Direktlänk till inlägg 21 oktober 2014

Hålla vikten och cykling.

Av wiolettan - 21 oktober 2014 09:00


Jag och mysingen har länge försökt att gå ner i vikt och det kryper sakta neråt.  Mysingen har sedan han flyttat in hos mig gått ner 15 kg, det tycker jag är mycket bra gjort. Han har ju haft lite för många kg på sig för att det skulle vara nyttigt.


Vi har upptäckt att det är bäst att inte hasta alltför för fort utan ta det pö om pö så håller vi vikten sedan. Han har nu bott här i åtta år.


Så tänkte jag att nu ska jag kolla mitt BMI, det ska ju vara så viktigt att det inte är för högt. Söker upp det på Internet och skriver in mina data och läser till min förfäran:

Ditt BMI är 25,3 vilket betyder att du har viktklassen Övervikt.


Men, sedan läste jag fortsättningen och då stod det: För att komma ner på normalvikt behöver du gå ner 0.8 kg.

Blev genast gladare, det är ju knappt ett kilo ju. Så det är bara att kämpa vidare.


Nu är det ju så också att man kan må hur bra som helst fast man kanske väger lite för mycket. Jag tycker att känslan är viktig. Mår man bra och trivs så tror jag att det är bra. Men jag vill vara smalare.


Fröken i skolan ville veta lite om barnens framtidsplaner och frågar lilla Karin:

"Vad ska du göra när du blir så stor som jag"?

"Banta", svarade Karin.


 

Det finns många sätt att behålla en bra vikt och hålla sig i form. Ett sätt är att cykla. På min och mysingens promenad på morgnarna går vi ofta förbi denna pelare. Den sattes upp för cirka 2 år sedan, tror jag, och visar att det sedan dess har det passerat 100 000 cyklister, här vid Ursviksvägen. Denna morgon var det 14 st. bara,  men det var i tidiga ottan.

 
 
Comsi comsa

Comsi comsa

21 oktober 2014 10:04


0,8 kg då är du ju normalviktig redan. :)
Jag mäter mig sedan lång tid tillbaka, vikten kan variera upp eller ner upp till 2½ kg på bara ett par dagar. Medan måttet står på samma, vilket är positivare, hi hi hi...

Varm kram ♥

http://egopyret.blogspot.se

wiolettan

21 oktober 2014 10:56

Du mäter midjan, då förstår jag. Då borde jag "gå ner" några cm till.
Det är rätt som du säger. Mycket beror ju på hur mycket med vätska man har i kroppen just då.
Varm kram tillbaka till dig.

 
Tezz På S/Y Endeavour

Tezz På S/Y Endeavour

21 oktober 2014 10:12

God morgon!
Bra jobbat med vikten! Men ta det där med BMI med en nypa salt. Vältränade personer med mycket muskelmassa kan få ett BMI som säger övervikt, fast det inte finns en gnutta övervikt!
Viktigast är hur man mår..
Kram

http://www.sailaway.bloggplatsen.se

wiolettan

21 oktober 2014 10:58

God Morgon!
Vältränad är jag inte men jag ska ta det med en nypa salt i alla fall. Det har ju kanske med åldern att göra också.
Det är så många i min ålder som är lite rundare och kanske ska det vara så, då har man lite att ta av om man blir sjuk.
Kram.

 
znogge

znogge

21 oktober 2014 14:01

Grattis till er båda! Bra jobbat av Mysingen men du ligger inte långt efter :-)

Kram

http://znogge.wordpress.com

wiolettan

21 oktober 2014 14:31

Tack så mycket. Han har fått köpa en ny garderob.
Kram!

 
Rozie

Rozie

21 oktober 2014 17:03

Verkligen bra jobbat med vikten! Grattis till er båda.
Kram

http://roziefilosoferar.blogspot.com

wiolettan

21 oktober 2014 17:16

Tack snälla för dina ord, det värmer. Ska hälsa mysingen också.
Kram.

 
Portvaktens dotter

Portvaktens dotter

21 oktober 2014 18:20

STORT GRATTIS! Jag borde själv ta tag i mina viktproblem men saknar "det där lilla extra" för att kunna göra det. Ni är verkligen beundransvärda, du och din fina mysing.
♥ Kram till er båda ♥

http://portvaktensdotter.blogspot.se

wiolettan

21 oktober 2014 20:49

Det kommer ska du se, "det där lilla extra" men huvudsaken är att det inte blir alltför tungt för då tappar, i alla fall jag, orken.
Mysingen har gjort det jättebra tycker jag. Tack från oss båda och kram tillbaka.

 
Geddfish

Geddfish

21 oktober 2014 23:07

Grattis till er, med vikthållningen, det är av vikt. Men man får inte stirra sig blind på vägen.
Ni motionerar ju så mycket, det ger muskler, fast jag har ju märkt, att jag inte får några fler muskler hur jag än gör, det har med åldern att göra. Men man kan jobba för att bibehålla.
Inspirationskramar! ♥

http://gerd-geddfish.blogspot.com

wiolettan

22 oktober 2014 08:48

Tack Gerd!
Några muskler ser jag inte till men vi går ju bara så det ska vara på benen då. Vadmuskeln, kanske.
Du rör dig ju väldigt mycket, både cyklar och går, det är nyttigt.
Hur man än gör så är det viktigt att försöka röra på sig fast ålder och åkommor vill försöka sätta stopp.
Kramar tillbaka.

 
Bling

Bling

22 oktober 2014 10:54

Toppen :)
ni är ju så flitiga båda två med era promenader också. All träning är bättre än inget. Jag har lite högre BMI, ett par kilos övervikt. Jag brukar pendla tre upp och ibland ner. Jag bryr mej inte så mycket om dom kilona. Det viktigaste är att jag inte slarvar för mycket med promenaderna, men ibland är det trögt :/
Stor Kram ♥

http://ting-bling.blogspot.se

 
wiolettan

wiolettan

22 oktober 2014 12:04

Ja, du Bling, vi har varit flitiga att vandra ut i ottan, men nu senaste veckorna så har det varit lite sämre, men det tar vi igen.
Håller med dig om BMI. Viktigt att man mår bra och rör på sig i den mån man kan.
Kram till dig.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Ingrid

Ingrid

22 oktober 2014 14:36

De där hektona tappar du snabbt, för ni är ju flitiga motionärer, det ser man ju om inte annat på mysingens viktnedgånge. 15 kg är ju mycket! Sen är det viktigaste ändå att man har en trivselvikt och vad det innebär är ju upp till var och en.
Ha en skön onsdag!
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

 
Sessie♔ᴳᴽᵀᴱᴮᴼᴿᴳ

Sessie♔ᴳᴽᵀᴱᴮᴼᴿᴳ

22 oktober 2014 17:45

Bra jobbat med vikten. Ni är så duktiga båda två. Nästan ett kilo är ju inget alls att gå ner, det fixar du lätt som en plätt. Fast sedan tror jag ju inte att det är superduper viktigt med BMI, det är ju mer en riktvärde. Men att ligga som du, ett kilo över är ju okej trots allt och inte livshotande.


sv: Jag var inte helt ensam ute i skogen utan sambon var med. Men han är inte så modig han heller haha.
kramar

http://sessie.se

 
Piedra

Piedra

23 oktober 2014 13:17

0,8 kg är så lite så det räknas inte, tycker jag. Och du och Mysingen håller er ju i form med era promenader. Jag är rejält överviktig, och jag vill gå ner i vikt men lyckas inte alls med det tyvärr. Trots att jag börjat promenera varje dag. Varm kram och tack för din omtanke inne hos mig! <3

http://enplatsilivet.blogspot.se

 
TantGlad

TantGlad

23 oktober 2014 16:38

0.8 kg är ju ingenting....HURRAAA...för dig.
Tror det är viktigast att trivas med sig själv och sitt inre. Några kilon övervikt hit eller dit.
Det är inte lätt för dom (mig) som vill gå upp i vikt heller. Men.....Jag är en sån som
Vägt samma i ca 30 år nu. Äter som en häst gör jag åxo haha.

Må nu så jättegott min vän.
Kramkram från mig.

http://tantglad.bloggo.nu

 
Musikanta

Musikanta

23 oktober 2014 20:59

Jag säger: "Man är inte tjockare än man känner sig." Du är ju helt normalviktig så du behöver verkligen inte banta. Jag börjar med diet när jag känner att magen är i vägen när jag ska knyta gympadojorna. Då får jag ett ryck och går ner några kilo. Huvudsaken är att man mår bra, men det gör man ju inte om man känner sig för tjock.
Kram från Ingrid

http://Musikanta.blogspot.se

 
gun

gun

23 oktober 2014 22:00

Bra jobbat och du är väll inte överviktig... Cykla är en skonsam motion. Vad kul med pelaren som visar alla som cyklat förbi.
Önskar dig en trevlig helg.
Kram gun

http://anthilias.bloggplatsen.sesen.se

 
Marlene

Marlene

4 november 2014 21:39

Vikt är knepiga grejer och något jag jobbar med konstant. Bäst är ju förstås att hålla sej på en lagom nivå så kroppen mår så bra som möjligt, men lätt är det inte!

http://fdensammamamman.blogspot.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11 12
13
14
15
16 17 18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards