Direktlänk till inlägg 30 september 2014

Mobilsnack igen.

Av wiolettan - 30 september 2014 16:00


Skrev igår om föräldrar, barn och mobiler.


Här kommer lite mer telefonsnack.


Åkte in till sta´n med tunnelbanan. Det var tidigt på morgonen för jag hade en tid på Karolinska att passa. De skulle kolla min pacemaker.


Jag åkte mycket kollektivt förut då jag jobbade och det var tidiga mornar så jag har ju så att säga vanan inne, med stressen och jäktet som präglar människor den tiden.


Förr, var det så att nästan alla hade en Metro att läsa, en annan tidning eller en bok. Några kanske halvsov, vilade inför dagens jobb, eller tjejer som satt och sminkade sig, hade kanske inte hunnit det hemma förut, eller åt på en frukt, macka eller så. Många gånger var det kompisar eller arbetskamrater som satt och pratade med varandra. Det var lite liv och rörelse.


Därför blev jag förvånad, denna gång. Jag kommer in i vagnen, inte många ljud hörs, utrop av stationer och så, men annars. Tyst, totalt tyst.  Vet ni vad det beror på? Joo, nu sitter nästan alla med en makapärr i handen och skriver eller läser, helt uppslukad av vad de hör eller ser i mobilen eller vad det nu är.


Tiderna förändras och ofta, vi med dem. På både ont och gott, kan jag tycka. Är jag efter min tid och gammalmodig? Visst, jag ser många fördelar med att hela tiden vara "tillgänglig och uppkopplad" men bara vi inte glömmer bort varandra, glömmer bort närhet.


 

Kan det vara så här illa?



  
Några tankeväckande ord.

 
 
GeddFish

GeddFish

30 september 2014 17:49

Jag delar dina tankar resolut! Tänker ofta på detsamma! Har idag pratat med ett av mina barn, som inte hör av sig speciellt ofta, jag vill prata i telefonen, inte chatta, sms:a. Men så är det, de har inte tid, är så pressade på jobbet, så den egna lilla familjen går först.
Det är så konstigt nu. Men vi är nog gammalmodiga.
Kram!

http://gerd-geddfish.blogspot.com

 
Znogge

Znogge

30 september 2014 18:37

I vårt personalrum sitter många och stirrar på sina mobiler i stället för att prata med varandra. Jag menar hur tråkigt blir inte det? Mycket märkligt tycker i alla fall jag...

Kram och god kväll!

http://znogge.wordpress.com

 
Ingrid

Ingrid

30 september 2014 19:10

Visst är det konstigt så det har blivit. Jag ser ju på mina ungdomar - umgänget idag består av att de sitter i varsitt soffhörn och knappar på mobil eller surfplatta.

De var bra dina tankeväckande ord, men man ska ha någon att krama också.
Kram, kram!

http://stenstugu.com/wp

 
Sessie♔ᴳᴽᵀᴱᴮᴼᴿᴳ

Sessie♔ᴳᴽᵀᴱᴮᴼᴿᴳ

1 oktober 2014 12:23

Visst är det bra att vissa saker utvecklas och sådär, men ibland blir det nästan lite överdrivet. Att folk alltid måste hålla och kolla i sina mobiler. Jag kan se folk vara ute och promenera tillsammans men båda pratar i sina telefoner istället för att prata med varandra (det var väl därför de skulle promenera tillsammans egentligen). När vi var på resa satt många sällskap tillsammans, men de pratade inte med varandra utan fifflade med sina telefoner. Inte okej enligt mig. Men men, folk gör som de vill om de tycker internet värden är viktigare än det vanliga livet så får det stå för dem.

Nu är jag tillbaka efter ett par dagar utan internet. Det var faktiskt rätt skönt att inte kunna gå ut och kika på allt:P
kramar

http://sessie.se

 
Tezz På S/Y Endeavour

Tezz På S/Y Endeavour

1 oktober 2014 18:11

Instämmer! fast det finns en annan baksida av det hela också, högljutt pratande som hörs över hela vagnen, fotande av sej själv i olika vinklar(patetiskt)
Då föredrar jag faktiskt de som sitter tysta och pillar på sin telefon..
Men visst vore det trevligare med lite vanlig äkta social samvaro.
Kram

http://www.sailaway.bloggplatsen.se

 
Musikanta

Musikanta

1 oktober 2014 19:09

Det är väl därför jag känner mig så ung, för att jag får så många kramar varje dag, haha.
Jag tänker samma sak när jag åker tunnelbana ibland när jag är och hälsar på barnbarnen. Jag brukar räkna dem som INTE tittar eller prata i sin mobiltelefon - det är inte många. Å andra sidan är det ju roligare att titta i sin mobil än att bara sitta och inte göra någonting.
Kram från Ingrid

http://Musikanta.blogspot.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards