan tro att Skånelaholm ligger i Skåne. Lätt att ta miste kanske, vilket en bussresa med en grupp resenärer gjorde. De hade ringt och beställt lunch och skulle vara där vid en viss tid. Ingen buss kom, det dröjde ett bra tag och så ringer reseguiden och frågar, ”var är lunchen, vi har väntat ett bra tag här i Laholm i Skåne”. Det var ju många mil bort.


Visningen av slottet var otroligt intressant. Guiden var så duktig och påläst så det var en fröjd att lyssna till honom och få veta en massa saker om förr, vilket jag tycker är så spännande.


   

Denna byrå är dyrbar och rymmer en mängd apoteksvaror ifrån forna tider. Möbeln har varit  ett bra hjälpmedel, i undervisningen av nya apotekare. I de små lådorna finns det medicin och ämnen till mediciner från långt tillbaka i tiden. Två dörrar är stängda här på bilden så det finns dubbelt så många lådor. Alltså längst ner där det syns som om det är sex lådor, det är i verkligheten två dörrar som gömmer 80 lådor till.  Eventuellt är det så att Carl von Linné har ägt detta skåp också. Han och hans kunskap om växter känner vi väl alla till.


   

Nere i det gamla köket fanns det pryttlar och grejer högt och lågt. Bland annat denna uppsättning av strykjärn. Jag tror att det fanns 15-20 olika strykjärn där.


   

En sängvärmare innehållande glödande kol, eller varma stenar. I alla fall under den tiden det begav sig.


   

Vet ni vad dessa heter? Ja, rätt, det är lokor, eller sidostycken till en hästsele.


   

En släde, så fin. Sitsen för kusken längs bak. Vet ni vad den heter?


   

Vi åkte vidare med bussen till Steninge Slottsby där vi åt lunch på Steninge bruk. Denna byggnad har förut varit en ladugård. Nu restaurang och en bod där de sålde, nästan allt, nja, det var glas, teer, honung, karameller, handdukar och  en hel del hushållspryttlar. Samt en stor blomsteraffär.


   

Prylar  i mängd.



   

Restaurangmys.



   

I restaurangen fanns denna skylt.


   

Den gällde denna gamla brandbil.



Nu ska jag erkänna en sak.


Jag laddade batteriet till min kamera innan vi åkte, men glömde sedan att lägga in det i kameran så det är min mysing som har tagit alla bilderna, med sin mobilkamera.


Hoppas att ni kan svara på frågan, under bilden med släden.












 
 
Ingrid

Ingrid

13 maj 2017 16:48

Så trevlig utflykt ni varit på. Vår SPF-förening ska på bussutflykt den 27 maj, så vi har vårt roliga kvar.
Kuskbock är det enda jag kan komma på, men det kanske är något speciellt namn på just en sån här släde.
Trevlig helg!
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

 
Ditte

Ditte

13 maj 2017 18:27

Vilken fin "njutflykt" detta blev. Och nästan i mina gamla hemtrakter. Jag har ju bott i Upplands Väsby i massor av år när barnen växte upp och har besökt Skånelaholms slott Steninge slott och lada många gånger. Jätteroligt att nu följa med dig på en rundtur här. Fina bilder som "Mysingen" tagit och jag kände ju igen det mesta, men också glömt mycket av historien om Skånelaholm.
Jag kom vad gäller sitsen bara att tänka på kuskbock, men det är ju en vagn som dras av hästar. Kanske heter det liknande i en släde.
Stort tack för turen.
Stor kram!

http://dittemitti.se

 
Comsi Comsa

Comsi Comsa

13 maj 2017 18:39


Sulky skulle jag säga, men det är nog som de ovan skriver...

Varm kram ♥

http://egopyret.blogspot.com

 
geddfish

geddfish

13 maj 2017 19:33

Vilket läckert rosa slott!
Jag kan inte svaret, men det som de översta skrivet, låter troligt.

Lördagskram 💓

http://gerd-geddfish.blogspot.se

 
Lena

Lena

13 maj 2017 20:35

Wow!! i de Slottet skulle jag kunna tänka mej att bo!! fattas bara lite kosing först! he he ;) jag har alltid velat bo i ett Slott, eller stor Herrgård, jag håller drömmen vid liv, så får vi se hur det går!! ha ha ha ha :)))

Jag & mannen gillar åxå guidade turer i Slott & annat, är det sedan en bra som pratar blir man extra glad! trollbunden vill jag alltid bli ;)

Vilken härlig & spännande dag ni fick, sånt förgyller många dagar framöver *hjärta*

Varm stor kram! *hjärta*

http://frallorna.bloggplatsen.se

 
Gunnel

Gunnel

14 maj 2017 04:14

Det var en trevlig utflykt ni varit på. Jag gillar de gamla strykjärnen. Över huvud taget gillar jag alla gamla saker. Dit hade jag gärna åkt. Kram

http://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.com

 
Lena

Lena

14 maj 2017 13:11

Vilka trevliga utflykter ni gör, det vill jag med göra snart. Och så längtar jag efter en bilsemester i södra Sverige så man kan besöka en massa trevliga platser man inte visste fanns. Kram! (och säg bara till om du vill ha info om något mer "hjärtligt" ;))

http://Degislivet.bloggplatsen.se

 
Primrose

Primrose

14 maj 2017 19:46

Så mysigt! Skrev precis själv om slott men det inlägget lägger jag ut imorron ,-)))
I det slottet mycket fint har jag varit ,-)
Steningeladan har jag varit många gånger ,-))) går ofta runt där med hundarna ,-))även förr då där var ett grishus ,-))
Kul att du var där!
Ha det fint KRAM Primrose ,-)

http://enrosafluga.blogspot.com

 
znogge

znogge

15 maj 2017 07:37

Vilken härlig och trevlig utflykt ni kom ut på. Jag tycker mycket om att besöka gamla slott men kälken den kan jag inte hjälpa dig med!

Kram

http://znogge.wordpress.com

 
gun

gun

15 maj 2017 13:28

Vilken härlig utflykt som du varit med om och du i det huset skulle jag vilja bo!!!! Tänk att få inreda detta och gott om rum med. Sidostyckena visste jag men släden går jag bet på:).
Varm kram gun

http://anthilias.bloggplatsen.se

 
Kicki

Kicki

15 maj 2017 21:21

Underbar utflykt ni fick.
Tyvärr vet jag inte svaret heller.
Bilderna blev ju jättebra.
Ha det fint kramar

http://kicki-olsson-58.bloggo.nu

 
Vonne

Vonne

16 maj 2017 10:24

Mysingen får helt godkänt för bilderna måste jag säga. Sigtuna är ju inte så långt bort för mig så det ser ut att kunna bli ett utflyktsmål även för oss i sommar. Men vad lustigt och förvirrande med namnet Skånelaholm!
Fin utflykt och speciellt roligt är det ju med kunniga och pålästa guider. Släden tror jag är en så kallad Båtsläde/rissla.
Ha en riktigt fin fortsättning på veckan, Kram!

http://vonnevardag.se

 
Bosse Lidén

Bosse Lidén

18 maj 2017 06:58

Vilken trevlig utflykt. Jag är förtjust i slott och gamla saker. Den tabben har jag också gjort. Mycket snopet när det inte går att ta kort fast man vet att batteriet är laddat. :) Så visar det sig att det ligger hemma. Vad bra att det Mysingen hade resurser så vi fick se vad ni varit med om. Många häftiga saker.
Namnet var verkligen förvirrande. En blandning av Skåne och Halland. Lilla mysiga Laholm där Björn Hellberg bor. Vår närmaste stad under flera år.
Solkramar från Bosse

http://bosseliden.wordpress.com

 
Trollet

Trollet

20 maj 2017 10:50

Vilken härlig rundvandring, tack för att jag fick följa med

http://lchftrollet.blogg.se

 
Eva

Eva

21 maj 2017 00:21

Vilken underbar utflykt du visar oss. Jag tycker också om att ge mig ut på små utflykter. Det rosa slottet var häftigt och vilken tur att mysingen hade resurser så vi fick se allt det vackra. Ha en fin fortsättning på helgen och kramen :)

http://eva49.bloggo.nu

 
attvaramamma2.bloggplatsen.se

attvaramamma2.bloggplatsen.se

22 maj 2017 22:53

Jag känner mig så himla väderlös inför alla andra som har behandlat mig som skit m.m

http://attvaramamma2.bloggplatspen.se

 
Bosse Lidén

Bosse Lidén

23 maj 2017 08:18

Hoppas allt är bra med dig och du är där jag hoppas du är.
Kram Bosse

http://bosseliden.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards