Direktlänk till inlägg 16 januari 2015

Baravaradag.

Av wiolettan - 16 januari 2015 10:21


Har ni hört det uttrycket förut?


Jag lärde mig det för några år sedan. Några år, det måste vara många år sedan, på den tiden som jag bloggade på Expressen.


Där fanns det en bloggerska som hette "Smålandsindianen" som jag följde i många år. Undrar om hon finns och hur, nu för tiden? Hon använde nämligen detta uttryck, en baravaradag. Det säger så mycket, egentligen. Jag tolkar det ordet som en dag som jag kan bara ha det skönt på, inga krav och inga måsten, ta dagen som den kommer och ta det lilla lugna och koppla av om det nu är det jag vill.


Idag får det bli en så´n dag har jag bestämt mig för. Jag och mysingen har varit till Willys och handlat lite plus att jag var till apoteket och köpte slemlösande tabletter. Jag får ta tre om dagen, så får vi se om det blir bättre med hostan och allt.


Vi hoppar städningen också. Har inte kommit mig för att städa undan julen ännu. Usch, nu känner jag mig sämre än alla ni andra som är så duktiga med detta.


 

Men OK, det får jag ta. Sätter mig ner och njuter av våra amaryllisblommor. En är vit, kort till växten, en är röd och lång. Märkligt.



 
 
Musikanta

Musikanta

16 januari 2015 10:59

Sådana dagar ska man unna sig - i synnerhet när man kan skjuta upp saker och ting till nästa dag :-). Du har ju i alla fall gjort lite nytta.
Kram från Ingrid

http://Musikanta.blogspot.se

 
Marlene

Marlene

16 januari 2015 11:10

Såna dagar är bra! Julen kommer ju tillbaka, så ingen brådska :-)

Smålandsindianen var en fantastiskt människa, men jag tror att hon gått bort. Har för mej att jag hörde det, så nu slipper hon ha ont och vara sjuk.

http://fdensammamamman.blogspot.se

 
Geddfish

Geddfish

16 januari 2015 12:48

Ja, Smålandsindianen myntade verkligen uttrycket baravara för det använder jag också! Man får unna sig det ibland.
Jag vet att Indianen flyttat hem till den store Guden. Klarakajsa (efter regn kommer sol) har berättat det, de hade ju en del kontakt IRL, ja jag hade telefonkontakt en hel del, men träffade aldrig Indianen.
Kram, Gerd ♥

http://gerd-geddfish.blogspot.com

 
Ingrid

Ingrid

16 januari 2015 13:34

Man ska ta det varligt när man är förkyld och det är nog extra viktigt när man kommer upp i åren lite, så njut du av din baravaradag med gott samvete.
Trevlig helg!
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

 
Comsi comsa

Comsi comsa

16 januari 2015 14:14


Jag minns indianen, läste nu Gerds kommentar. Vi pluppar fram ett tag sedan syns vi inte en stund bara för att till slut inte synas för alltid. Men vi finns kvar, inte människan utan energin, anden eller själen typ så.... Kramar och stort hjärta

http://egopyret.blogspot.se

 
Piedra

Piedra

16 januari 2015 21:00

Du ska inte känna dig dålig. Julen varar fram till påska, det vet väl alla. Och dessutom har du haft en baravaradag, och det är duktigt. Det är minsann inte alla som klarar det. Varm kram! <3

http://enplatsilivet.blogspot.se

 
Att bara vara jag

Att bara vara jag

16 januari 2015 22:55

Att bara vara dag behöver vi nog alla till mans nån gång om sänder. Synd bara att stressen tar över många gånger och folk hinner inte ta sig en dag att inte göra någonting på... Tycker att du ska själv bestämma när du vill att julsakerna ska bort, det har ingen annan med att göra ♥ ♥ ♥ så det är inte alls dumt eller idiotiskt att ha framme julen ännu... Kram ♥

http://margot64.blogspot.se

 
Anita

Anita

17 januari 2015 14:30

Det var ett bra namn. Baravaradagen. Det är en bra dag det.Det behöver man i bland. Jag ser att du också har hosta och förskyld. Jag har suttit upp nu i två veckor och sovit på grund av hostan. Jag hoppas du är bättre nu.Kanske min varar längre eftersom jag har COL. Men idag skiner solen efter allt regn och då blev jag piggare också.Jag tog bort mina julsaker den 7 januari. Men det finns många som har sina kvar ännu. Många utegranar som lyser på kvällarna när jag går med Paxi. hoppas du får en bravaradag. Kram/Anita

http://www.123minsida.se/AnitaPaxi

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards