Direktlänk till inlägg 28 oktober 2016

Lite uppdatering av dagsläget.

Av wiolettan - 28 oktober 2016 14:06


Känner att jag måste skriva några rader så att ni som eventuellt är intresserade av hur det går för mig, får veta lite om dagsläget. Tycker inte om att beklaga mig eller skriva om alla skavanker men så här är det. Bara så att ni vet varför jag inte besöker er eller skriver något blogginlägg.


Mysingen har haft, eller har, är inte bra än, en förkylning eller influensa och nu smittat mig så jag känner mig så där, ont i halsen, febrig, lite allmänt knäpp. 


Till råga på allt så har jag spräckt en tandrot.


Tanden måste dras ut och det kunde inte göras på en gång, eftersom jag äter Warantabletter på grund av mitt förmaksflimmer.


Tandläkaren skrev ut Kåvepenin, 10 dagars kur, eftersom mina hjärtproblem, med Pacemaker och allt, kan göra att eventuella bakterier nere i den spräckta tandroten aktiveras och kan nå hjärtklaffarna med livshotande problem som följd. Oj, då, detta låter allvarligt, men bara kalla fakta.


Tandläkaren sa att jag måste göra uppehåll två dagar med Waranet, före operationen, som ska ske nästa onsdag. Jag ringde till vårdcentralen för att tala med min läkare, veta hur jag skulle agera.


Efter en hel dag ringde hon upp och sa att hon hade läst om "saken" och även rådfrågat kollegor och de hade tillsammans kommit fram till att jag absolut inte kunde göra uppehåll 2 dagar med Waranet.  Hon sa:


"Vi kan inte ta på vårt ansvar att du kanske får en propp eller liknande och därför ska du fortsätta med Waranet. Vi här på vårdcentralen har ansvar för dig och din Waranbehandling, förordar tandläkaren något annat blir det på hans ansvar".


Har försökt att få tag i min tandläkare, han är ledig, försökt få tag i min hjärtläkare, omöjligt. Så där står jag nu. Jag har läst på Internet att PK värdet ska ligga  mellan 2.0 - 2.8 för att minska risken för svårstoppad blödning. Tänker gå och ta ett prov dagen innan ingreppet för att se vad värdet ligger på. Eventuellt får det bli uppskjutning av det hela. Eller, ja jag vet inte.


Är lite ängslig eftersom jag vid senaste tandutdragningen, för mer än 14 år sedan, fick problem med att blödningen inte stoppade, höll på mer än ett dygn. Då åt jag inga tabletter, var hur frisk som helst.


Ha det bra, mina vänner i cyberrymnden och ni andra.






 
 
Comsi Comsa

Comsi Comsa

28 oktober 2016 15:26


Men detta blir ju som att välja mellan pest och kolera. Varanan gör ju att det blöder mer, kanske måste tanden dras där det finns tillgång till sjukvård? Huuua kära du, men det kommer att lösa sig på ett eller annat sätt. Stor varm kram på dig ❤

http://egopyret.blogspot.com

 
Tove Olberg

Tove Olberg

28 oktober 2016 16:19

Å nej blir min tanke är det sant? Ska två vårdansvariga stå emot varann på det sättet. Håller med Comsi om att detta är ju som ett val mellan pest eller kolera.Så mycket du måste ordna om först själv, inte så lätt förstår jag då du har det som du har det. Jag håller tummarna för att du får ett bra svar och att det kan bli bra för dig - och mysingen med.
Kom när du har tid och ork på besök till mig!
Styrkekram och en portion tröst med den :-)

http://toveolberg.blogspot.se

 
Ingrid

Ingrid

28 oktober 2016 17:20

Det låter hemskt jobbigt! Jag hoppas att tandläkaren ordnar så att du får göra operationen på tandkirurgen, där vet de säkert hur de ska hantera waranet och kan sätta in antidot om du skulle få en svårstoppad blödning.
Hoppas att det går bra!
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

 
Ditte

Ditte

28 oktober 2016 17:33

Tack för att du tar dig tid att skriva ett inlägg trots att du inte alls mår bra och vi är många som tänker på dig.
Illa med tanden som måste opereras och när du äter varan. Och en blödning för dig är ju förenat med livsfara.
Givetvis måste tanden kunna åtgärdas där det finns läkare tillgängliga. Du kan inte vara den första i landet som äter varan och som ska göra en operation.
Din hjärtläkare måste veta bäst. Litar inte alls på en vårdcentral i detta läge. Kanske tandläkaren inte heller känner till allt om varan.
Mycket för dig att ta tag i och önskar du kan få hjälp från skukhuset där din hjärtläkare finns.
Önskar dig det allra bästa och skickar dig varma kramar och många tankar.

http://akker.blogg.se

 
Primrose

Primrose

28 oktober 2016 20:06

Du har det verkligen jobbigt, hoppas det lättar fort.
Det är bra att skriva av sig, förstår om du inte orkar skriva så mycket.
Så oroligt det blev med din tand och rot nu.
Inte lätt att få så olika svar!
Hoppas du får klara besked på Måndag och att du slipper oro dig!
Lycka Till!
KRAM Primrose ,-)

http://enrosafluga.blogspot.com

 
Kicki

Kicki

29 oktober 2016 04:07

Drt lät inte alls kul, säger som övriga, kan du inte få göra detta på sjukhus tandvården. Känns tryggare. Stor kram 💝

http://kicki-olsson-58.bloggo.nu

 
Lena i Wales

Lena i Wales

29 oktober 2016 11:05

Men vad jobbigt för dej! Känner med dej. Vilken knipa du hamnat i, men bra att du rådfrågade läkare och att de tog det på allvar och konsulterade varandra. Då är du i goda händer.
Hoppas du får hjälp och kryar på dej!

http://lenaiwales.wordpress.com

 
Geddfish

Geddfish

29 oktober 2016 16:43

Inte nog med att välja mellan pest eller kolera, det gäller att vara frisk när man är sjuk, för att kunna ta tag i det som de lärde dryftar om var och en.
Snällt att du skrev om detta, nu behöver du vila dig. Nu vet vi och det är många som skickar goda energier till dig, det är jag säker om.
Varm kram ♥ ♥ krya på er båda två.

http://gerd-geddfish.blogspot.se

 
Gunnel

Gunnel

29 oktober 2016 22:09

Hoppas du får prata med en kunnig person som kan bestämma vad som är bäst för dig. Jag tänker som Ditte att du kan inte vara den första här i landet som hamnat i samma dilemma. Man känner sig ganska liten när det händer sådana saker. Hoppas allt löser sig på bästa sätt...det gör det så klart. Kram

http://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.com

 
Lena

Lena

29 oktober 2016 22:58

Men oj!! :( -vilka val enligt läkarna? tur du inte har ont av tanden, & hur hade man gjort om det varit akut tro?...

Hoppas hjärtläkaren svarar på måndag, så du får raka besked!

Varm styrkekram *hjärta*

http://frallorna.bloggplatsen.se

 
gun

gun

30 oktober 2016 19:12

Stackare vilket elände....Hoppas du får tag på din hjärtläkare så du kan få klara svar på vad som gäller för dig.
Många, många kramar
gun

http://anthilias.bloggplatsen.se

 
Ingrid

Ingrid

1 november 2016 11:17

Grattis till vinsten hos Bosse! Du är en riktig mästare på klurigheter, det är tydligt.
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

 
Ditte

Ditte

1 november 2016 12:25

Skickar dig ett stort varmt och innerligt grattis till vinsten i Bosses tävling! Väldigt roligt att du vann och du har verkligen deltagit med humor och stort engagemang.
Önskar dig nu det bästa i fråga om din hälsa och mående.
Varm kram och många tankar till dig.

http://akker.blogg.se

 
Bosse Lidén

Bosse Lidén

7 november 2016 14:56

Förstår att du var extra orolig.
Kram Bosse

http://bosseliden.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards