Direktlänk till inlägg 24 oktober 2016

Måndagstankar.

Av wiolettan - 24 oktober 2016 10:12


Vädret är grått och ser trist ut. För mig gör det inte så mycket eftersom jag håller mig inomhus, tråkigt men sant, så livet kan te se. Vore ändå trevligare om det var lite varmare inomhus. Förvaltaren som äger dessa hus kanske tycker att det är lagomt så här mitt på dagen.



 

Vad är egentligen lagom? Vem har satt gränser för vad som är lagomt. Kanske gör vi det själva?


Tyvärr blir det sporadiskt som jag sitter här också eftersom jag tycker att höften blir värre då jag sitter och skriver. Tar en dag i taget och hoppas på bättre tider.


Jag får försöka att tänka på det som Voltaire har sagt:


Förströelser är ett mycket säkrare medel mot smärta än kinabark mot feber.


Vad ska jag då förströ mig med? Läsa? Nja inte det lättaste alltid. Lösa korsord? Nja, hjärnan är tommare på ord och klurigheter då den sänder ut andra otrevligare signaler. Mysa med mysingen? Jo, det var ett bra förslag, men det kan vi ju inte hålla på med jämt. Titta på TV? Det finns inte så många program där som är intressanta. Äta? Ja, mycket bra till och med så bra att jag har gått upp flera kilo och är snart nära smärtgränsen där också.


Japp, en dag i taget.


Tro är en fågel som känner gryningen nalkas

och sjunger medan det fortfarande är mörkt.


 

Dessa sjunger väl inte, men kraxar på rätt bra ibland.  Bilden tog jag ifrån vardagsrumsfönstret, skulle ha den till Bosses lek, men det blev en annan bild där. Nu ska det väl vara tävlingsdags snart igen om jag inte har fel, Bosse håller väl bäst på att ladda upp. Den 1/11 är det dags. Hoppas att jag är bättre då. Men, då är det ju en ny lek så det går bra ändå, kunde i alla fall göra färdig den andra.







 

 
 
Ingrid

Ingrid

24 oktober 2016 14:49

Jag skulle också önska lite mera värme inomhus. På kvällarna är det extra sockar och tröjor och en pläd för att jag ska kunna sitta och se på tv. Måtte det snart bli kallare ute, för då brukar det bli varmare inomhus. Det sämsta är utetemp på7-8 grader.
Hoppas att din höft snart blir bättre.
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

 
Tove Olberg

Tove Olberg

24 oktober 2016 15:29

Lagom är ett kul ord, och måttstocken på det är nog för var och en av oss :-)På norska säger vi akkurat passe och det är också för var och en. Inte så lätt för dig läser jag som du har det; skickar dig en tröste- och styrkekram

http://toveolberg.blogspot.se

 
Znogge

Znogge

24 oktober 2016 15:47

Jag tycker också att vi har i kallaste laget inomhus. Det är precis som avkännaren inte hänger med. Sedan brukar det bli bättre när det blir ännu kallare. Låter kanske konstigt men så fungerar det här.

Hoppas att känner dig piggare snart. Bosses nya tävling lär du i alla fall klara av att hänga med på. Jag missar eventuellt den 1711 men vissa smällar får man ta.

Kram och ha en fin dag

http://znogge.wordpress.com

 
Comsi Comsa

Comsi Comsa

24 oktober 2016 16:27


Här är det också kallt, det blåser rakt in genom vissa ställen kring fönsterkarmarna, har tejpat för så gott det går. Tröja, tofflor och filt är det som gäller, inte skönt alls.
Så trist med din höft, hoppas du blir bra snart...

Varm kram ❤

http://egopyret.blogspot.com

 
Preciosa

Preciosa

24 oktober 2016 17:15

Hej W!
Ja det går upp och ner med hälsan helt klart. Men man får stå ut.
Jag bor i ett privatägt hus och där brukar det vara för varmt :)
Tanten på 86 år tror jag, hänger inte med i den besparingen men annars är det snålt vill jag lova :)Jag klagar inte. Har det just nu varmt med 25 gr ute i Spansklandet. Men kommer ju hem snart. Lagomt säger man väl i Norrland? Lagom säger jag...Här nere säger man lite av varje...más o menos, asi,así och vickar på handen eller "regular"...Ordrikt här.
Kram och krya på dig!! P ♥

http://www.spanienblogg.se/preciosa

 
Ditte

Ditte

24 oktober 2016 19:29

Väldigt trist att du inte är i form och det påverkar ju det mesta. Hälsan är viktig och när ohälsan gör sig påmind känns det mindre bar och även när den begränsa. Förstår verkligen att du saknar dina promenader.
Visst har väderte varit grått men jag har nu inte påverkats av det, men å andra sidan har jag bara varit hemma i Stockholm ett kort tag och har haft fullt upp med tervligheter så jag har nog inte lagt märke till det.
Tråkigt att de kommunala bolagen ofta sparar på värmen. Kanske vore det bra om fönstren inte heller släppte in de kalla vindarna.
Ordet lagom är speciellt och jag tror nog ofta att vi själva sätter dessa gränser. kan tycka att det är ganska svenskt att vara lagom.
Önskar att du snart ska må bättre och håller tummarna för det.
(Ibland kan det hjälpa att stå vid ett högre bord och skriva och använda datorn)
Stor kram!

http://akker.blogg.se

 
Primrose

Primrose

24 oktober 2016 21:09

Då får man kvittra som fågeln, för mörkt kallt och vått är det ,-)
Och kallt inomhus, det har vi också, vilket inte är så mysigt att bylta på sig inne, det räcker med att bylta på sig när man hår ut .)
Inte lätt att veta vad man ska göra heller.
Ha det nu så fint du bara kan!
KRAM från mig Primrose ,-)

http://enrosafluga.blogspot.com

 
Kicki

Kicki

24 oktober 2016 22:33

Raggsockar är gott att ha på fötterna, massa serier på tv är kul att förströ sej med. En stor kryakram till dej så du snart kommer ut på dina härliga promenader igen. 💝

http://kicki-olsson-58.bloggo.nu

 
Gunnel

Gunnel

25 oktober 2016 14:01

Jag har också ofta funderat av vem som satt måttstocken för lagom. Det är ett ganska vidsträckt begrepp. Så tråkigt att du har det så jobbigt nu. Den där Voltaire hade nog rätt ändå. Har man nåt kul att göra så glömmer man en del krämpor, men då ska man klart orka med att göra nåt också. Krya på dig. Kram

http://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.com

 
Trollet

Trollet

26 oktober 2016 17:57

Jag är mycket tacksam att vi fått värme i lägenheten, det tar alltid ett par kalla dagar men nu så.
Hoppas du också blir bättre en dag i taget!

http://lchftrollet.blogg.se

 
Mia

Mia

27 oktober 2016 11:53

Jag önskar dig en stor sol som värmer både inom dig och runt om dig - då kanske "lagom" blir bättre anpassat efter vad som är bra för dig.
En varm tanke och önskan om god bättring.
Kram Mia

http://www.minsoltrappa.se

 
Annika

Annika

27 oktober 2016 12:16

Ja vad är Lagom? Det som är lagom för mig är ju kanske inte det för nån annan. Tråkigt att du inte kommer ut på dina sköna promenader.Skatorna sjunger inte men vad roligt det är att titta på dem. De är riktigt underhållande. Hoppas att du får en lagom skön helg. Kramelikram

http://www.badtant.bloggo.nu

 
Geddfish

Geddfish

28 oktober 2016 10:27

Håller med dig om värmen - eller ickevärmen inomhus. Här är alltid snålt och inte har jag någon som kan värma mig heller. Dock har jag värmekudde.
Lagom, är ett väldigt tråkigt ord, jag vet betydelsen, men det säger ingenting egentligen. Ungefär som "ta det lugnt" inte särskilt upplyftande för en normalt aktiv.
Tycker så synd om dig. hoppas verkligen du kryar på dig snart.
Varm kram ♥

http://gerd-geddfish.blogspot.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards